Una Internet segura per als drets de la infància
En el dia de la internet segura, què podem fer per contribuir a una navegació equilibrada, segura i saludable?
Segons avancem amb el curs escolar, i el segon any de pandèmia, nenes, nens i adolescents volen recuperar els seus estudis, les seves amistats "de manera presencial" i les seves activitats habituals. Però, som conscients que els períodes de confinament han anat generant canvis i el punt de partida és diferent. Del fet de la gran improvisació a la qual es van veure abocats professors i famílies des de l'inici de la pandèmia en l'ús de canals i plataformes digitals i per tant de pantalles, poden haver-se anat instaurant pràctiques que van poder deixar a nois i noies exposats, o que al menys es va fer un ús poc recomanable d'alguns d'aquests recursos.
Saber com és la "vida on-line" dels nostres adolescents: Un estudi clau
Sense dades clares sobre l'impacte de les tecnologies de la informació, la comunicació i la relació (TRIC) en els adolescents, és difícil saber com actuar. Per això, cobra molta importància identificar les pràctiques, interessos i necessitats que perceben noies i nois pel que fa a la seva actual relació amb internet, les xarxes socials, els videojocs i el desenvolupament de les classes en línia.
Estem desenvolupant l'estudi més ambiciós fins ara sobre l'impacte de les TRIC en adolescents, durant la pandèmia, amb la col·laboració d'entitats amb molta experiència en educació en salut digital, psicologia i navegació segura a internet com la Universitat de Santiago de Compostel·la i el Consell General d'Enginyers en Informàtica.
Amb aquest qüestionari, volem fer una anàlisi dels àmbits que afecten la vida de noies i nois, ja que el seu benestar emocional, salut mental i física estan en joc. 'Defensar els seus drets també en l'entorn digital permet garantir el seu adequat desenvolupament i impulsar el seu potencial!
Comptem ja amb la participació de més de 25.000 nois i noies de l'ESO d'instituts de tot Espanya, a través d'un qüestionari en línia, que ens permetrà comprendre quins passos hem d'anar donant per construir entre tots un entorn segur i saludable a internet per infants i adolescents. La comunitat educativa en el seu conjunt, està donant-li una empenta a aquest procés, conscients de la importància i l'impacte que té en la seva tasca educativa i d'acompanyament a les i els adolescents i les seves famílies.
Estem col·laborant en aliança amb diferents entitats en programes que contribueixin a un ús segur de la tecnologia (INCIBE, Facebook). Aquestes aliances, així com la implicació de diferents actors de el sector públic i privat són clau per aconseguir que l'internet sigui un lloc segur en el qual nens i adolescents puguin navegar amb garanties i amb eines per evitar i prevenir un ús inadequat o riscos innecessaris.
Què són les TRIC?
Les TRIC són les tecnologies de la relació, la informació i la comunicació, el que abans es coneixia com "noves tecnologies" i que ja no són tan noves. Abans es coneixien com TIC, però l'arribada de les xarxes socials i el seu impacte sobre la nostra manera de relacionar-los ha fet que les sigles passin de TIC a TRIC, englobant:
- Informació: Els usos que fem de la tecnologia com a eina per aconseguir i difondre dades, coneixement, notícies i informació de tot tipus.
- Comunicació: El potencial de la tecnologia com a vehicle de comunicació, individual o de masses, juntament amb els mitjans de comunicació tradicionals.
- Relació: La forma en què la tecnologia ha impactat en la nostra forma de relacionar-nos i els nous usos i costums socials que ha generat.
Des d'un enfocament educatiu, l'abordatge de les TRIC inclou el desenvolupament de les competències necessàries per al seu ús responsable, respectuós, crític i creatiu, de tal manera que serveixin per a l'assoliment el màxim potencial de cada persona i per la seva contribució positiva a la societat .
Més informació sobre tecnologia i drets de la infància
© UNICEF/UN017602/Ueslei Marcel