La meua escola, el meu equip!
Convivència, benestar i bon tracte
La proposta per a centres educatius d'aquest curs planteja una visió d'equip de la comunitat educativa on tots col·laboren i contribueixen al compliment dels drets de la infància, amb un enfocament específic en convivència, benestar i bon tracte.
5/sep/2022
Els drets com a objectiu compartit
Un equip és un grup de persones que treballen juntes per assolir un propòsit o objectiu compartit. Una escola pot tenir molts objectius, però alguns dels més importants tenen a veure amb el compliment dels drets de la infància i l'adolescència. El més obvi seria el dret a l'educació, però com que els drets estan interrelacionats, aquest no seria possible si des dels centres educatius no es vetllés a més per drets com la protecció, la no discriminació, la igualtat, la salut, el joc…
Un equip al qual tots participen
Quan parlem d'escola, no ens referim només a l'edifici, al personal docent o a l'administració escolar. Perquè un centre educatiu sigui una escola, cal la participació de tota la comunitat escolar i la relació amb l'entorn, el barri o el municipi. L'escola té a més una dimensió global, en què s'obre al món i prepara ciutadans i ciutadanes amb les actituds, les competències i els coneixements necessaris per al seu desenvolupament.
Convivència i clima escolar: no discriminació
Aquesta visió d'equip és necessària per superar alguns dels reptes que se li plantegen hui dia a col·legis i instituts de tot el món. Perquè un equip puga obtenir bons resultats, les persones que el formen han de recolzar-se les unes a les altres, respectar-se, animar-se mútuament i no deixar ningú enrere. No obstant això, la discriminació que pateixen molts estudiants al seu entorn, l'assetjament escolar, els discursos d'odi i altres manifestacions de violència escolar són un indicador que aquest esperit d'equip no està present a molts centres educatius.
Bon tracte i protecció
La feina no és fàcil ni és responsabilitat única del centre. Al llarg d'aquest curs anirem plantejant qüestions i proposant idees per abordar aquesta situació des de diferents enfocaments: aprofundint en la figura dels coordinadors de protecció, proposant activitats que fomenten la col·laboració i el compromís amb valors de pau i equitat i establint un diàleg amb els centres educatius que els permeta avançar en un plantejament d'educació en drets de la infància.
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?