Nola ari dira irakasleak COVID-19aren krisiari aurre egiten?
400 irakasle inguruk parte hartu zuten inkesta batean, hezkuntza-komunitateak COVID-19aren aurrean duen erantzuna ezagutzeko
400 irakasle inguruk parte hartu zuten inkesta batean, hezkuntza-komunitateak COVID-19aren aurrean duen erantzuna ezagutzeko.
Estatuan, ikastetxe guztiak itxita daude martxoaren 14an Alarma Estatuak egindako adierazpena dela-eta. Ordutik, 10,3 milioi ikaslek Internet bidez jarraitzen dute prestakuntza prozesua.
Konfinamendua, koronabirusaren hedapenaren ondorioz, erronka bat izan da hezkuntza sistemarentzat, beste hainbat herrialdetakoa bezala. Estatuan, hezkuntza-etapa desberdinetako 900.000 irakasle inguruk, haur hezkuntzatik unibertsitatera, ikaskuntza-sistema egokitu behar izan dute, minuturo aldatzen den testuinguru batean.
COVID-19ak Estatuko hezkuntza-komunitateari nola aurre egiten dion jakiteko, UNICEFen inkesta bat egin genuen martxoaren 25ean, irakasleen iritzia jakiteko. Orain arte, 390 pertsonak erantzun dituzte galderak. Horrela, inkesta Estatuko hezkuntza-komunitatearen adierazgarri ez bada ere (hori ez baitzen bere helburua), baliabide, politika eta ekintza jakinak bideratzeko zenbait ondorio ateratzeko aukera ematen digu.
Irakasleen profila
Erantzunen %96 Autonomia-Erkidegoetakoak dira, eta beste %4 Latinoamerikakoak, batez ere Argentinakoak. 3 erantzunetatik 1 DBH irakasleetatik dator, %30 LH-tik, %13 HH-ko irakasleak dira, %14 ikastetxeko zuzendaritza-taldekoak, %4,9 hezkuntza bereziko irakasleak eta beste % 3,1 orientazio-taldeko kideak.
Erantzun gehienak (% 59,9) UNICEFekin harremanen bat duten ikastetxeetan lan egiten duten irakasleenak dira: %28,3 haurren eskubideetan oinarritutako hezkuntzan Erreferente diren ikastetxeak dira, %17,5ek unean uneko kolaborazioak egiten dituzte erakundearekin eta guztien %14,1 Eskola Lagunak eta laguntzaileak dira.
Titulartasunari dagokionez, erantzunen %68,1 ikastetxe publikoetakoak dira; %21ek itunpeko ikastetxeetan egiten du lan, eta beste %4,9k ikastetxe pribatuetan.
Barne-koordinazioa
Irakasleen arabera, klaustroaren koordinazioa nahiko positiboa izan da konfinamenduaren lehen egunetan. Inkestatuen %34,7k oso ontzat jo dute, eta %33,7k, bikaintzat. Bestalde, bost pertsonatik batek uste du koordinazioa ona izan dela, %7k uste du barne-koordinazio txikia egon dela eta, azkenik, %4,6k uste du ez dela klaustroaren koordinaziorik egon.
Bestalde, irakasleen barne-koordinaziorako gehien erabiltzen den tresna bideo- edo audio-konferentzia anitza da, irakasleen %39,4k erabiltzen duena. Aukera horren atzetik, posta elektronikoa (%19,7), WhatsApp, Telegram edo antzekoak (%18,1) eta, laugarrenik, beste plataforma digital batzuk daude, hala nola, ikastetxearen web-orria edo autonomia-erkidego bakoitzeko hezkuntza-sailarena (%15,5). %7,4k dio aurreko aukera guztiak erabiltzen dituela koordinatzeko.
Datozen asteei begira, irakasleek beren burua koordinatzen jarraitu nahi dute, nahiago dute bideo- edo audio-konferentzia anitzen bidez, merkatuan dauden hainbat aplikazio eta programa erabiliz, eta nabarmentzekoa da Microsoft Teams, Zoom eta Google erabiltzen dutela.
Koronabirusa: urrutiko hezkuntza krisialdietan
Irakasleen erdiek baino gehiagok uste dute "garrantzitsua" dela irakaskuntza-prestakuntza lantzea urrutiko hezkuntzaren kalitatea hobetzeko, eta beste %21,7k "premiazkotzat" jotzen dute;% 19,5ek, berriz, "Interesgarritzat" jotzen dute. Bestalde, inkestatuen %6k uste du irakaskuntza-prestakuntza ez dela oso garrantzitsua, eta% 0,8k "garrantzirik gabekoa" dela une honetan.
Bestalde, inkestatutako pertsonen % 48,5ek uste du "premiazkoa" dela ekintza horiei ekitea. Ikasleen teknologia-eskuragarritasunari buruz, %36,7k uste du hori "garrantzitsua" dela, eta% 10,2k "interesgarria" dela. Soilik% 3,1ek adierazi dute alderdi hori "garrantzi gutxikoa" dela ikastetxeko urrutiko hezkuntzaren kalitatea hobetzeko.
Gainera, ia erdiek (% 48,8) "garrantzitsutzat" jotzen dute familiek jarraipena egiteko eta, horrela, urrutiko hezkuntzaren kalitatea hobetzeko duten gaitasuna; ondoren, %33k "premiazkotzat" jotzen dute, eta %15,3k "interesgarria" dela uste dute. Bestalde, inkestatutako pertsonen % 1,9k "garrantzi gutxikoa" dela diote, eta %1,1ek, berriz, "Garrantzirik gabekoa".
Goi-mailako hezkuntza-mailei dagokienez, %42,4k uste du ikasleen ikaskuntza autonomorako gaitasunak "garrantzitsuak" direla, %26,2k "premiazkotzat" jotzen ditu eta %16,3k "interesgarritzat". Beste muturrean, %3,9k uste dute "garrantzi gutxikoak" direla ikastetxeko urrutiko hezkuntzaren kalitatea hobetzeko, eta %1,1ek uste dute "garrantzirik gabeak" direla.
Gainera, inkestatutako pertsonen %45,9k "premiazkotzat" jotzen du urrutiko hezkuntzaren kalitatea hobetzeko baliabideak ematea; ondoren,%38,1ek "garrantzitsutzat" jotzen du, eta %11,7k "interesgarritzat". Distantzia handira, %2,1ek uste du baliabideen hornidura "garrantzi gutxikoa" dela, item hori "garrantzirik gabekotzat" jotzen dutenen ehuneko bera.
Nola komunikatzen dira irakasleak ikasleekin eta familiekin?
Inkestak familiekin eta ikasleekin komunikatzeko kanalei buruz ere galdetu zuen, eta erantzunak osagarriak izan ziren, normalean aplikazio bat baino erabiltzen baitituzte. Inkestako datuen arabera, irakasleen %23,4 mezu elektronikoen bidez komunikatzen dira ikasleekin eta, familiekin, aldiz, banaka. Gainera, hiru irakasletik batek (%10,7) mezu elektroniko orokorrak bidaltzen ditu komunikatzeko. Irakasleen% 18,7 ikastetxearen webgunearen bidez komunikatzen da.
Era berean, %13,3 telefonoz edo bideo-deiaren bidez komunikatzen da banaka haur bakoitzarekin, taldeko konferentzia anitzen bidez komunikatzen direnak baino pixka bat gehiago (%13,1). %7,9 WhatsAppen edo Telegramen (edo antzeko aplikazioen) mezu indibidualen bidez komunikatzen dira, eta %7,2 aplikazio horien bidez, baina taldeak erabiliz.
Azkenik, azpimarratu behar da irakasleen %3,2 Hezkuntza Sailaren webgunearen bidez komunikatzen direla haurrekin eta haien familiekin, eta %2,4 sare sozialak erabiliz.
Hezkuntza-prozesuaren jarraipena
Irakasleek ikasleekin egiten duten eguneroko jarraipena nabarmentzen dute, bakarka, hainbat kanalen bidez, hala nola posta elektronikoa, hitzaldi anitzak eta Google Classroomen tresnak.
Kasu batzuetan, gurasoei deitzen zaie ikasle jakin batzuen egoerari buruz hitz egiteko. Beste kasu batzuetan, online eskolen asistentziaren jarraipena egiten da egunero, eta posta elektronikoz jakinarazten zaie eskoletara joan ez diren ikasleen familiei.
Beste ikastetxe batzuetan, aste bakoitzaren hasieran, asteko lan-plan bat bidaltzen dute. Horren ondoren, tutorea egunero komunikatzen da banaka, TEAM-sen txatekin osatuz. Ikastetxe honetan, "beti animoak ematen dira eta emozioak indartzen dira. Behar duten guztietan izaten gaituzte, berdin dio ordua ".
Arrakala digitala
Irakasleen arabera, familien %71,2k, gutxi gorabehera, kontaktua mantentzen dute eta ikastetxeak egiten dituen jarduerei eta proposamenei erantzuten diete. Azpimarratu behar da inkesta honek ez duela inolako balio zientifikorik, eta esploratzeko baino ez dela erabiltzen. Isabel Celaa Hezkuntza eta Lanbide Heziketako ministroak adierazi duenez, "Ikasleen ia %80 irakasleekin konektatuta dago, behar duen feedbacka dute", RTVEk jaso duenez.
Familia guztiek ez dute Interneterako sarbiderik edo ekipo informatikorik etxeetan hezkuntza-prozesua urrutitik jarraitzeko. Kasu horietan, irakasleek hainbat aukera ezartzen dituzte harremanetan jarraitzeko eta haur horien ikaskuntza bermatzeko, adibidez, telefonoz. Beste kasu batzuetan, inprimatutako materialaren, testuliburuen eta azken eskola-egunean eraman ziren lan-fitxen bidez. Ikastetxe batzuek beren ekipoak eskaini dituzte, baita hainbat kontseilaritza ere.
Haur eta nerabeen parte-hartzea
Haurren parte-hartzea gero eta handiagoa da Estatuko ikastetxeetan, bai ikastetxearen egunerokoan, bai eskola-plangintzan. Ez bakarrik parte hartzea Haurren Eskubideei buruzko Hitzarmenean jasotako eskubidea delako, baizik eta ikastetxe integratuagoa eta solidarioagoa eraikitzeko modurik onena delako. Ikastetxeen %79,9k parte hartzeko proposamenak egiteko bideak dituzte.
Haur eta nerabeen parte-hartzearen ibilbide horri eusten zaio une honetan, non ikastetxeetan koronabirusak itxita baitaude. Horrela, ikastetxeen % 29,9k sormen-proposamenak jarri dituzte abian, adierazpen plastikoari, ahozkoari eta artistikoari lotuta, hala nola marrazki-lehiaketak, kartelak edo poesiak, besteak beste. Gainera,% 29,4k emozioak adierazteari, elkarri laguntzeari eta elkartasunari lotutako proposamenak ere egiten dituzte. Haurrek parte hartzeko guneak eskaintzen dituzten ikastetxeen %28k kirol-proposamenak eta ohitura osasungarrien proposamenak egiten dituzte, eta % 12,6k berdinen arteko ikaskuntza-proposamenak ere jasotzen dituzte.
Berdintasuna eta aukera-ekitatea
Irakasleen %42,6k uste du beren autonomia-erkidegoan ez direla hartzen ari haurren etxeetan elikadura osasungarria bermatzeko erabakiak.
Hezkuntza-komunitateko familien hezkuntza- eta hizkuntza-mailak eraginik duen ikasleek urrutiko hezkuntzan duten ikaskuntzaren kalitatean galdeturik, haien eragina "normala" dela erantzun dute % 34,6k, "eragin handia" duela uste dutenek (%27) eta egoera horrek "eragin handia" izango duela uste dutenek (%20,9). Bestalde, %12k uste dute egoera horrek "gutxi" eragiten duela eta %5,5ek uste dute ez duela eraginik izango.
Ikastetxeen itxiera-egoera horrek ikasleen ikaskuntza-erritmoan dauden aldeak "asko" areagotu ditzake, bai eta emaitzen lorpenean dagoen desberdintasuna areagotu ere; hala uste dute inkestatutako pertsonen %34k. Bestalde, %30,4k uste du era "normalean" eragiten duela, eta lautik batek (% 25,1) uste du modu erradikalean eragingo duela. % 8,4k uste du gutxi eragingo duela eta, azkenik, % 2,1ek uste du ez duela "ia ezer" eragingo.
Irakasleak, gainera, kezkatuta daude ikasleak konfinamendu-egunetan pantailak erabiltzen ari direlako. Gogoratu behar da haurrek eta nerabeek ordu asko ematen dituztela pantailen aurrean, bai ikaskuntza-prozesuarekin jarraitzeko, bai aisialdirako. Horrek lehen zeuden arazo batzuk areagotu ditzake, besteak beste, ziberbullyinga, gailuekiko mendekotasuna edo atseden falta.
Horri buruz galdetuta, irakasleen %29,9k "asko" kezkatzen ditu, eta ehuneko hori bera errepikatzen da egoera horrek "nahiko" kezkatzen dituela uste dutenen artean (% 29,7). Beste %27,1ek era "normalean" kezkatzen du, %8,3k "gutxi" kezkatzen du eta gainerako %4,9ak ez du kezkatzen.
Hezkuntza-premia bereziak dituzten ikasleak
Irakasleek hezkuntza-premia bereziak dituzten haurrak dituzte beren ardurapean. Kasu horietan, irakasleek modu espezifikoan lan egiten dute haur horiekin, eta kasu gehienetan banaka, adibidez, irakasleekin eta psikopedagogoekin plangintza paraleloak eginez, arloko irakasleekin koordinatuz edo banakako zereginak eginez.
Beste ikastetxe batzuetan, jarduera espezifikoak diseinatu dira kolektibo jakin batzuentzat, eta curriculum-egokitzapenak ere egin dira, maila desberdinetan. Adibidez, zeinuen hizkuntzara egokitu da materiala, Madrilgo Ponce de León Hezkuntza Zentroak berriki esan digunez: "Haur gorrak desabantailan daude, idatzizko zatia ez zaielako ikasle horiei entzuleei bezala iristen". Ikastetxea bidaltzen zaien materiala egokitzen ari da, eta zeinu-mintzairaren interpreteek edukiak itzultzen dituzte eta bideoa egiten dute hizkuntza horrekin, gero ikasleei bidaltzeko. "Langileak prestatu behar izan ditugu, baita zeinu-mintzairaren interpreteak ere, ordenagailuekin eta aplikazioekin, irakasle eta ikasleekin hitzaldiak egin ahal izateko", esan du Montserrat ikastetxeko zuzendari pedagogikoak.
Nola kalifikatu ikasturtea?
Ikastetxeak ixtea eta ikaskuntza-prozesua telematikoki jarraitzea dekretatu zenean, ikastetxe gehien-gehienek ebaluazioa egina zuten eskolako bigarren hiruhilekoan edo azken asteetan zeuden, autonomia-erkidego bakoitzeko eskola-egutegiaren arabera.
Para el 34,5% del personal docente encuestado, el segundo trimestre del curso escolar debería calificarse mediante un sistema de evaluación continua, seguido de quienes optarían por estudiar caso a caso (18,2%) y por quienes se decantan por no considerar este trimestre en la calificación anual (11,6%). Por su parte, el 6,5% de quienes realizaron la encuesta optaría por una evaluación por proyectos y el 5,4% por el aprobado general.
Galdetutako irakasleen %34,5entzat, ikasturteko bigarren hiruhilekoa etengabeko ebaluazio-sistema baten bidez kalifikatu beharko litzateke; ondoren, kasuz kasu ikastea aukeratuko luketenak (%18,2) eta hiruhileko hori urteko kalifikazioan aintzat ez hartzea erabakiko luketenak (%11,6). Bestalde, inkesta egin zutenen %6,5ek proiektuen araberako ebaluazioa aukeratuko lukete, eta %5,4k, berriz, gainditutako orokorra.
Hala ere, % 23,8k beste erantzun mota bat aukeratu zuen, eta nabarmendu behar da ikastetxe gehienetan bigarren ebaluazioa eginda zegoela ikastetxeak itxi aurretik, alarma-egoera zela-eta.
Gogoeta pertsonalak
Galdetegiak, halaber, egungo egoerari buruzko iritzi pertsonala eta irakasleek datozen hilabeteetan nola aurre egingo dioten jakin nahi zuen. Ia 400 erantzunetan gehien errepikatu ziren hitzak ziurgabetasuna, antsietatea edo kezka izan ziren.
Hala ere, erantzun horien arabera, irakasleek ere "baikor" egingo diete aurre "hurrengo egunei, eta “nire neska-mutilekin lanean hasteko irrikaz nago" ere esan du COVID-19a jasan duen norbaitek. Beste irakasle batzuek denbora hori baliatu dute plataforma digitaletako prestakuntza handitzeko.
#educaCOVID19
COVID-19ak oso eragin handia du milioika ikasleen hezkuntzarako eskubidean, irakasle, hezkuntza zentroetan eta familietan. Irtenbide, baliabide eta denbora berritzaileak behar dira, baina pazientzia eta borondate ona ere bai. Elkarrekin hezkuntza hutsune hori gainditu eta ikasteko aukera bihur dezakegu. Ea dena funtzionatzen duen!