Eines de protecció de la infància per a centres educatius

  • Manual pràctic amb claus i idees per promoure la protecció de l'alumnat.

  • Aborda qüestions com la prevenció i la detecció precoç, l'avaluació de riscos o la gestió de casos, entre d'altres.

 

Portada del documento

 

Conceptes clau: protecció, benestar, factors de risc, violència, marc legal, assetjament escolar, intervenció educativa, prevenció, avaluació

Adreçat a: equips directius de centres educatius, docents, educadors, institucions educatives.

Edita: British Council España, 2024

Idioma: ESP

 

DescarREga'T el PDF

 

La funció protectora de l'escola permet garantir el dret a l'educació, el desenvolupament, la salut i el benestar de la infància. Construir un entorn protector al centre educatiu és una responsabilitat compartida per tota la comunitat escolar, però no és una cosa que sorgeixi de manera natural o automàtica: s'ha de promoure activament i comptar amb el suport de professionals de diferents sectors. Aquest manual aborda alguns aspectes pràctics per a aquells centres educatius que es vulguin comprometre en aquesta important tasca.

 

La prevenció de la violència des dels centres educatius

Les nenes, nens i adolescents que assisteixen als nostres centres educatius poden enfrontar-se a un gran nombre de situacions de risc que n'afecten el desenvolupament i que es poden produir dins i fora de l'entorn educatiu. Des d'aquest hi ha l'obligació de respondre de manera concreta davant de cada situació. Algunes de les situacions que requereixen la intervenció del centre educatiu provenen de situacions de violència en l'àmbit familiar, escolar o social: .

 
  • Maltractament
  • Disciplina violenta
  • Negligència
  • Abandonament
  • Separacions conflictives
  • Violència vicària
  • Violència de gènere
  • Violència sexual
  • Assetjament escolar i ciberassetjament
  • Delictes d'odi
  • Involucració en bandes violentes. 
 

A més, hi ha situacions que posen en risc el seu benestar, com poden ser, entre d'altres:

 
  • Els desajustos emocionals
  • Trastorns de salut mental
  • Series mancances econòmiques
  • Manca de suport familiar o institucional
  • Addiccions
  • Tensions a la comunitat

L'educació i els centres educatius són entorns de protecció indispensables per prevenir la violència contra la infància. Construir un entorn segur i protector al centre educatiu, traslladar el coneixement dels riscos i de les eines d'autoprotecció adequades, crear un àmbit de relació interpersonal segur o identificar situacions de risc familiar o social són responsabilitats inseparables de la funció educativa.

 

 Continguts del manual:

  1. Prevenció primària
    1. Línia d'actuació 1: Augmentar el compromís institucional
      • Eina 1.1: Plantilla de declaració institucional sobre el compromís amb el benestar i protecció de la infància
    2. Línia d'actuació 2: Identificació de riscos
      • Eina 2.1: Mapa de risc d'INJUCAM per a nen i nenes
      • Eina 2.2: Risc i impacte. Interrelació de probabilitat i impacte
    3. Línia d'actuació 3: Incorporació de les activitats a la Planificació General Anual
      • Eina 3.1: Planificació d'activitats en matèria de benestar i protecció
    4. Línia d'actuació 4: La formació contínua en matèria de protecció de la infància
      • Eina 4.1: Presentació per promoure una cultura de benestar i protecció a la comunitat educativa
    5. Línia d'actuació 5: Definició de procediments segurs per a les activitats
      • Eina 5.1: Fitxa d'identificació dels procediments que cal planificar
      • Eina 5.2: Anàlisi de riscos lligats a una activitat concreta: excursions, entrades i sortides del centre
  2. Prevenció secundària
    1. Línia d'actuació 6: Detecció precoç
      • Eina 6.1: Claus per crear un espai d'escolta
      • Eina 6.2: Guia per recollir el testimoniatge directe d'un nen, nena o adolescent
    2. Línia d'actuació 7: Creació d'una xarxa de coordinació interna
      • Eina 7.1: Fitxa per a la comunicació interna de situacions que requereixen intervenció
      • Eina 7.2: Mapatge de recursos i programes de la xarxa comunitària
    3. Línia d'actuació 8: Gestió de casos: recollida d'informació
      • Eina 8.1: Fitxa de planificació d'actuacions
      • Eina 8.2: Model d'entrevista a l'alumnat
      • Eina 8.3: Model d'entrevista a la família
    4. Línia d'actuació 9: Comunicació a les autoritats competents
      • Eina 9.1: Model de notificació a Serveis Socials
  3. Prevenció terciària
    1. Línia d'actuació 10: Acompanyament a l'alumnat
      • Eina 10.1: Pla d'acompanyament
      • Eina 10.2: Guia per entendre la revictimització i l'estigmatització i com evitar-la
    2. Línia d'actuació 11: Coordinació amb altres administracions públiques per al seguiment
      • Eina 11.1: Fitxa de coordinació externa

 

DescarREga'T el PDF

 

Protecció de la infància

La protecció és un dret de la infància i la seva garantia en les activitats quotidianes és una responsabilitat de tots els adults i les institucions de què depèn el seu benestar. Accedeix a guies per a docents, recursos per a l'aula i idees sobre com integrar aquest dret al dia a dia educatiu.

Descobreix-ne més