COVID-19: Temps de pensar en obrir els centres educatius

El document "Protegir la salut a les aules" analitza quatre aspectes clau per a la reobertura dels centres educatius: el funcionament segur, la continuïtat de l'aprenentatge, l'atenció als més vulnerables i la garantia de protecció i benestar.
COVID-19: Apertura segura de los centros educativos

 

Després dos mesos d'un sever confinament vam començar a sortir al carrer, a pensar en com serà la nostra vida i vam començar a conjugar en primera persona tots els dubtes que ens assalten. Coincidirem que la primera línia de lluita contra aquesta pandèmia han estat els serveis de salut i aplaudim el seu titànic esforç perquè, a més a més, sabem que seguiran aquí i desitgem que sigui en millors condicions de les que van haver d'afrontar al començament. Doncs bé, a partir d'ara s'obren nous fronts a l'hora de reactivar la nostra societat: els centres de treball, els transports públics i, on des d'aquí volem aportar, les escoles. Cal que ens ocupem sense demora de la reobertura dels centres educatius de cara a el pròxim curs escolar.

L'educació és una part essencial de la resposta a l'emergència, és determinant per prevenir la propagació de la malaltia i per fer front a la recuperació de les conseqüències socioeconòmiques de la pandèmia. L'educació no es pot aturar, cada centre educatiu tancat a conseqüència de la COVID-19 suposarà l'exposició de nens, nenes i adolescents a vulneracions dels seus drets a la salut, l'educació i la protecció. Així ho hem transmès a les autoritats educatives estatals i autonòmiques amb una proposta de 18 mesures per a l'emergència educativa.


Adaptar la normativa a aquesta situació excepcional i enfortir econòmicament el sistema per fer front a aquests desafiaments són claus que no només seran necessàries del primer dia. Cal planificar el curs complet amb aquesta perspectiva d'emergència educativa. I aquí volem contribuir analitzant quatre dimensions fonamentals

  • Funcionament segur, mesures orientades a detenir la transmissió,
  • Continuïtat de l'aprenentatge, procediments que permetin la recuperació d'allò que s'ha perdut i que assegurin el compliment dels objectius del nou curs,
  • Atenció als més vulnerables, enfortir a aquells més s'han vist més afectats,
  • Benestar i protecció, assegurar que la funció compensatòria que exerceix l'escola es desenvolupa i té lloc, especialment en els aspectes de salut física i mental.

 

COVID-19: Protegir la salut a les aules

Aquest document dóna resposta al repte què s'enfronta el sistema educatiu en reprendre la seva activitat: protegir el dret a la salut per garantir el dret a l'educació. És una adaptació al context espanyol basada en les directrius internacionals elaborades conjuntament per UNICEF, l'OMS i la Federació Internacional de la Creu Roja per al funcionament segur dels centres escolars i en el marc de treball de la Coalició Global per a l'Educació (UNICEF, UNESCO , PMA i Banc Mundial).

El pas d'una fase a una altra en el procés de desescalada no està lliure de retrocessos. Són moltes coses les que desconeixem de la COVID-19 i estem lluny de controlar-la. El compliment d'aquestes recomanacions contribuirà a que estudiants, famílies i docents estiguin segurs en els centres educatius i al fet que l'aprenentatge no s'aturi.

Descarga el PDF

 

 

Nacho Guadix

Responsable d'Educació en Drets i campanyes a UNICEF Espanya


 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …