República Centreafricana: aules temporals per a més de 20.000 infants desplaçats
Més de 20.000 infants podran començar les classes en espais temporals d'aprenentatge a Bangui, capital de la República Centreafricana, després que la violència els forcés a fugir de les seves cases i les seves escoles fossin tancades.
Com que totes les escoles de la capital estan tancades des de
principis de desembre del 2013, UNICEF i els seus aliats estan
instal·lant espais temporals d'aprenentatge en elsassentaments de desplaçats a Bangui. Més de40 estan ja en funcionament, i 160
professors han rebut formació en desenvolupament infantil
primerenc per part d'UNICEF, per donar classes anens d'entre 3 i 5 anys.
A les comunitats de Bossangoa i àrees
circumdants del nord-oest del país, a les quals arriben més
famílies i on les escoles estan danyades, UNICEF instal·larà més
aules temporals.
"Si els infants desplaçats no poden anar a les escoles,les aules haurien d'anar a ells", ha dit la
representant adjunta d'UNICEF a la República Centreafricana, la Judith Léveillée.
"Aquesta és la idea que hi ha darrere dels espais temporals
d'aprenentatge. Tan aviat com la seguretat ho permeti, latornada segura i permanent dels alumnes i
estudiants a l'escola serà un pas fonamental en elcamí cap a la pau i lareconciliació", afegeix.
Les aules temporals són una solució a curt termini, iUNICEF donarà suport al Ministeri
d'Educació en la reobertura de lesescoles formals tan aviat com la situació de
seguretat ho permeti.
UNICEF està proporcionant més de 500 kitsd'educació i recreatius a 20 assentaments de
desplaçats a Bangui. Aquests kits inclouen materials educatius,
llibres, material de papereria, equipaments esportius i material de
plàstica.
"Els infants han perdut molts mesos d'escolarització des que
va començar la crisi", diu Léveillée. "És urgent que tinguin accés
a un lloc on puguin recuperar laseguretat. Tornar a les classes dóna als nens
sensació de tornada a la normalitat, d'estabilitat
i d'esperança en el futur".
A més dels espais temporals d'aprenentatge, UNICEF dóna suport
als Espais Amics de la Infància, on es proporciona
als infants desplaçats suport psicosocial i es
duen a terme activitats recreatives.
"Vull que els nens de la meva classe oblidin les coses
dolentes que han vist. Vull assegurar-me que no recorren a la
violència i a la venjança, sinó a l'honestedat i
la consideració cap als altres", ha dit
l'Antoinette, una de les professores formades per UNICEF. "Un país
sense educació no té futur", afegeix.
República Centreafricana: el treball d'UNICEF
El dret bàsic a l'educació està en risc en
temps de crisi, però les escoles no només proporcionen als nens un
lloc segur on aprendre, sinó que també són una part important delprocés de recuperació, segons UNICEF.
Prop de la meitat dels residents de Bangui que van fugir dels
xocs violents continuen vivint en improvisats camps de desplaçats.
L'any passat, el 65% de les 176escoles inspeccionades al país havien estatsaquejades, segons les dades d'UNICEF.
UNICEF està treballant amb 11 ONG aliades per
establir els espais temporals d'aprenentatge.
Amb més de 150 persones en el terreny, UNICEF
ha augmentat considerable i ràpidament la seva presència i el
nombre d'operacions humanitàries a la República Centreafricana
durant les últimes setmanes, per poder donar una resposta adequada
a la creixent gravetat d'aquesta crisi.
UNICEF està enfortint la seva presència reforçant el personal
a les oficines de Bossangoa,Bambari i Kaga Bandoro, així com
coordinant les estratègies d'abast a l'oest i centre del
país.