Fora de l'escola i sense sort
Nous informes mostren que molts informes no trepitjaran una aula maiTot i el gran progrés realitzat en l'última dècada, més de la meitat de tots els infants en edat de cursar educació primària que no van a l'escola al món estan a l'Àfrica subsahariana. D'altra banda, milions de nens que sí van a l'escola tenen un nivell d'aprenentatge baix.
En el Dia de l'Infant Africà, una sèrie d'informes d'UNICEF i de l'Institut d'Estadística de la UNESCO afirmen que a l'Àfrica subsahariana més de 30 milions de nens en edat d'assistir a l'escola primària romanen fora d'ella, amb més de dos terços d'aquests nens a l'Àfrica occidental i central.
Entre el 2000 i el 2007 es van produir considerables avenços en l'accés a l'educació primària. No obstant això, el progrés s'ha estancat des del 2008. Els informes de La Iniciativa Global pels Infant fora de l'Escola revelen que les oportunitats d'anar a l'escola disminueixen significativament en el cas de les nenes, dels nens i nenes que viuen en una família pobra, procedeixen d'una zona rural o són el cap de família.
"A l'Àfrica occidental i central un de cada cinc nens en edat escolar mai entrarà en una aula," va dir Manuel Fontaine, Director Regional d'UNICEF per a l'Àfrica occidental i central. "Es necessiten més aules i més professors qualificats, però aquestes mesures per si soles no seran suficient per portar els milions de nens més marginats a l'escola. Sovint les famílies no es poden permetre les taxes escolars o el cost dels materials bàsics."
"L'Àfrica occidental i central té l'índex més alt del món de nens fora de l'escola, el 28 per cent. Això vol dir que uns 19 milions d'infants en edat de cursar educació primària en aquesta regió n'estan exclosos" va dir Ann Therese Ndong-Jatta, directora de l'Oficina Regional de la UNESCO per al Sahel. "Aquest és el resultat de dos factors: el primer, que els països han de superar un llegat històric d'accés limitat a educació per a les poblacions rurals. El segon, que estan lluitant per seguir el ritme de la creixent demanda d'una educació de qualitat per part d'una població en edat escolar en augment."
El segon repte esmentat per La Iniciativa Global pels Infants fora de l'Escola és la qualitat pobra de l'educació que s'ofereix en moltes escoles, un repte al qual sovint es fa referència com a crisi d'aprenentatge.
"Amb les aules massificades i materials i professors insuficients, molts nens repeteixen cursos i abandonen l'escola sense dominar els conceptes bàsics," diu Leila Gharagozloo-Pakkala, directora regional d'UNICEF per a l'Àfrica oriental i meridional. "Aquest és un assumpte particularment greu donada l'estreta relació entre els resultats de l'aprenentatge i les economies nacionals."
Els informes destaquen la importància d'abordar la pobresa d'ingressos, així com els assumptes de localització i gènere. A més fan èmfasi que la cultura, l'idioma, la seguretat i el medi ambient són aspectes vitals per millorar l'educació. Els informes també subratllen la necessitat d'un major anàlisi i una planificació més basada en informació, per tal d'arribar als nens exclosos.
"Així no està funcionant", va dir Mohammad Djelid, director de l'Oficina Regional de la UNESCO per a l'Àfrica oriental. "Calen esforços especials per reduir els costos reals imposats a les famílies per enviar els seus fills a l'escola. Els pares han de ser animats a mantenir els seus fills a l'escola, especialment les nenes de comunitats marginades i grups vulnerables, i els nens amb discapacitats, que estan massa sovint en risc de quedar fora de l'escola o d'abandonar-la".
UNICEF i la UNESCO fan una crida als governs africans i als donants perquè reorientin els seus esforços a proporcionar una educació gratuïta i de qualitat. L'objectiu final és garantir que tots els infants, independentment dels seus antecedents o circumstàncies, estiguin a l'escola i aprenguin.
Notes per a la redacció
Aquest informe ha estat elaborat com a part de La Iniciativa Infants fora de l'Escola, una aliança entre UNICEF i l'Institut d'Estadística de la UNESCO actiu en més de 30 països per identificar qui està fora de l'escola, per què ho està i quines estratègies l'ajudaran a accedir-hi.
Amb el suport de diversos socis, entre ells l'Aliança Mundial per a l'Educació, la segona fase de La Iniciativa Global pels Infants fora de l'Escola ja està en marxa, amb l'adhesió de més de 20 nous països.