"És molt important que la infància aprengui a distingir el que és real i el que no”

300 nenes, nens i adolescents d'educació primària i secundària de sis centres educatius participen en una iniciativa per lluitar contra la desinformació

Alumnas y alumnos del CEIP Melquíades Hidalgo realizan un taller sobre los efectos de la desinformación

Alumnat del CEIP Melquíades Hidalgo duen a terme un taller sobre desinformació

Sis centres educatius de Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Extremadura i Galícia van treballar durant l'últim trimestre del curs 2022-2023 una iniciativa per lluitar contra la desinformació mediàtica anomenada No me' los toques!, on van participar més 300 alumnes de centres referents en educació en drets infants.

La iniciativa està impulsada per UNICEF Espanya i l'associació educativa Learn to Check amb el propòsit de conscienciar sobre els perills de la desinformació, promoure el pensament crític i l'aprenentatge d'eines i processos de verificació digital des de la protecció i la defensa dels drets de la infància, tant a l'espai físic com digital. D'aquesta manera, prenent com a base el dret a la informació recollida a l'article 17 de la Convenció sobre els Drets de l'Infant, el projecte inclou, a més a més, accions formatives per al professorat i accions impulsades per les nenes i els nens per defensar els seus drets, com podcast , campanyes per a xarxes socials o jocs a Internet.

Cadascun dels centres educatius han dissenyat i implementat una acció específica per defensar els seus drets i lluitar contra la desinformació mediàtica a través de la participació. Després de conèixer els riscos de la desinformació, cada centre ha desenvolupat un podcast, una campanya de sensibilització per a xarxes socials o un joc en línia amb el propòsit de combatre els bulls i la desinformació des de l'òptica de l'educació en drets d'infants.

6 centres referents són ara també experts en la lluita contra la desinformació

Un total de sis centres referents en educació en drets d'infància han format part d'aquesta iniciativa: el CEIP Melquíades Hidalgo (Cabezón de Pisuerga, Valladolid), el CEIP Pinoduero (Tudela de Duero, Valladolid), el Col·legi Sant Gregori (Aguilar de Campoó , Palència), el CEIP Donoso Cortés (Don Benito, Badajoz), el Col·legi Internacional SEK Atlántico (Pontevedra) i el Col·legi Sagrada Família de Sigüenza (Guadalajara).

D'aquesta manera, 300 alumnes des de segon de primària a quart de l'ESO han mostrat la seva consciència crítica i la seva creativitat per treballar iniciatives que posin en valor els drets de la infància i lluitar contra la desinformació mediàtica. Les accions d'aquests sis centres educatius s'han recopilat al podcast següent, amb la participació tant de l'alumnat com del professorat, així com especialistes en comunicació i educació en drets

Per a Susana Fontán, professora del SEK Atlático, "les xarxes socials són ara mateix la principal eina de comunicació i d'informació de la infància. És molt important que aprenguin a distingir el què és real i d'allò que no". Per part seva, Verónica Terrazas, professora del CEIP Donoso Cortés assegura que des del centre han preparat l'alumnat per lluitar contra la "desinformació que es trobaran al llarg de la seva vida". 

 

Formació en cascada per combatre la desinformació

Al SEK Atlántico han realitzat un projecte de formació en cascada sobre drets d'infància i lluita contra la desinformació. En aquest centre gallec, l'alumnat de 3r ESO ha treballat amb alumnat de 5è de primària el dret a la salut, dissenyant una campanya per a xarxes socials. A través d'una sèrie de diàlegs, lluiten contra la desinformació i els falsos rumors amb dades i consells pràctics que tenen un alt impacte a la vida de la infància i l'adolescència. Els alumnes de secundària van preparar un taller per a 5è de primària per ensenyar-los a distingir una notícia falsa d'una veritable. "va ser perfecte, més o menys", ho resumeix un alumne de secundària del centre

 

"Hem après molt"

Des del CEIP Pinoduero van voler formar contra la desinformació mediàtica l'alumnat de segon de primària, implicant-hi tota la comunitat educativa a través del disseny de dos jocs. Arancha Calvo, cap d'estudis del centre, valora especialment la participació de la infància en el disseny de les activitats, comptant a més a més amb la involucració de les famílies per crear l'activitat "Jugues amb la desinformació" per identificar notícies falses en diferents situacions, moltes d'elles partien del nostre dia a dia". "Estem molt contents. Hem après molt”, assegura un alumne d’aquest centre.

 

"Cal tenir els ulls ben oberts"

El col·legi Sant Gregori d'Aguilar e Campoó (Palència) compta amb unprograma de ràdio en una emisora local anomenat "La veu del col·le". Així, aprofitant aquests recursos, aquest centre referent en educació en drets d'infància va fer un podcast sobre la desinformació. "Cal tenir els ulls ben oberts i mirar d'observar amb deteniment les diferents notícies o successos que ens passen al llarg del dia perquè ens poden donar informació falsa en qualsevol moment o tractar de manipular-nos", diu un alumne del centre.

La Laura, alumna del centre, analitza alguns dels elements que pot contenir una notícia falsa: “l'agent, que és la persona o persones que han creat aquesta notícia falsa amb una intenció. El missatge, que és el contingut i el format en el qual representa, que cal comprovar si és totalment fals o simplement es basa en un fet real que s'ha anat deteriorant. Una vegada que tenim la persona que elabora aquesta notícia i el missatge, necessitem uns destinataris, que són les persones a qui va adreçat aquest contingut".

 

"Hem d'esbrinar una mica més"

El CEIP Melquíades Hidalgo de Cabezón de Pisuerga va omplir els passadissos del centre amb algune retalls de notícies relatives al centre, algunes creades especialment com a falses, fet que va generar força expectació entre l'alumnat. El de cinquè de primària va començar a desenvolupar els seus dots de detectius. El centre va desenvolupar la campanya "No deixis d'express-AR-TE" per a xarxes socials, combinant conscienciació sobre la desinformació, el dret a la participació infantil i art reivindicatiu. "Sempre, no ens hem de creure tot el que ens expliquen; hem d'esbrinar una mica més per veure si això és veritat o és mentida", assegura Érica, alumna del centre.

Aránzazu Vilor, professora del CEIP Melquíades Hidalgo assegura que “el que fa UNICEF és sempre molt interessant. Nosaltres a més com a centre referent seguim totes les pautes que ens donen perquè creiem que el que es persegueix, al cap i a la fi, és lluitar pels drets de la infància i, en aquest cas, un dret fonamental que és el dret a estar informats de forma veraç i el dret que els nens i les nenes opinin”.

 

Una iniciativa amb una gran acollida per part de l'alumnat

Des de Sigüenza, el Col·legi Sagrada Família va realitzar una campanya a xarxes socials per a adolescents. Ruth Navas, professora del centre, assegura que la iniciativa ha tingut gran acollida: "El més difícil ha estat conscienciar l'alumnat de la necessitat de contrastar la informació perquè, fins i tot, alguns quan veien les imatges que els posàvem de notícies falses els costa de creure que no són reals".

 

"És un contingut enganyós que ens pot perjudicar"

 

El CEIP Donoso Cortés ha volgut lluitar contra la desinformació mediàtica a través d'un podcast, on han abordat la desinformació a la història, així com el racisme i la xenofòbia. "La desinformació és una informació falsa que ens donen intencionadament i que ens perjudica", assegura un alumne del centre. "És un contingut enganyós que ens pot perjudicar", adverteix un altre alumne

 

 

 

 

 

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Coneix la darrera informació sobre educació en drets

Els drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d'educació

Els drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d'educació

Propuesta formativa para las titulaciones en educación

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos: "Ser centro referente es como sacar un 10 en matemáticas"

Marcos, de 8 anys: "Ser centre referent és com treure un 10 en matemàtiques, és estar en un col·legi molt especial, exp…

Protecció de la infància des de l'entorn escolar

Protecció de la infància des de l'entorn escolar

Aquest document té com a finalitat contribuir al desenvolupament de les mesures necessàries per a la incorporació als c…

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Participació infantil i adolescent a l'àmbit escolar

Una niña sonríe mientras trabaja en un aula de primaria

Els drets de la infància al currículum educatiu: coneixement dels drets

Comprendre els nostres drets, entendre en què consisteixen, com funcionen, quins límits tenen i quines responsabilitats…

UNICEF Educación - Educación en Derechos

Diálogo: "Derechos de infancia en los centros educativos"

Drets educatius d'infància en els centres educatius: de la teoria a la pràctica

Cinc centres educatius referents en Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global han exposat la seva trajectòria en…

Momento de la sesión en el que se muestra un gráfico sobre los derechos de la infancia

Jornada "Protecció de la infància i l'adolescència davant la violència des de la perspectiva de la nova llei"

No et perdis el vídeo de la sessió que vam mantenir sobre les implicacions que tindrà la LOPIVI per als centres educati…

32 centres educatius com a referents en Educació en Drets d’Infància

32 centres educatius com a referents en Educació en Drets d’Infància

Un dels centres reconeguts és el català CEIP Escola Seat de Barcelona

CReC: Creix, responsabiliza't i crea

CReC: Creix, responsabiliza't i crea

Programa per a la promoció dels drets de la infància

Vols que el teu centre sigui una escola amb drets?

Pots iniciar el procés avui mateix. Fes-nos arribar un correu sol·licitant informació de com iniciar un projecte d'educació en drets.

Contacta