El centre educatiu és un espai protector
Abordem les diferents mesures i activitats que impulsen els centres educatius per crear assegurar entorns educatius protectors per a la infància.
El centre educatiu forma part dels contextos socialitzadors més importants per a cada nen, nena i adolescent. És un espai on s'aprèn, es conviu i es protegeix la infància. Construir un entorn protector al centre escolar és una tasca de tota la comunitat educativa per dotar la infància del coneixement dels seus drets i de les adequades eines d'autoprotecció, creant un ambient de relació interpersonal segur i identificant les situacions de risc.
Per això, és imprescindible que els professionals de l'educació coneguin com actuar i prevenir les situacions de vulnerabilitat o risc per a la infància i l'adolescència a l'àmbit educatiu. Es tracta d'aplicar la Convenció sobre els Drets de l'Infant com a instrument que facilita el benestar infantil, així com el funcionament del centre, la participació de la infància en el desenvolupament i l'autoprotecció.
Anàlisi de risc
L'educació en drets promou el coneixement de la infància i de tota la comunitat educativa dels riscos presents al seu entorn, fomentant el desenvolupament de mesures de protecció davant de qualsevol risc o amenaça.
En aquest sentit, és vital que el centre compti amb una anàlisi de risc elaborada per la persona responsable de protecció i benestar del centre. Aquesta anàlisi de risc permet considerar els diferents nivells de perill, establint una xarxa amb diferents nivells d'especialització i dedicació. A l'hora de realitzar aquesta anàlisi s'han de tenir en compte diferents situacions i contextos, alguns dels quals es desenvolupen en aquest document per a la protecció de la infància en l'àmbit escolar.
Sens dubte, el coordinador o coordinadora de benestar i protecció a la infància als centres educatius tindrà un rol fonamental per construir entorns protectors per a cada nena, nen i adolescent, facilitant l'aprenentatge i el benestar físic i psicològic de l'alumnat, intervenint ,a més a més, davant de qualsevol situació de risc o amenaça. Una de les principals tasques se centra a evitar els factors de risc, educar en el bon tracte i crear hàbits d'interrelació interpersonal saludables (prevenció primària), així com identificar i gestionar els estats precoços dels conflictes i impedir-ne la progressió violenta (prevenció secundària ) i, quan el conflicte escala, evitar l'agreujament de les seqüeles que pateixen les víctimes (prevenció terciària).
Per aconseguir entorns protectors és vital que tota la comunitat educativa hagi rebut formació i informació sobre protecció a la infància. La prevenció primària, és a dir, evitar o reduir els riscos, és clau per aconseguir entorns protectors. D'aquesta manera, el coordinador o coordinadora de benestar i protecció del centre, juntament amb la direcció i altres figures del col·legi, ha de proporcionar informació i formació a través de jornades, xerrades o sessions informatives adaptades a cada grup i en funció de l'anàlisi de risc que ha elaborat.
Des d'UNICEF, en col·laboració la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED) duem a terme a l'inici de cada curs escolar un curs especialitzat sobre la figura del responsable de benestar i protecció del centre. Aquest curs cerca proporcionar coneixements que permetin als docents desenvolupar activitats de prevenció de la violència contra la infància en l'àmbit escolar, emmarcant-se a la Llei de protecció a la infància.
Protocols de protecció
L'educació en drets d'infants impulsa l'adopció de mesures normatives, organitzatives i educatives per garantir la protecció de la infància davant del maltractament, l'assetjament i l'abús i les agressions sexuals, entre d'altres factors. Per això, cal que tota la comunitat educativa conegui els protocols i mecanismes de protecció.
Prevenció de l'assetjament escolar
Un de cada tres adolescents podria ser víctima d'assetjament escolar, segons un estudi recent d'UNICEF Espanya. És urgent protegir les víctimes i posar mesures perquè aquestes situacions no arribin a tenir lloc. En aquest sentit, centres educatius com el CEIP Luis Calandre de Cartagena (Múrcia) realitza un projecte al centre col·locant frases de rebuig a l'assetjament escolar realitzades per l'alumnat de la mateixa escola. Aquestes frases estan col·locades a les parets dels banys, passadissos, aules i entrades.
Prevenció de les manifestacions d'odi i discriminació
Un dels pilars de l'educació en drets d'infància és garantir la protecció davant de qualsevol tipus de discriminació per motius d'ètnia, cultura, religió, origen, idioma, sexe o de qualsevol altra índole. Al Col·legi Apostòlic Sant Josep d'Iruña de Oca l'alumnat de 2n de l'E.S.O duu a terme el projecte multidisciplinari anomenat "Camí al Bé-Estar", des del qual es reforcen les emocions i es treballen temes com la xenofòbia, el racisme, sexisme o l'homofòbia, entre altres aspectes. Al final de la tercera avaluació, l'alumnat ha de compondre una cançó que faci referència a la prevenció de qualsevol manifestació d'odi o de discriminació.
Cada cop són més els centres d'educació primària que sol·liciten la visita de la Unitat de Participació Ciutadania de la Policia Nacional per realitzar l'activitat de El Club dels secrets, una iniciativa d'UNICEF i la Policia Nacional per impulsar els entorns protectors de la infància a l'àmbit educatiu. El Col·legi Cooperativa Alcazar de Segòvia va realitzar aquesta activitat el maig de 2022 i ens va compartir la següent fotografia:
Activitats educatives per construir entorns protectors
Amb el propòsit de construir entorns protectors per a la infància, els centres educatius que impulsen l'educació en drets d'infància fan diferents activitats educatives de prevenció al llarg de tot el curs escolar, adaptant-les a cada grup i etapa educativa.
Alimentació saludable
D'aquesta manera, per exemple, a l'Escola Infantil la Cantera de Tierz, dins del seu projecte curricular, fa referència explícita a l'alimentació degut a la seva importància en el desenvolupament psicofísic de la infància. Des d'aquesta escola aragonesa es fomenta l'adquisició d'hàbits saludables treballant en diferents vies, com ara la formació a les famílies sobre alimentació, la importància de tastar i manipular aliments des de molt petits o l'elaboració diària de menús nutritius i equilibrats a l'escola.
Prevenció del tabaquisme, consum d'alcohol i drogodependències
Prevenir addiccions suposa dissenyar intervencions específiques per a l'acció tutorial, desenvolupant així activitats que permetin a la comunitat escolar l'expressió de les activitats favorables a la cura de la salut i el rebuig al consum de substàncies nocives. En aquest sentit, molts centres educatius reben xerrades i formació sobre aquesta qüestió. Al Centre Cultural Vallisoletano, per exemple, els seus estudiants reben formació a l'assignatura de Biologia i Geologia de 3r de l'E.S.O. recollida a la programació didàctica de la matèria.
Educació sobre drets digitals de la infància
L'ús segur d'Internet comporta una responsabilitat que es va adquirint a través del coneixement, el desenvolupament d'habilitats i de la construcció d'una postura ètica que permeti a nenes, nens i adolescents relacionar-se a l'espai digital com qualsevol altre àmbit de les seves vides . L'informe Impacte de la tecnologia a l'adolescència: relacions, riscos i oportunitats ens ofereix la anàlisi més gran de situació sobre l'ús de la tecnologia per part dels adolescents.
La Lomloe estableix la necessitat de comptar amb un pla digital als centres educatius: "les administracions educatives hauran d'establir les condicions que facin possible l'eliminació en l'àmbit escolar de les situacions de risc derivades de la utilització inadequada de les TIC, amb especial atenció a les situacions de violència a la xarxa. Es fomentarà la confiança i la seguretat en l'ús de les tecnologies, prestant especial atenció a la desaparició d'estereotips de gènere que dificulten l'adquisició de competències digitals en condicions d'igualtat".
Tant el Ministeri d'Educació i Formació Professional, com les diferents conselleries d'Educació com les de Canàries o Castella-la Manxa han elaborat guies i orientacions per elaborar el pla digital del centre. Els drets de la infància han d'estar inclosos de manera expressa al pla digital del centre.
Al CEIP Cristóbal Colón de Villaverde (Madrid) són conscients dels riscos i oportunitats de la tecnologia i, per això, realitzen diferents activitats relacionades amb els drets digitals de la infància, com l'activitat "Controla la teva xarxa- Prevenció de l'ús del mòbil ", un projecte educatiu que busca conscienciar l'alumnat perquè adquireixin hàbits adequats i saludables en l'ús controlat i segur de les TIC. A més, des del centre es proporciona informació i recursos a les famílies i al professorat per prevenir els riscos de la tecnologia. Amb això, des del centre s'impulsa l'Escola TIC de mares i pares, des de la qual s'organitzen diverses activitats
Educació vial
Impulsar activitats d'educació viària és clau per prevenir accidents i estar alerta als diferents desplaçaments pel municipi. En aquest sentit, els centres educatius fan múltiples i diferents activitats per reforçar l'educació viària del seu alumnat. Per exemple, l'alumnat del CEIP Las Gaunas de 5è i 6è de primària participa al programa del Parc Infantil de Trànsit de l'Ajuntament de Logronyo. Per part seva, l'alumnat de primària del Col·legi Berrio Otxoa rep classes d'educació viària gaudint de la Ria de Bilbao.
Des de Mairena d'Aljarafe (Sevilla), l'alumnat del CEIP Malala realitza una campanya de seguretat viària, instal·lant a més cartelles sobre seguretat viària al centre i els seus voltants.
Educació afectivo-sexual
L'educació afectivosexual és clau perquè l'alumnat sigui conscient tant dels riscos com del desenvolupament de capacitats d'autoprotecció davant de l'abús i les agressions sexuals. Al Centre d'Educació Infantil Travesuras de Màlaga se li atorga molta importància a la realització d'activitats en aquest sentit, treballant diàriament l'educació emocional i l'autoestima.
Polítiques de control d'accés
Els plans d'emergència són claus per gestionar les situacions no freqüents que poden tenir lloc o impactar al centre educatiu, com va passar amb l'emergència educativa derivada de la COVID-19 o l'erupció del volcà de La Palma. Per exemple, el CEIP Barranco Cafetero de Villarobledo (Albacete) va realitzar un pla de contingència davant de la COVID per al curs 2020-2021. Per la seva part, l'Escola Infantil el Bosque Encantado de Madrid compta amb un document de mesures d'emergència i evacuació del centre, així com amb un protocol d'incorporació d'alumnat.
Des de les Balears, l'Escola Infantil Es Fameliar compta amb un protocol que estableix les polítiques de control d'accés al centre educatiu. De la mateixa manera, el Col·legi Marista Champagnat de Salamanca compta amb un protocol d'accés al centre on s'estableixen els horaris per a l'accés, així com les portes d'entrada i de sortida.
Aridane Hernández
Tècnic d'Educació en Drets d'Infància
Coneix la darrera informació sobre educació en drets
Vols que el teu centre sigui una escola amb drets?
Pots iniciar el procés avui mateix. Fes-nos arribar un correu sol·licitant informació de com iniciar un projecte d'educació en drets.