Centres Referents en Educació en Drets de Infància
Coneix els centres referents
Actualment són 258 els centres educatius reconeguts per UNICEF com a Referents en Educació en Drets d'Infància.
Què són aquests reconeixements?
Cada cop hi ha més centres educatius compromesos amb els drets de la infància i la ciutadania global: per a ells, els drets es viuen en cada decisió, en cada programa i en cada classe i són una inspiració per a tota la comunitat educativa.
Per això hem decidit reconèixer la tasca d'aquests centres i de les persones que fan possible el seu dia a dia creant una distinció que els identifiqui com el que són: un referent en la implementació dels drets de la infància en la vida escolar.
Bases de la convocatoria
Te invitamos a conocer las bases de la convocatoria de "Centros Referentes en Educación en Derechos de la Infancia" 2024-2025.
El reconocimiento es válido por dos cursos escolares. Los centros educativos que quieran obtener o renovar el reconocimiento tienen que registrarse en la página del programa e ir superando una serie de requisitos. Junto a ellos, el centro irá aportando información y evidencias sobre la integración de los derechos de la infancia, a través de los cuales irá sumando puntos.
De manera combinada, a través de los puntos y de los diferentes requisitos se podrán alcanzar hasta tres niveles del reconocimiento. El nivel 1 se obtiene cuando se alcanzar los requisitos básicos de la convocatoria y, además, se obtienen al menos 60 puntos. El nivel 2 se logra al sumar al menos 80 puntos y se profundiza en los requisitos de la convocatoria. Por último, el nivel 3 se obtiene al superar los 95 puntos.
Preguntes freqüents
Des del 2017 UNICEF-Comitè Espanyol concedeix un reconeixement a aquells centres que hagin mostrat el seu compromís per incorporar una visió d'Educació en Drets d'Infància al seu projecte educatiu.
En el seu paper com a garants dels drets de la infància els centres educatius tenen una sèrie de responsabilitats, com ara donar a conèixer a l'alumnat els seus drets, orientar l'acció educativa de manera que protegeixi, defensi i impulsi aquests drets i formar part de l'entorn protector de els nens, les nenes i els adolescents de l'escola en col·laboració amb les famílies, la comunitat i les autoritats.
Ser centre referent en educació en drets d'infància no és un premi sinó un reconeixement al compromís global del centre amb un projecte a llarg termini i un incentiu per a la millora permanent i la innovació.
Els centres educatius es presenten voluntàriament a aquests reconeixements aportant la documentació requerida a cada convocatòria. Cada edició reconeix aquells centres que hagin presentat propostes sobre el seu projecte de centre i les activitats realitzades el curs anterior.
Tots els centres d'Educació Infantil, Primària i Secundària, ja siguin públics, privats o concertats, reconeguts com a centres oficials per la Conselleria d'Educació i/o el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
No: Els reconeixements valoren els passos fets per cada centre educatiu en quatre àrees concretes de l'educació en drets d'infants:
- El coneixement dels drets de la infància i la ciutadania global.
- La participació infantil i juvenil.
- La protecció davant els riscos i la violència.
- El desenvolupament d'un clima escolar inspirat pels drets de la infància.
Considerem que el desenvolupament d'aquestes quatre àrees pot contribuir a una cultura escolar que afavoreixi l'impuls d'altres objectius educatius però no és objecte de l'anàlisi d'aquests reconeixements.
No: La presentació de candidatures i l'obtenció del reconeixement no suposen cap cost ni estan sotmeses a contrapartides.
Sí: UNICEF Comité-Espanyol basa el seu reconeixement en el compromís manifestat pel centre de respectar, protegir i difondre els drets de la infància. Si aquesta condició no arribés a complir-se o es vulnerés, ja sigui per acció o omissió, el reconeixement podria ser retirat.
Descobreix exemples de bones pràctiques a centres referents
Vols que el teu centre sigui una escola en drets?
El reconeixement és només un pas dins un procés que comença quan un centre inicia un projecte d'educació en drets i que continua més enllà de la concessió, en un procés de millora permanent.