Memòria del curs escolar 2021-2022
Terminamos el curso 2021-2022 sin mascarillas en el aula, pero más conscientes que nunca sobre el impacto de las emergencias en la educación. Por otra parte, los derechos de la infancia han estado muy presentes en cada vez más centros educativos.
Memòria del curs escolar 2021-2022
Acabem el curs 2021-2022 sense màscares a l'aula, però més conscients que mai sobre l'impacte de les emergències a l'educació. D'altra banda, els Drets de la Infància han estat molt presents a cada vegada més centres educatius.
En aquestes línies volem fer un repàs sobre algunes qüestions que han tingut lloc durant aquest curs escolar que estem a punt de finalitzar.
Conviure amb la COVID
El curs escolar 2021-2022 serà recordat per moltes qüestions. Vam començar l'any acadèmic encara amb mascaretes a l'aula a causa de la COVID-19, però l'acabem sense gràcies a la vacunació de tota la societat.
Sens dubte, l'emergència educativa derivada de la COVID-19 ha canviat les nostres vides en molts sentits. En aquests darrers dos anys hem après a conviure amb una situació d'emergència que ha imposat noves maneres de relacionar-nos i aprendre, també de ser conscients de la importància d'adquirir i mantenir hàbits com el rentat de mans que ens ajuden a protegir-nos i reduir els riscos .
Impacte educatiu de la guerra a Ucraïna
Des de l'inici de la guerra a Ucraïna, els centres educatius han mostrat la seva solidaritat amb les persones que pateixen les conseqüències del conflicte, especialment de les nenes, nens i adolescents que han hagut d'abandonar casa seva. Des d'UNICEF, hem elaborat materials educatius per treballar els conflictes a l'aula, i hem proporcionat idees sobre com abordar-lo. També hem escoltat diferents professionals de l'educació que condemnen tota mena de violència perquè no hi ha cap justificació per fer-ho i mai la violència portarà alguna cosa bona. També manifesten que la guerra a Ucraïna és un conflicte on hi ha persones, on el més urgent i important és l'atenció a totes les persones que estan patint.
Altres reflexions tenen a veure amb l'impacte educatiu de la guerra a Ucraïna i l'objectiu és que el centre sigui un lloc càlid, segur i protector per a tots l'alumnat, També es considera a més que per facilitar la integració de les persones refugiades al centre educatiu cal que tota la comunitat educativa faci un exercici d'empatia, posar-se a la pell d'aquestes persones que ho han hagut de deixar tot i facilitin el màxim possible l'acollida.
Erupció del volcà a La Palma
A La Palma (Canàries) l'erupció del volcà el setembre del 2021 va provocar el tancament d'escoles de manera temporal, fins i tot algun centre educatiu va quedar sepultat per la lava. Aquesta emergència va afectar directament 4.606 alumnes d'una vintena de centres educatius. La resposta de les altres illes de l'arxipèlag no es va fer esperar. Des de Fuerteventura, Jorge, un alumne de nou anys del CEIP Millares Carló, va resumir el sentir de les Illes: "des que el volcà va explotar, tots els canaris som palmers". A l'illa també van arribar mostres d'afecte i tones de solidaritat de diferents punts del món.
Impacte de la tecnologia en l'adolescència
Durant el primer trimestre del curs escolar es va presentar l'estudi sobre l'impacte de la tecnologia a l'adolescència: relacions, riscos i oportunitats. Es tracta de l'estudi més ampli d'Europa en la matèria, on van participar 50.000 adolescents de tot el país i els resultats dels quals, tant a nivell estatal, com autonòmic i del propi centre, ens ofereixen una fotografia molt precisa sobre l'ús de la tecnologia per part dels nois i noies del nostre entorn i, sobretot, com es relacionen a través de les pantalles i els dispositius electrònics.
Els resultats de l'estudi es van presentar tant a nivell estatal com a cada autonomia amb el propòsit de brindar eines d'anàlisi i reflexió per orientar actuacions a l'àmbit familiar, educatiu i normatiu que permetin enfortir els mecanismes de protecció necessaris per a la infància a l'entorn digital. Aquest estudi ha rebut el premi a les bones pràctiques educatives en privadesa i protecció de dades personals per a un ús segur d'Internet per part dels menors que atorga l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), entre altres.
Dies mundials
Cada vegada més centres educatius commemoren el Dia Universal de la Infància com una data especialment important al centre (20 de Novembre). Es tracta de reflexionar sobre els èxits obtinguts en relació amb els drets d'infants però, alhora, aprofundir-hi des d'una òptica de ciutadania activa. Aquest curs escolar, més de 17.000 estudiants d'infantil, primària i secundària van celebrar aquest dia a través de l'activitat #FactorODS, a través de la qual van identificar noves professions requerides per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Així mateix, el Dia Escolar de la Pau i la No Violència també va tenir un espai reservat a la Programació General Anual. Aquest any, més de 60.000 estudiants van celebrar el Dia de la Pau amb UNICEF mitjançant una activitat que buscava emfatitzar la importància que la salut mental té per al benestar de les nenes, nens i adolescents. Per mitjà d'un mapa de pau mental, les alumnes i els alumnes dels centres van treballar les emocions i van desenvolupar habilitats socials per establir relacions positives i constructives per a una societat més respectuosa, pacífica i dialogant
Hi ha diversos dies mundials que tenen cabuda al calendari escolar. Al tercer trimestre del curs, vam proposar als centres commemorar el Dia Mundial del Medi Ambient mitjançant una activitat reflexiva, activa i participativa. D'aquesta manera, després de conèixer més sobre el medi ambient i l'impacte del canvi climàtic, les nenes, els nens i els adolescents de les diferents etapes educatives van proposar "mots climàtics" que definissin l'impacte de l'emergència climàtica. Així, ens van arribar paraules noves carregades de significat i d'altres ja existents però amb un nou enfocament.
Formació en Drets d'Infància
Vam iniciar el curs escolar 2021-2022 amb dos cursos d'especialització juntament amb la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED); un dedicat als Objectius de Desenvolupament Sostenible i un altre a la nova figura del Coordinador/a de Benestar i Protecció als centres educatius. Més de 120 docents de les diferents etapes van fer algun d'aquests dos cursos.
A Catalunya també vam dur a terme les dues edicions dels curs "Viure (aprendre i ensenyar els drets de l'infant a l'escola)", ofert dins el catàleg de formació al professorat del Departament d'Educació de la Generalitat, i es va oferir per a centres privats, la tercera edició del MOOC d'“educació en drets d'infància i ciutadania global”, amb l'INTEF.
Centres Referents en Educació en Drets d'Infànacia
Actualment hi ha 110 centres referents en educació en drets d'infància i ciutadania global a Espanya. En aquests centres educatius els drets de la infància formen part del dia a dia de les seves accions i activitats i el seu alumnat és més conscient i responsable dels desafiaments locals i globals de la societat. D'aquesta manera, es treballa el coneixement dels drets dels infants, la participació infantil i adolescent, en permetre la millora del clima escolar i impulsant entorns protectors per a cada nen, nena i adolescent.
Al gener del 2022 vam fer la trobada de centres referents, on van participar més de 300 docents de diferents centres educatius, tant dels que ja tenen aquest reconeixement com de centres que estan en el procés d'obtenir aquest certificat.
Escoles Amigues
Cada centre educatiu té un compromís per a la infància, en impulsar els drets de la infància des d'òptiques i perspectives diferents. Cada cop són més els centres educatius d'infantil, primària i secundària que col·laboren amb UNICEF a través del programa d'Escoles Amigues, en integrar els drets de la infància al Projecte Educatiu del Centre i, a més, organitzant una activitat solidària durant el curs escolar que permeti millorar l'educació a diferents parts del món, per exemple facilitant l'accés a aigua potable i sanejament als centres educatius.
Gotes solidàries
Durant el curs escolar 2021-2022, prop de 300 centres educatius van realitzar activitats solidàries a favor d'UNICEF, sumant Gotes de solidaritat en recolzar la nostra feina a diferents països i territoris per assegurar els drets de la infància. Entre tots els dorsals hi figura el de Claudia, de vuit anys, estudiant del Col·legi Companyia de Maria de Valladolid, que ens envia la fotografia que acompanya aquestes línies.
Innovació i Agenda 2030
L'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible té un paper cada cop més important als centres educatius. La comunitat escolar ha fet seus els Objectius de Desenvolupament Sostenible i s'ha implicat de manera activa per assolir-los a través d'accions locals que tinguin impacte mundial a través de l'exercici d'una ciutadania global. Des d'UNICEF, durant aquest curs escolar hem impulsat un grup d'experts i expertes amb el propòsit d'avançar en aquesta agenda als centres a través de metodologies innovadores com el Design Thinking.
A més, amb el propòsit d'apropar encara més l'Agenda 2030 a l'aula i a cada centre educatiu, hem creat una sèrie de vídeos sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible i els drets d'infants, que permet al personal docent treballar-los a l'aula i així , desenvolupar capacitats a l'alumnat per respectar, protegir, complir i actuar des dels drets d'infància, permetent el desenvolupament sostenible de la societat.
Entorns protectors
El centre educatiu és, per definició, un entorn protector per a la infància. És un espai on s'aprèn, es conviu i es protegeix la infància. Potenciar aquests entorns protectors és una tasca comuna de tota la comunitat educativa, per fomentar el coneixement dels drets de la infància a cada infant, adolescent i adolescent del centre educatiu, en dotar-los de les adequades eines d'autoprotecció i en crear un ambient de relació interpersonal segur que permeti identificar les situacions de risc i demanar ajut.
En aquest sentit, és imprescindible que els professionals de l'educació coneguin com actuar i prevenir les situacions de vulnerabilitat o risc per a la infància i l'adolescència a nivell educatiu. Sens dubte, el coordinador o coordinadora de protecció i benestar als centres educatius tindrà un rol fonamental en la protecció dels drets de la infància, per construir entorns protectors. Per facilitar la implementació d'aquesta figura als centres, vam publicar el document Protecció a la infància des de l'entorn escolar.
A més, durant aquest curs escolar, juntament amb la Policia Nacional, hem posat a disposició dels centres educatius un conjunt de materials de sensibilització, formatius i informatius sobre la protecció de la infància per a la seva difusió a l'àmbit educatiu, com El Club de los Secretos, un conte per a nenes i nens d'entre sis i vuit anys amb la intenció de prevenir la violència contra la infància i la generació d'un entorn protector de la infància en l'àmbit educatiu.
Tanquem el curs escolar 2021-2022
Ha estat un curs escolar molt intens que difícilment podrem oblidar. En aquest resum de l'any escolar no hem pogut incorporar totes les accions i activitats que hem dut a terme però, sens dubte, cap no hauria estat possible sense el compromís extraordinari del professorat i de l'equip directiu dels centres educatius que ens ajuden a difondre i fer efectius els drets de la infància. A cada nen, nena i adolescent que ha cursat el curs escolar 2021-2022 volem reconèixer la feina perquè, en circumstàncies extraordinàries, l'educació no s'hagi aturat.
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?
Coneix la darrera informació sobre educació en drets
Vols que el teu centre sigui una escola amb drets?
Pots iniciar el procés avui mateix. Fes-nos arribar un correu sol·licitant informació de com iniciar un projecte d'educació en drets.