Eines de protecció de la infància per als centres educatius
Contenidos del manual:
Eines de protecció de la infància per a centres educatius
Manual pràctic amb claus i idees per promoure la protecció de l'alumnat.
Aborda qüestions com la prevenció i la detecció precoç, l'avaluació de riscos o la gestió de casos, entre d'altres.
Conceptes clau: protecció, benestar, factors de risc, violència, marc legal, assetjament escolar, intervenció educativa, prevenció, avaluació
Adreçat a: equips directius de centres educatius, docents, educadors, institucions educatives.
Edita: British Council España, 2024
Idioma: ESP
L'educació i els centres educatius són entorns de protecció indispensables per prevenir la violència contra la infància. Construir un entorn segur i protector al centre educatiu, traslladar el coneixement dels riscos i de les eines d'autoprotecció adequades, crear un àmbit de relació interpersonal segur o identificar situacions de risc familiar o social són responsabilitats inseparables de la funció educativa.
Continguts del manual:
- Prevenció primària
- Línia d'actuació 1: Augmentar el compromís institucional
- Eina 1.1: Plantilla de declaració institucional sobre el compromís amb el benestar i protecció de la infància
- Línia d'actuació 2: Identificació de riscos
- Eina 2.1: Mapa de risc d'INJUCAM per a nen i nenes
- Eina 2.2: Risc i impacte. Interrelació de probabilitat i impacte
- Línia d'actuació 3: Incorporació de les activitats a la Planificació General Anual
- Eina 3.1: Planificació d'activitats en matèria de benestar i protecció
- Línia d'actuació 4: La formació contínua en matèria de protecció de la infància
- Eina 4.1: Presentació per promoure una cultura de benestar i protecció a la comunitat educativa
- Línia d'actuació 5: Definició de procediments segurs per a les activitats
- Eina 5.1: Fitxa d'identificació dels procediments que cal planificar
- Eina 5.2: Anàlisi de riscos lligats a una activitat concreta: excursions, entrades i sortides del centre
- Línia d'actuació 1: Augmentar el compromís institucional
- Prevenció secundària
- Línia d'actuació 6: Detecció precoç
- Eina 6.1: Claus per crear un espai d'escolta
- Eina 6.2: Guia per recollir el testimoniatge directe d'un nen, nena o adolescent
- Línia d'actuació 7: Creació d'una xarxa de coordinació interna
- Eina 7.1: Fitxa per a la comunicació interna de situacions que requereixen intervenció
- Eina 7.2: Mapatge de recursos i programes de la xarxa comunitària
- Línia d'actuació 8: Gestió de casos: recollida d'informació
- Eina 8.1: Fitxa de planificació d'actuacions
- Eina 8.2: Model d'entrevista a l'alumnat
- Eina 8.3: Model d'entrevista a la família
- Línia d'actuació 9: Comunicació a les autoritats competents
- Eina 9.1: Model de notificació a Serveis Socials
- Línia d'actuació 6: Detecció precoç
- Prevenció terciària
- Línia d'actuació 10: Acompanyament a l'alumnat
- Eina 10.1: Pla d'acompanyament
- Eina 10.2: Guia per entendre la revictimització i l'estigmatització i com evitar-la
- Línia d'actuació 11: Coordinació amb altres administracions públiques per al seguiment
- Eina 11.1: Fitxa de coordinació externa
- Línia d'actuació 10: Acompanyament a l'alumnat
Protecció de la infància
La protecció és un dret de la infància i la seva garantia en les activitats quotidianes és una responsabilitat de tots els adults i les institucions de què depèn el seu benestar. Accedeix a guies per a docents, recursos per a l'aula i idees sobre com integrar aquest dret al dia a dia educatiu.