Dia de Sant Jordi: Els drets dels infants a través dels llibres infantils... i els seus drets a escoltar contes?
Amb motiu del Dia de Sant Jordi, volem compartir alguns llibres per conèixer i viure els drets dels infants. Explicar contes als nens i nenes és una oportunitat immillorable per gaudir d’un espai de plaer i de diàleg entre petits i grans, una activitat de gran valor creatiu, intel·lectual i emocional.
Recentment, ambmotiu del 25aniversari de laConvenció sobre els Drets de l'Infant, UNICEFComitè Catalunya ha col·laborat amb la Xarxade Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona per treballar els drets dels infants amb diversesactivitats a les biblioteques.A més, al webGenius s'hadedicat un espaidigital especial que inclou recomanacions de contesi llibres ialtres recursos perquè els lectors més petits i les sevesfamílies s'endinsin en el món dels dretsdels infants.A continuació podeu veure alguns d'aquestsllibres recomanats pertractar, des de la literatura i la ficció, elssegüents dretsdels infants:
Dret a l’interès superior de l’infant: "¿Qué es un niño?" (SM i UNICEF, 2009) i "Tinc dret a ser nen" (Blume, 2010)
Dret a la identitat: "Frederick"(Kalandraka, 2005) i "El nen sense nom" (Salvatella, 2002)
Dret a la no discriminació: "El cassó del Gerard" (Joventut, 2010) i "Hombre de color" (Joventut, 2004)
Dret a la comprensió i afecte en la família: "Guji Guji" (Thule, 2005), "La vaca que va pondre un ou"(Serres, 2008) i "El gran llibre de les famílies"(Oxfam, 2010)
Dret a la salut: "El Doctor submarí" (Claret, 2007)
Dret a l’educació: "L’escola secreta de la Nasrim" (Joventut, 2010) i "Biblioburro" (Joventut, 2010)
Dret a la pau: "El somni d’Amina" (Baula, 2009) i "L’enemic"(Takatua, 2008)
Decàleg dels drets dels infants a escoltar contes
Volem donar a conèixer l'anomenat Decàleg dels drets dels infants a escoltar contes que recull l’Associació Colombiana del Llibre Infantil que, si bé no són drets reconeguts a la Convenció sobre els Drets de l’Infant, ens faran pensar i tenir-los en compte:
1. Tot infant, sense distinció de raça, idioma o religió, té dret a escoltar els contes més bonics de latradició oral dels pobles, especialment aquells que estimulin la seva imaginació i la seva capacitat crítica.
2. Tot infant té dret a demanar que els seus pares els expliquin contes a qualsevol hora del dia.
3. Tot infant que, per una raó o una altra, no tingui a ningú que li expliqui contes, té dret a demanar a l’adult que prefereixi que n’hi expliqui, i aquest ho ha de fer amb amor i tendresa, que és com s’expliquen els contes.
4. Tot infant té dret a escoltar contes assegut en els genolls dels seus avis. Aquells que els tinguin vius podran cedir-los a d’altres nens que per diverses raons no tinguin avis que els n’expliquin. De la mateixa manera, aquells avis que no tinguin néts tenen la total llibertat d’anar a escoles, parcs i altres llocs de concentració infantil, on podran explicar tots els contes que vulguin.
5. Tot infant té dret a saber qui són elsprincipals autors de contes. Les persones adultes tenen l’obligació de posar a l’abast dels infants tots els llibres, contes i poemes d’aquests autors.
6. Tot infant té dret a saber aconèixer les rondalles, els mites i les llegendes de la tradició oral del seu país.
7. L’infant també té dret a inventar i explicar els seus propis contes, així com a modificar els que ja existeixen, creant-ne la seva pròpia versió.
8. L’infant té dret a demanar contes nous. Els adults tenen l’obligació de nodrir-se permanentment de relats nous i imaginatius, propis o no, amb o sense reis, llargs o curts. L’única cosa obligatòria és que siguin bonics i interessants.
9. L’infant sempre té dret a demanar un altre conte i a demanar que li expliquin un milió de vegades el mateix conte.
10. Tot infant, finalment, té dret a créixer acompanyat de les aventures d’Alícia i el llop, els músics de Bremen i la Caputxeta, i de l’immortal “Hi havia una vegada…”, paraules màgiques que obren les portes de laimaginació en la ruta cap als somnis més bonics de la infantesa.
Bona diada de Sant Jordi!