Les últimes estadístiques d'UNICEF posen en relleu la bretxa de la desigualtat i l'exclusió que pateixen milions d'infants
Davant la propera commemoració del 25 aniversari de la Convenció sobre els Drets de l'Infant, un informe d'UNICEF destaca els grans avenços però subratlla la necessitat d'innovar per tallar les desigualtats i aconseguir arribar a tots els infantsRessaltant que "cada infant compta", UNICEF ha instat avui a fer un major esforç i impulsar la innovació per identificar i abordar les bretxes que impedeixen que els infants més desafavorits d'entre els 2.200 milions que hi ha al món gaudeixin dels seus drets.
En un informe difós avui, l'agència de l'ONU per a la infància subratlla la importància de comptar amb dades per aconseguir avenços per als infants, i de posar de manifest l'accés desigual a serveis bàsics i a sistemes de protecció, cosa que danya les vides de molts nens.
"Les dades han permès salvar i millorar les vides de milions d'infants, especialment dels més desafavorits", ha dit la Tessa Wardlaw, cap de la secció de Dades i Anàlisi d'UNICEF. "Només es podrà progressar més si sabem quins nens són els més desatesos, on hi ha nens i nenes que no poden anar a l'escola, on hi ha malalties descontrolades o on falta sanejament bàsic".
Des que el 1989 es va signar la Convenció sobre els Drets de l'Infant s'han aconseguit grans progressos, igual que en l'avanç dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni del 2015. L'EMI 2014 en xifres, l'informe anual més important d'UNICEF, reflecteix que:
-Uns 90 milions d'infants haurien mort abans de complir els 5 anys si les taxes de mortalitat infantil s'haguessin mantingut en els nivells de 1990, però han sobreviscut. En gran mesura, això es deu als progressos realitzats en àmbits com la vacunació, la salut o els serveis d'aigua i sanejament.
-Les millores en els nivells de nutrició des del 1990 han produït una reducció del 37% en el nombre de nens amb retard del creixement.
-La matriculació d'infants en l'ensenyament primari ha augmentat, fins i tot als països menys desenvolupats: mentre que el 1990 només 53 de cada 100 nens en aquests països entrava a l'escola, el 2011 la xifra era de 81 de cada 100.
El document insta realitzar una major Inversió en innovació per corregir l'error de l'exclusió.
"L'exclusió acaba quan comencen a usar-se dades inclusives. Per millorar l'abast, la disponibilitat i la fiabilitat de les dades sobre les privacions a què s'enfronten els nens i les seves famílies, les eines de recopilació i anàlisi són modificades constantment , i s'estan desenvolupant d'altres de noves. Això requerirà compromís i una inversió continuada", diu l'informe.
Molt del que se sap sobre la situació dels infants procedeix d'enquestes realitzades en llars, en particular de les Enquestes d'Indicadors Múltiples (MICS, en les seves sigles en anglès). Dissenyades i amb el suport d'UNICEF, les MICS són realitzades per organitzacions estadístiques nacionals i proporcionen dades desagregades sobre un rang de temes que afecten la supervivència, el desenvolupament, els drets i l'experiència de vida dels nens. Fins ara, les MICS s'han realitzat en més de 100 països. En l'última ronda van participar més de 650.000 llars de 50 països.
Han passat 30 anys des que es comencés a publicar l'Estat Mundial de la Infància, que inclou taules amb estadístiques nacionals i globals estandarditzades, que ofereixen una fotografia detallada de la situació de la infància. Amb el llançament d'aquesta edició de l'informe dedicada a les dades estadístiques, UNICEF convida a aquells que tenen la responsabilitat de prendre decisions i al públic en general a accedir i utilitzar aquestes estadístiques disponibles a www.data.unicef.orgper fomentar canvis positius per els infants.
"Les dades no canvien el món per elles mateixes. Fan possible el canvi, identificant necessitats, donant suport a la conscienciació i mesurant el progrés. El més important és que aquells que prenen decisions utilitzin les dades per fer un canvi en positiu, i que les dades estiguin disponibles perquè els nens i les comunitats els utilitzin com a subjectes de dret".
###
Vídeo i fotografies disponibles en: http://weshare.unicef.org/mediaresources
Per llegir l'informe Estat Mundial de la Infància: http://www.unicef.org/spanish/sowc2014/numbers/
Més informació sobre les Enquestes d'Indicadors Múltiples:http://www.childinfo.org/mics.html