Activitat per al Dia de la Pau
La nostra escola de pau
Activitat per descobrir com la nostra pròpia escola pot ser un lloc des d'on construir la pau i la no-violència
Les guerres i els conflictes armats tenen un gran impacte en el nostre alumnat i ens fan veure la importància de la pau i de crear entorns on la violència no siga una alternativa per aconseguir els nostres objectius o resoldre problemes. No obstant això, al nostre voltant podem veure diàriament exemples de violència que afecten molt de prop estudiants de totes les edats: maltractament o negligència familiar, bullying entre companys, ciberassetjament, continguts nocius a internet i xarxes socials, polarització, extremisme i intolerància, discursos d'odi... Cal reflexionar sobre aquestes violències properes per evitar normalitzar-les.
En aquesta activitat ens introduirem a la generació de mapes d'entorns segurs a l'escola. És una primera aproximació, apta per a qualsevol grup i centre educatiu i que obri la porta a fer en el futur altres activitats que permeten aprofundir més sobre aquest important tema.
Inscriu-te a l'activitat i descarrega el PDF amb les plantilles per treballar a l'aula.
Guía per a educadors
- Celebrar el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (30 de gener).
- Descobrir com la nostra pròpia escola, col·legi o institut pot ser un lloc des del qual construir la pau i la no-violència.
- Fomentar una reflexió de la comunitat educativa sobre els espais segurs a l’escola.
- Impulsar un clima escolar basat en la protecció, el respecte, la seguretat i la inclusió.
- Animar a l’observació de l’entorn, la capacitat d’anàlisi, la creativitat, l’empatia i contribuir a desenvolupar l’habilitat d’expressar preocupacions i idees a través del disseny i la generació de mapes i esquemes, fomentant competències clau lingüístiques, comunicatives, socials i cíviques i drets de la infància com la participació i la llibertat d’expressió.
- Plantilla amb el dibuix d’una escola i les targetes per a definir els espais de pau.
- Pòster dels drets de la infància i pòster dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
- Material per a completar el dibuix de l’escola, afegir-li missatges i decorar-lo: paper, material per a modelar, peces decoratives, objectes reciclats…
- Material d’escriptura per a completar el manifest
i signar-lo. També colors o materials per a decorar el document final.
1. Introduïm el concepte d’escola com a entorn segur
Les guerres i conflictes armats tenen un gran impacte en el nostre alumnat i ens fan veure la importància de la pau i de crear entorns on la violència no siga una alternativa per a aconseguir els nostres objectius o resoldre problemes. No obstant això, en el nostre entorn podem veure diàriament exemples de violència que afecten molt de prop a estudiants de totes les edats: maltractament o negligència familiar, bullying entre companys, ciberassetjament, continguts nocius en internet i xarxes socials, polarització, extremisme i intolerància, discursos d’odi… És necessari reflexionar sobre aquestes violències pròximes per a evitar normalitzar-les.
2. Definim els espais de pau d’una escola
Utilitzem la plantilla descarregable amb la imatge d’una escola per a utilitzar-la de base per a indicar els espais d’una escola que són segurs per a xiquetes, xiquets i adolescents i de quina manera ho són. Cada participant rep dos o tres targetes en les quals pot triar un espai de pau de l’escola i definir el per què.
La idea és fer una aproximació genèrica i positiva vàlida per a qualsevol escola, però basada en exemple concrets que ens permeten entendre la qüestió en el nostre entorn. Per exemple: “els banys són un espai de pau perquè en ells hi ha privacitat” o “la font és un espai segur perquè dona aigua potable” o “l’aula és un grup de pau perquè hi ha respecte”.
Els exemples poden referir-se a espais físics (el bany, les escales, el pati…), a moments o processos (l’esbarjo, els exàmens, la festa de fi de curs…) o a persones o conjunts de persones (grup d’aula, amics, estudiants d’altres cursos…)
Les targetes es col·loquen sobre la imatge de l’escola (potser és convenient fer una còpia ampliada de la il·lustració, perquè càpien totes).
El grup posa en comú les aportacions, es comenten les coincidències, les diferències i les coses que ens criden l’atenció. Després, podem decorar el resultat final i signar el manifest (descarregable juntament amb la plantilla) incloent un compromís de pau assumible pel grup.
En el document descarregable s’inclouen a més plantilles per a poder sumar els diferents “perquès” i col·locar cartells en els espais segurs que hem definit. Podem col·locar aquests cartells el Dia de la Pau, per a reivindicar el paper de les escoles en la construcció d’un món més segur i lliure de violència.
3. Redactem el nostre manifest
En el document descarregable trobareu un model de manifest que podeu imprimir per a expressar el vostre compromís comú amb els drets de la infància i l’adolescència. Aquest manifest pot ser signat per tot el grup, llegir-se el Dia Escolar de la Pau i la No Violència i exposar-se en un lloc visible per a poder
Aquesta activitat és apta per a tots els nivells educatius, adaptant la presentació dels temes a la capacitat de cada grup per a entendre i percebre riscos físics, emocionals i relacionals. No sols l’edat és un factor a tindre en compte, també la maduresa, la personalitat o les motivacions individuals o grupals poden influir en la percepció de seguretat.
En Educació Infantil pot ser valuós involucrar a les famílies en l’activitat, donant-los l’oportunitat de participar i involucrar-se en la generació d’espais segurs a l’escola.
En aquesta activitat, en ser introductòria sobre el tema, s’utilitza la plantilla d’una escola genèrica i s’anima a trobar espais de pau que siguen comunes a qualsevol escola, sense definir casos particulars. No obstant això, durant el desenvolupament, poden aflorar preocupacions personals relacionades amb situacions de risc o violència que poden estar succeint en el nostre entorn sense que ho sapiem. Aquesta informació és molt útil per al centre educatiu, especialment si compta ja amb un Coordinador/ a de Benestar i Protecció i pot ajudar-nos a abordar problemes que desconeixíem, però no ha de ser treballada durant el transcurs de l’activitat per a evitar la sobreexposició de l’estudiant que assenyale el problema.
Si l’activitat ens anima a aprofundir en aquesta qüestió per a poder fer un mapatge de la nostra pròpia escola, la recomanació és que el Coordinador/a de Benestar i Protecció desenvolupe la possibilitat d’adaptar l’activitat al context real del vostre centre educatiu, gestionant els riscos de la participació de l’alumnat des d’una perspectiva de drets de la infància.
Pots obtindre més informació sobre aquest possibilitat en educacion@unicef.es
- Si difoneu el vostre treball en xarxes socials, useu els etiqueta #escolapau y #educadrets perquè arribe al major número de gent possible.
- Feu fotos del procés i de la imatge de l’escola una vegada finalitzada. Totes aquestes fotos us ajudaran al fet que uns altres coneguen els vostres mapes i al fet que, potser, s’animen a realitzar els seus propis.
- En cursos superiors podeu organitzar un equip de premsa que faça el seguiment de la jornada i puguen escriure un post per al vostre blog. Assegureu-vos que les persones a les quals fotografien els donen permís per a prendre’ls fotos.
- Si vols que publiquem imatges de la vostra activitat en www.unicef.es/educa, envia’ns un correu a educacion@unicef.es Ens encantarà difondre-les!
Aquest dia de la pau volem emfatitzar la importància que l’entorn físic i relacional més pròxim a cada xiquet, xiqueta o adolescent té en la seua visió de la pau i el bon tracte, així com en la seua possibilitat i disposició per a participar i construir un món lliure de violència.
L’escola, tant en el seu paper d’entorn protector com en el seu rol educador és clau perquè el desenvolupament de la infància evolucione en condicions de seguretat, confiança i respecte, servint de base ferma per a aconseguir la vida adulta amb competències actituds i coneixements que permeten a cada persona contribuir a la societat de manera productiva, solidària i conscient.
Objectius
- Identificar l’escola com un entorn segur i poder reclamar el dret a la protecció a l’escola.
- Entendre que la pau és una cosa diferent a la idea de “no guerra” i que inclou molts aspectes emocionals, relacionals, de seguretat física i personal, de benestar i d’accés a drets.
- Facilitar l’expressió de les emocions que intervenen en la nostra sensació de seguretat i la nostra capacitat d’enfrontar-nos als problemes del dia a dia d’una manera confiada i pacífica.
Coneixements
- Què és un entorn segur i de pau i bon tracte i quins factors el defineixen.
- Què són les relacions segures i de pau i bon tracte i com podem construir-les.
- Què són els processos, moments i estructures de pau i bon tracte i com podem participar en ells.
Actituds
- Reconeixement del bon tracte, la seguretat i la confiança com a part molt important de la pau.
- Empatia i capacitat per reconèixer les necessitats de seguretat i pau pròpies i dels altres.
Competències
- Capacitat d’expressió emocional.
- Desenvolupament de la capacitat per a reconéixer les necessitats compartides i les particulars d’altres persones i grups.
- Treball en equip.
- Expressió plàstica i visual.
- El dret a la participació de xiquets, xiquetes i adolescents i a expressar la seua opinió en els assumptes que els afecten.
- El dret a l’educació i a desenvolupar-lo en un entorn segur.
- El dret al desenvolupament i al fet que cada xiquet o xiqueta aconseguisca el seu màxim potencial en la vida.
- Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l’ODS núm. 16 “Promoure societats justes, pacífiques i inclusives”
Material didàctic per a l'aula
Descarrega't el PDF amb el mapa de l'escola i els seus mòduls addicionals, les targetes per descriure espais, grups i moments de pau, la plantilla del cartell per assenyalar espais segurs al vostre centre i el manifest.
Aconsegueix-ho emplenant aquest formulari
*Per què demanem aquestes dades?
Aquesta informació ens ajuda a millorar la nostra feina:
- Les dades de contacte sobre el vostre centre ens permeten donar-vos suport, en cas que ho necessiteu.
- Les dades sobre l'activitat ens ajuden a saber quins temes preocupen la infància i orienten les nostres propostes.
Gràcies!