Activitat per al Dia de la Pau
La nostra escola de pau
Activitat per descobrir com la nostra pròpia escola pot ser un lloc des d'on construir la pau i la no-violència
Arreu del món, les escoles i centres educatius són considerats entorns segurs on nenes, nens i adolescents poden aprendre, jugar, relacionar-se i desenvolupar-se lliures d'alguns dels perills del seu entorn, ja sigui violència de carrer, problemes mediambientals, informació inadequada, infraestructures insegures, espais no accessibles de trànsit rodat, riscos de salut, etc. Els espais educatius són segurs per moltes qüestions que no ens plantegem al nostre dia a dia fins que alguna cosa falla.
En aquesta activitat ens introduirem a la generació de mapes d'entorns segurs a l'escola. És una primera aproximació, apta per a qualsevol grup i centre educatiu i que obre la porta a fer en el futur altres activitats que permeten aprofundir més sobre aquest important tema.
Inscriu-te a l'activitat i descarrega el PDF amb les plantilles per treballar a l'aula.
Guia per a educadors
- Celebrar el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (30 de gener).
- Descobrir com la nostra pròpia escola, col·legi o institut pot ser un lloc on construir la pau i la no-violència.
- Fomentar una reflexió de la comunitat educativa sobre els espais segurs a l'escola.
- Impulsar un clima escolar basat en la protecció, el respecte, la seguretat i la inclusió.
- Animar l'observació de l'entorn, la capacitat d'anàlisi, la creativitat, l'empatia i contribuir a desenvolupar l'habilitat d'expressar preocupacions i idees a través del disseny i la generació de mapes i esquemes, tot fomentant competències clau lingüístiques, comunicatives, socials i cíviques i drets de la infància com la participació i la llibertat d'expressió.
- Plantilla amb el dibuix d'una escola i les targetes per definir els espais de pau.
- Pòster dels drets de la infància i pòster dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
- Material per completar el dibuix de l'escola, afegir-hi missatges i decorar-lo: paper, material per modelar, peces decoratives, objectes reciclats…
- Material d'escriptura per completar el manifest i signar-lo. També colors o materials per decorar el document final.
Pots inscriure el teu grup o aula a l'activitat per descarregar-te la plantilla, el manifest i els pòsters.
1. Introduïm el concepte d'escola com a entorn segur
Les guerres i els conflictes armats tenen un gran impacte en el nostre alumnat i ens fan veure la importància de la pau i de crear entorns on la violència no sigui una alternativa per aconseguir els nostres objectius o resoldre problemes. No obstant això, al nostre entorn podem veure diàriament exemples de violència que afecten molt de prop estudiants de totes les edats: maltractament o negligència familiar, bullying entre companys, ciberassetjament, continguts nocius a Internet i xarxes socials, polarització, extremisme i intolerància, discursos d'odi… Cal reflexionar sobre aquestes violències properes per evitar normalitzar-les.
2. Definim els espais de pau d'una escola
Fem servir la plantilla per descarregar amb la imatge d'una escola per utilitzar-la de base per indicar els espais d'una escola que són segurs per a nenes, nens i adolescents i com ho són. Cada participant rep dues o tres targetes on pot triar un espai de pau de l'escola i definir el perquè.
La idea és fer una aproximació genèrica i positiva vàlida per a qualsevol escola, però basada en exemples concrets que ens permetin entendre la qüestió al nostre entorn. Per exemple: “els banys són un espai de pau perquè hi ha privadesa” o “la font és un espai segur perquè dóna aigua potable” o “l'aula és un grup de pau perquè hi ha respecte”.
Els exemples poden fer referència a espais físics (el bany, les escales, el pati…), a moments o processos (l'esbarjo, els exàmens, la festa de final de curs…) o a persones o conjunts de persones (grup d'aula, amics , estudiants d'altres cursos…)
Les targetes es col·loquen sobre la imatge de l'escola (potser és convenient fer una còpia ampliada de la il·lustració, perquè hi càpiguen totes). El grup posa en comú les aportacions, es comenten les coincidències, les diferències i les coses que ens cridin l'atenció. Després, podem decorar el resultat final i signar el manifest (per descarregar juntament amb la plantilla) incloent un compromís de pau assumible pel grup.
Al document per descarregar s'inclouen a més a més plantilles per poder sumar els diferents “perquès” i col·locar cartells als espais segurs que hem definit. Podem col·locar aquests cartells el Dia de la Pau per reivindicar el paper de les escoles en la construcció d'un món més segur i lliure de violència.
3. Redactem el nostre manifest
Al document per descarregar trobareu un model de manifest que podeu imprimir per expressar el vostre compromís comú amb els drets de la infància i l'adolescència. Aquest manifest pot ser signat per tot el grup, llegir-se el Dia Escolar de la Pau i la No-Violència i exposar-se a un lloc visible per poder recordar els nostres compromisos durant el curs.
Aquesta activitat és apta per a tots els nivells educatius, adaptant la presentació dels temes a la capacitat de cada grup per entendre i percebre riscos físics, emocionals i relacionals. No només l'edat és un factor que cal tenir en compte, també la maduresa, la personalitat o les motivacions individuals o grupals poden influir en la percepció de seguretat.
A Educació Infantil pot ser valuós compartir amb les famílies a l'activitat, donant-los l'oportunitat de participar i involucrar-se en la generació d'espais segurs a l'escola.
En aquesta activitat, com que és introductòria sobre el tema, s'utilitza la plantilla d'una escola genèrica i s'anima a trobar espais de pau que siguin comuns a qualsevol escola, sense definir casos particulars. Tot i això, durant el desenvolupament, poden aflorar preocupacions personals relacionades amb situacions de risc o violència que poden estar succeint en el nostre entorn sense que ho sapiguem. Aquesta informació és molt útil per al centre educatiu, especialment si compta ja amb un Coordinador/a de Benestar i Protecció i ens pot ajudar a abordar problemes que desconeixíem, però no ha de ser treballada durant el transcurs de l'activitat per evitar la sobreexposició del o la estudiant que assenyali el problema.
Si l'activitat ens anima a aprofundir en aquesta qüestió per poder fer un mapeig de la nostra pròpia escola, la recomanació és que el Coordinador/a de Benestar i Protecció desenvolupi la possibilitat d'adaptar l'activitat al context real del vostre centre educatiu, gestionant-ne els riscos de la participació de l'alumnat des d'una perspectiva de drets de la infància. Pots obtenir més informació sobre aquesta possibilitat a educacion@unicef.es
- Si difoneu el vostre treball en xarxes socials, feu servir els hashtag #escolapau i #educadrets perquè arribi al major nombre de gent possible.
- Feu fotos del procés i de la imatge de l'escola un cop acabada. Totes aquestes fotos us ajudaran que altres coneguin els vostres mapes i que, potser, s'animin a fer els vostres propis.
- A cursos superiors podeu organitzar un equip de premsa que faci el seguiment de la jornada i puguin escriure un post per al vostre bloc. Assegureu-vos que les persones a qui fotografien els donen permís per fer-los fotos.
- Si vols que publiquem imatges de la vostra activitat a www.unicef.es/cat/educa i www.unicef.es/educa, envieu-nos un correu a educacion@unicef.es Ens encantarà difondre-les!
Aquest dia de la pau volem emfatitzar la importància que l'entorn físic i relacional més proper a cada nen, nena o adolescent té en la visió de la pau i el bon tracte, així com en la possibilitat i disposició per participar i construir un món lliure de violència.
L'escola, tant en el paper d'entorn protector com en el rol educador, és clau perquè el desenvolupament de la infància evolucioni en condicions de seguretat, confiança i respecte, servint de base ferma per assolir la vida adulta amb competències actituds i coneixements que permetin a cada persona contribuir a la societat de manera productiva, solidària i conscient.
Aquesta activitat està indicada per a tots els nivells educatius, fent les adaptacions curriculars necessàries.
Objectius
- Identificar l'escola com a entorn segur i poder reclamar el dret a la protecció a l'escola.
- Entendre que la pau és diferent de la idea de “no guerra” i que inclou molts aspectes emocionals, relacionals, de seguretat física i personal, de benestar i d'accés a drets.
- Facilitar l'expressió de les emocions que intervenen en la nostra sensació de seguretat i la nostra capacitat d'enfrontar-nos als problemes del dia a dia de manera confiada i pacífica.
Coneixements
- Què és un entorn segur i de pau i bon tracte i quins factors el defineixen.
- Què són les relacions segures i de pau i bon tracte i com les podem construir.
- Què són els processos, moments i estructures de pau i bon tracte i com hi podem participar.
Actituds
- Reconeixement del bon tracte, la seguretat i la confiança com a part molt important de la pau.
- Empatia i capacitat per reconèixer les necessitats de seguretat i pau pròpies i dels altres.
Competències
- Capacitat d'expressió emocional.
- Desenvolupament de la capacitat per reconèixer les necessitats compartides i les particulars d'altres persones i grups.
- Treball en equip.
- Expressió plàstica i visual.
- El dret a la participació de nens, nenes i adolescents i a expressar la seva opinió en els afers que els afecten.
- El dret a l'educació i a desenvolupar-lo en un entorn segur.
- El dret al desenvolupament i que cada nen o nena assoleixi el seu màxim potencial a la vida.
- Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'ODS núm. 16 “Promoure societats justes, pacífiques i inclusives”
Material didàctic per a l'aula
Descarrega't el PDF amb el mapa de l'escola i els seus mòduls addicionals, les targetes per descriure espais, grups i moments de pau, la plantilla del cartell per assenyalar espais segurs al vostre centre i el manifest.
Aconsegueix-ho emplenant aquest formulari
*Per què demanem aquestes dades?
Aquesta informació ens ajuda a millorar la nostra feina:
- Les dades de contacte sobre el vostre centre ens permeten donar-vos suport, en cas que ho necessiteu.
- Les dades sobre l'activitat ens ajuden a saber quins temes preocupen la infància i orienten les nostres propostes.
Gràcies!