Crisi de Síria: La Cumana viu amb una cicatriu de guerra
Post d'Ayberk Yurtsever, UNICEF Turquia.
El conflicte a Síria està deixant una empremta irreparable en els infants, obligats a refugiar-se als països veïns o atrapats en ciutats i pobles assetjats.
La Cumana és un d'aquests nens. Una nena que, amb nomésvuit anys d'edat, ja ha viscut el patiment en la seva pròpia pell: la cicatriu sota del seu ull esquerre és un recordatori de la metralla que la va tocar durant els combats a Jarabulus, la seva ciutat natal.
Quan li pregunten sobre això, amb valentia, la Cumana assegura: "Tinc la sort de no haver perdut l'ull".
La Cumana, la seva mare i els seus sis germans van fugir de Síria i ara viuen en una barraca improvisada a Ankara, la capital de Turquia. El seu pare va morir en el conflicte.
A causa dels combats, La Cumana no va poder anar a l'escola a Síria. I ara, igual que els altres membres de la seva família, ajuda al manteniment familiar mitjançant la recollida de residus de paper. Gràcies a aquesta tasca, la Cumana aconsegueix uns 3 euros al dia.
De gran li agradaria ser metge perquè mai s'oblida dels qui la van curar quan estava ferida.
Al final del dia, es diverteix amb la seva germana ambquaderns per pintar donats perUNICEF.
famílies REFUGIADeS a turquia
La família de la Cumana no és l'única. Unes altres cinc famílies sirianes han fixat la seva residència a la mateixa zona.
Durant anys, la Vall Dikmen va ser un assentament d'ocupants il·legals, però s'ha anat modernitzant i ara és un districte acomodat. La major part de les cases antigues dels barris marginals han estat demolides, però les que encara estan desmpeus s'han convertit en habitatges, una vegada més,per a les famílies que fugen deSíria.
CRISI DE SíRIA: EDUCACIÓ INTERRoMPuDA
Gairebé 3 milions d'infants de Síria des del 2011 s'han vist obligats aabandonarels seus estudis. Les causes són múltiples: en molts casos els enfrontaments han destruït les seves aules, en altresels nens tenen pord'anar a escola o simplement les famílies han fugit del país.
Als països veïns, els diferents idiomes i dialectes, els diferents plans d'estudi, els limitats o inexistents espais d'aprenentatge, la inseguretat, la pobresa i les tensions de la comunitat estan separant els nens de les escoles.
- Duplicar la inversió internacional en els sistemes educatius dels països d'acollida per ampliar i millorar els espais d'aprenentatge, contractar més mestres i reduir els costos d'escolarització.
- Enfocaments innovadors per superar les necessitats d'educació dels nens refugiats sirians a través de certificats transferibles per a estudiants refugiats.
- Ampliació dels models provats, com l'aprenentatge a la llar, centres d'aprenentatge no formals i espais amics de la infància que proporcionen suport psicosocial als infants.