Educació contra el coronavirus: 10 tasques de la rutina diària

L'establiment de rutines durant aquests dies d'aïllament suposa una oportunitat per comptar amb l'opinió, la responsabilitat i el compromís dels nens, nenes i joves. 
Educación contra el coronavirus: 10 tareas de la rutina diaria

 

L'Educació en drets d'infància té un component essencial: assumir responsabilitats ciutadanes emparades pels propis drets.

Aquí plantegem uns àmbits generals sobre els quals establir acords que ens facin avançar en un procés maduratiu i d'aprenentatge, d'assumpció de responsabilitats i d'expressió de preferències, components bàsics de la participació infantil i juvenil.  

Un objectiu d'aquesta proposta és que nens i nenes ens diguin en quin moment del dia realitzaran aquestes tasques. Així podrem conversar sobre la viabilitat dels seus plantejaments i, de ben segur, descobrir formes enginyoses de complir amb uns mínims que aquesta convivència intensiva ens està imposant. En comptes de partir d'un horari, partim d'un llistat de tasques a fer i el complementem amb el moment del dia en què ho farem. Potser arrencar el dia amb una assemblea familiar per fixar objectius i revisar el dia anterior pugui ser una opció.

1.    Jugar. 

No és només que jugar contribueixi al desenvolupament infantil, a més a més qualsevol esforç que arribi després serà més ben rebut. Incloem aquí jocs en família.

2.    Xerrar amb amics i amigues.

Assegurar-los que farem el possible perquè puguin seguir en contacte amb les seves amistats. Diàriament passen moltes hores amb els seus companys de classe. Sentir-los a prop ajudarà a mitigar la seva percepció de l'aïllament.

3.    Estudiar.

Serà tot un repte mantenir la rutina escolar. El pas d'una metodologia presencial a una virtual d'un dia per l'altre suposarà un esforç per a tothom. No obstant això, seguir compromesos amb ella portarà grans beneficis a mig termini.

4.    Exercici.

El sedentarisme pot ser un dels grans enemics a batre. Cercar taules d'exercicis, ballar, aprofitar els recursos que tinguem a casa i fer-ho en família pot ajudar a consolidar un bon hàbit.

5.    Tasques domèstiques.

Tenir la casa endreçada, la sensació d'ordre físic ens predisposa a l'ordre mental. Sent conscients de l'esforç que suposa li donarem més valor i contribuirem a reduir el desordre i la brutícia.

6.    Llegir.

Tindrem poques vegades més adients per estimular aquest hàbit. Comentar les lectures pot ser tota una experiència.

7.    Higiene personal.

Pot donar la sensació que amb el sedentarisme podem relaxar la nostra higiene personal. Res més lluny de la realitat. Mantenir els hàbits de cura personal ens prepara per afrontar tant el dia a dia com les incerteses que aquest moment ens ofereix. Davant el nou coronavirus, la higiene és una de les poques formes d'acció eficaç contra la malaltia amb què comptem en aquest moment com a individus.

També regular els períodes de son ens ajudarà a equilibrar l'energia i se'ns farà més senzill tornar a la rutina anterior un cop la situació s'hagi reconduït. 

8.    Xerrar amb la família.

L'aïllament no només ens separa dels amics i companys, també d'altres familiars, especialment de la nostra gent gran. Que puguem parlar amb ells serà beneficiós per a tothom.

9.    Menjar saludable.

Potser en aquest període farem més àpats dels que acostumem a fer. Per això, planificar la dieta i fer un ús responsable dels aliments suposa un nou esforç.

10.    Temps lliure.

Reservar un període de temps per gaudir-lo amb llibertat. El desenvolupament de l'autoregulació passa per aprendre a gestionar aquests espais.

Al costat d'aquests punts hi ha, per descomptat, altres afegits com és informar-se a través de fonts fidedignes i seguir les recomanacions i indicacions de les autoritats tant per prevenir els contagis com per atendre els nostres malalts. Adaptar aquesta informació a nens, nenes i adolescents els convertirà en veritables aliats per frenar aquesta emergència. Sentir que ells també estan mobilitzats contra la pandèmia els integra com a ciutadans i els farà saber que es compta amb ells per al futur més pròxim.

 

Educació contra el coronavirus: 10 tasques de la rutina diària

 

Nacho Guadix

Responsable de Educación en Derechos y Campañas

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …