Ikasgelarako jarduera didaktikoa
Eskubideak eta emozioak
Eskubideek eta bidegabekeriek nola sentiarazten gaituzten adierazten ikasteko jarduera
Zer sentiarazten digute eskubideek? Eskubideak betetzen ez direnean, bidegabekeria bat gertatzen da, eta denok dakigu zer den injustiziaren sentimendua, eta noizbait sentitu izan dugu hori. Normalki, bidegabekeriek gaizki sentiarazten gaituzte, eta eskubideak betetzeak, berriz, ondo sentiarazten gaitu.
Jarduera honetan haurren eskubideen ezagutzan sakontzea proposatzen dugu, emozioaren eta enpatiaren ikuspegitik.
Zenbat eta hitz gehiago izan gure emozioak definitzeko, orduan eta gai gara emozioak ulertzeko eta adierazteko, eta emozio-aberastasun handiagoa hauteman eta maneiatu dezakegu. Ikaskuntza hori funtsezkoa da haurtzaroan eta nerabezaroan, heldutasun emozionala lortzeko eta gure osasun mentala babesteko.
Eman izena jardueran eta deskargatu PDFa ikasgelan lantzeko txantiloiekin.
Hezitzaileentzako gida
- Haurren Munduko Eguna ospatzea (azaroaren 20an).
- Haurren eskubideei buruzko hausnarketa sustatzea, Haurren Munduko Egunean aldarrikatu nahi duguna.
- Emozioak eta enpatia adierazteko gaitasuna sustatzea.
- Eskubideen urraketak bidegabekeria gisa identifikatzea eta horien aurrean jarrera bat hartzeko gai izatea.
- Mundu osoko Haurren Munduko Egunarekin bat egitea, haurrek eta nerabeek hitza hartzen duten eguna.
- Egoera-fitxak, emozioen zerrendak eta ikasgelarako manifestua biltzen dituen dokumentua.
- Haurren eskubideen posterra.
- Ikasgelan inprimatzeko papera eta kola edo beste material bat, paperaren gainean emozioen etiketak finkatzeko.
- Idazketa-materiala, manifestua osatzeko eta sinatzeko. Baita koloreak edo azken dokumentua apaintzeko materialak ere.
Zure taldea edo gela jardueran inskriba dezakezu txantiloia, manifestua eta eskubideen posterra deskargatzeko.
1. Kasua aurkezten dugu
Taldearen edo ikasgelaren tamainaren eta landu nahi dugun gaiaren arabera, kasu bakarra aurkez dezakegu, ikasgela osoak bertan lan egin dezan, edo ikasgela bat baino gehiago hauta ditzakegu, hainbat taldetan lantzeko. Kasuaren-fitxa bakoitzak bere eskubideak betetzea arriskuan ikusten duen haur edo nerabe baten egoera aurkezten du.
Gela 4 edo 5 parte-hartzaileko taldetan banatzen da, eta talde bakoitzak kasuaren-fitxaren kopia bat jasotzen du.
2. Emozioen eta sentimenduen etiketak hautatu eta banatuko ditugu
Fitxaz gain, talde bakoitzak emozioen eta sentimenduen izenak dituzten etiketak jasotzen ditu. Ez da beharrezkoa talde guztiek berdinak jasotzea eta errepikatuta egon daitezke.
Talde bakoitzak kasua aztertu eta etiketak esleitzen dizkio egoerari buruzko galdera bakoitzari:
- Nola uste dugu sentitzen dela egoera hori bizi duen pertsona.
- Nola sentitzen gara zure egoeraren berri izatean.
- Nola sentituko da pertsona hori bere arazoa konpontzen bada.
- Nola sentituko ginateke pertsona horri lagunduko bagenio.
3. Bateratzea
Fitxak bete ondoren, komunean jarriko ditugu ikasgelan. Talde guztiek kasu bera landu badute, talde guztien ekarpenak bilduko dituen fitxa erraldoi bat sor dezakegu. Hainbat kasu landu badira, elkarrekin zer emozio partekatzen dituzten eta zein diren desberdinak azter dezakegu.
Taldekako lanean eta bateratze-lanean jarduera dinamizatzeko galdera batzuk:
- Zertan dira antzekoak ezkerreko eta eskuineko zutabeetako emozioak? Antzeko emozioak ala oso desberdinak dira? Zergatik uste duzu gertatzen dela hau? Dinamizaziorako pista: ezkerreko bi blokeek kaltetutako pertsonaren ikuspuntua islatzen dute, eta eskuinekoek geurea.
- Zertan dira antzekoak goiko eta beheko ilaretako emozioak? Oso desberdinak dira? Aurkakoak direla esango zenuke? Bete zenitzakeen beheko lerroak goiko lerroetako emozioen antonimoekin? Dinamizaziorako pista: Goiko lerroak injustiziak pizten dituen emozioak ditu, eta behekoak, berriz, zuzenbidearen babesetik sortzen diren emozioak.
- Emozioren bati buruzko eztabaidarik izan al da? Zergatik?
- Ulertzen al ditugu etiketetan idatzita dauden emozio guztiak? Zeintzuk ez genituen ezagutzen?
- Zer etiketa ez dira erabili? Zergatik? Zergatik ez dugu hitza ezagutzen? Zergatik ez dugu emozioa ulertzen? Zergatik ez du fitxaren egoera aplikatzen? Etiketetan ez dagoen emozioren bat sartuko zenuke?
- Zer ikasi dugu eskubideei, injustiziei eta emozioei buruz?
- Nola eragiten digu emozionalki eskubideak betetzeak eta ez betetzeak? Nola eragiten digu beste dimentsio batzuetan: legala, soziala, ekonomikoa, hezkuntzakoa, osasunekoa, familiakoa...? Nola eragiten dio gure etorkizunari?
4. Gure manifestua idatziko dugu
Fitxak eta etiketak dituen dokumentu deskargagarrian, haurren eta nerabeen eskubideekiko konpromisoa adierazteko inprimatu dezakezuen manifestu-eredu bat ere aurkituko duzue. Manifestu hau talde osoak sina dezake, Haurren Munduko Eguna irakur daiteke eta leku ikusgarri batean jarri urtean zehar hartu ditugun konpromisoak gogoratu ahal izateko.
Jarduera hau gure ikasleen gaitasun emozionalak, linguistikoak eta harremanetakoak indartzeko laguntza izan daiteke, baina horretarako talde bakoitzaren heldutasunera egokitu behar da:
- Haur oso txikiekin: aukeratu hitz errazenak dituzten etiketak bakarrik, zure taldearen adinaren arabera. Ez da beharrezkoa etiketa asko erabiltzea eta kontzeptuak errepikatu egin daitezke. Etapa honetan garrantzitsuena ez da hiztegiaren zabaltasuna, norberaren eta besteen emozioen arteko desberdintasunak ulertzea baizik, eta emozioen aldaketa egoera negatibo eta positiboetan.
- Lehen Hezkuntzan zehar, hitzen maila handitu daiteke, eta emozio mistoak adierazten dituzten eta etiketetan islatzen ez diren hitzak asmatzea proposatu.
- Bigarren Hezkuntzatik aurrera, hitz guztiak erabil daitezke, hitz berriak bilatu sinonimoen eta antonimoen bidez, eta beste hizkuntza batzuetako hitzak sartu ere bai, gure hizkuntzara itzul daitezkeen emozioak eta sentsazioak islatzen dituztenak, hala nola yuay bei (txineratik) edo sukha (sanskritotik). Etapa honetan jarduera are gehiago zabal daiteke, adibidez:
- Hitzak eta emozioak erabiliz kasuekin lotutako eduki artistikoa sortzeko: poesia, komikia, ilustrazioa, etabar.
- Detektibe-joko baten bidez: talde batek proposatutako kasuen antzeko istorio bat sortzen du eta fitxa betetzen du, kasua kontuan hartu gabe. Gainerako taldeek asmatu behar dute zein eskubide urratu eta konpondu den etiketen bidez eta galderak eginez.
- Zuen lana sare sozialetan zabaltzen baduzue, erabili #eskubideaketaemozioak #derechosyemociones eta #hezkuntzaeskubideak #educaderechos traolak ahalik eta jende gehienarengana iristeko.
- Egin prozesuaren eta manifestuaren argazkiak. Argazki horiek guztiak lagungarriak izango zaizkizue beste batzuek jarduera hau ezagut dezaten eta, agian, jarduera hori egitera anima daitezen.
- Goi-mailako ikastaroetan prentsa-talde bat antola dezakezue jardunaldiaren jarraipena egiteko eta zuen blogerako post bat idazteko. Ziurtatu argazkiak ateratzen dituzten pertsonek argazkiak ateratzeko baimena ematen dietela.
- Zuen jardueraren irudiak webgune honetan argitaratzea nahi baduzu, bidal iezaguzu mezu bat educacion@unicef.es helbidera. Gustura zabalduko ditugu!
Urteko egun guztiak haurtzaroko egunak dira. Azaroaren 20ak duen ñabardura berezia da haurren parte-hartzeak ingurune hurbilean, gizartean eta gizateriaren garapenean duen garrantziari ikusgarritasuna ematea ahalbidetzen duela. Haurren eta nerabeen ikuspegiak, pertzepzioak, iritziak eta proposamenak garrantzitsuak dira, nahiz eta beti ez izan entzunarazteko tresna, gaitasun eta kanalik.
Azaroaren 20rako UNICEFek mundu osoan proposatutako takeover (kontrola hartzea) kontzeptuaren oinarria da haurrek eta nerabeek beren gain hartzea beren ingurunean erantzukizun-rolak (komunikabideak, politika, enpresak,...) edo normalean galdetzen ez zaizkien gaiei buruzko ikuspegia ematea.
Jarduera horiei esker, azaroaren 20tik hurbil dauden egunak aprobetxa daitezke haurrei ahotsa emateko eta beren iritzia emateko duten eskubidea sustatzeko eta kontuan hartzeko. Hezkuntzaren ikuspegitik, garrantzi berezia ematen diogu parte hartzeko gaitasunak eskuratzeari eta haurren eskubideekin eta horiei lotutako erantzukizunekin lotutako ikaskuntza esanguratsua eskuratzeari. Azaroan mundu osoan garatuko diren ekimenen jarraipena egin dezakezu, #HaurtzaroarenMundukoEguna #DiaMundialDeLaInfancia #WorldChildrensDay eta #MiEscuelaMisDerechos traolen bidez.
Jarduera hau hezkuntza-maila guztietarako egokia da, eta beharrezko curriculum-egokitzapenak egiten dira.
Helburuak
- Haurren eta nerabeen eskubideak giza eskubide gisa onartzea.
- Haurren eskubideek gure bizitzan duten garrantzia eta gure ongizate fisiko, emozional eta sozialetik nola bereizten diren ulertzea.
- Inguratzen gaituzten egoerak ulertzeko dugun gaitasuna hobetzen lagunduko diguten hitzak eta kontzeptuak aurkitzea, nola sentitzen garen egoera horien aurrean.
- Parte hartzeko eskubidea eta adierazpen-askatasuna indartzen laguntzea.
- Taldean lan egitea ikasturtean zehar, manifestuan partekatutako konpromiso batzuen alde.
Ezagutzak
- Haurren eskubideak.
- Emozioak eta sentimenduak.
- Sinonimoak eta antonimoak.
Jarrerak
- Beste pertsona batzuek beren bizitzako egoerei aurre egiteko duten moduarekiko errespetua.
- Zailtasunak dituzten pertsonekiko elkartasuna.
- Norberaren eta besteen emozioen balioa.
- Haurren eskubideak sustatzeko eta defendatzeko interesa izatea.
Eskumenak
- Emozioak, sentimenduak eta sentsazioak definitzeko eta adierazteko gaitasuna.
- Talde-lana.
- Ahozko adierazpena.
- Haurrek eta nerabeek parte hartzeko eta eragiten dieten gaietan beren iritzia emateko eskubidea.
- Hezkuntza jasotzeko, eskubideak ezagutzeko eta emozioak ikasteko eskubidea.
- Garapenerako eskubidea eta haur bakoitzak bizitzan duen potentzial handiena lortzeko eskubidea.
- Garapen Iraunkorreko Helburuak, bereziki 4. GJH "Kalitatezko hezkuntza"
Ikasgelarako material didaktikoa
Deskargatu PDFa kasuen fitxategiekin, emozioen eta sentimenduen etiketak eta ikasgelatik haurren eskubideak aldarrikatu ahal izateko manifestua.
Lortu formulario hau betez
*Zergatik eskatzen ditugu datu horiek?:
Informazio horrek gure lana hobetzen lagunduko digu:
- Zuen ikastetxeko harremanetarako datuei esker, laguntza eman ahal dizuegu, behar izanez gero.
- Jardueraren gaineko datuei esker, haurrak kezkatzen dituen gaiak zein diren jakin dezakegu eta gure proposamenak bideratu ditzakegu.
Eskerrik asko!