2 mesos d'confinament i de treball per l'educació
Tot i que la vida continua malgrat l'expansió de la malaltia, la situació no és la mateixa que a principis de març
Ja han passat dos mesos des de l'establiment de l'estat d'alarma a Espanya. L'emergència provocada pel COVID-19 ha derivat en una emergència educativa sense precedents en el món.
L'estat d'alarma a Espanya va començar el 14 de març, i va suposar el tancament de tots els centres educatius de tots els nivells a tot el territori. Aquesta mesura ha fet que els 8.237.006 estudiants d'ensenyaments no universitaris hagin hagut de continuar amb el seu aprenentatge des de casa, posant a prova la capacitat de resposta del sistema educatiu, de les famílies i dels mateixos nens, nenes i adolescents.
Tot i que els centres hagin tancat, l'educació no s'ha aturat. Tampoc UNICEF Espanya: hem donat una resposta integral i un acompanyament constant a la comunitat educativa defensant els drets de la infància i la ciutadania global.
Durant aquest temps de confinament hem seguit en contacte amb els centres educatius, especialment amb els centres referents en educació en drets de la infància i la ciuradania global i les escoles col·laboradores a través de diferents propostes, mesures i iniciatives en els diferents nivells (administració, professorat, famílies i alumnat), de les que, com a resum, destquem:
Administració
La nostra experiència de treball a tot el món ens permet poder oferir mesures per resoldre el curs escolar 2019-2020 i planificar sense demora les accions que permetin assegurar el dret a l'educació a mig termini, per protegir a més el dret a la salut de la comunitat educativa
Per a això, hem adreçat a les autoritats educatives un seguit de recomanacions que es poden consultar en els documents:
- L'educació davant la COVID-19: Propostes per impulsar el dret a l'educació durant l'emergència, en el qual es recullen mesures tant per pal·liar el seu efecte en el sistema educatiu com per utilitzar l'educació com un element clau per superar la crisi
- COVID-19: Protegir la salut a les aules, amb els principis bàsics per assegurar el dret a la salut en reobrir els centres educatius i per poder garantir el seu funcionament segur.
Professorat
Durant aquestes setmanes de confinament hem estat en contacte amb el personal docent de molts centres educatius, coneixent el seu excel·lent treball i dedicació. Amb el propòsit de conèixer la situació del sistema educatiu durant el confinament, des d'UNICEF Espanya vam fer una enquesta que van respondre 390 docentsanzamos una encuesta que respondieron 390 docentes.
Aunque esta encuesta no es representativa de la comunidad educativa española (tampoco era su propósito), si nos permitió extraer algunas conclusiones a través de las cuales orientar recursos, políticas y acciones determinadas.
A més, hem estat molt actius en les nostres xarxes socials i en el nostre blog, compartint materials, idees i propostes durant aquests 55 dies. Hem parlat de la bretxa digital, dels Objectius de Desenvolupament Sostenible o de el dia de la Terra, entre altres temes.
Participació infantil i adolescent
El confinament ha permès visualitzar el talent de molts nens, nenes i adolescents els quals, a través de la participació infantil i adolescent ens han permès conèixer receptes de cuina, entrenaments esportius, trucs de màgia o nous pentinats, entre altres coses. A través dels 22 capítols de Clip Club TV d'UNICEF i Alcántara Family Foundation hem estat testimonis d'aquest talent.
Famílies
La majoria dels nens, nenes i adolescents han passat el confinament a casa amb la família. Per fer més suportable aquesta situació, des del principi de l'confinament vam proposar 10 tasques de rutina diària a la llar que involucraven tota la família. També hem parlat de la sortida dels infants per passejar i el rol de les àvies i els avis en la nostra societat, ja que juguen un paper importantíssim en el desenvolupament emocional i educatiu dels nens, nenes i adolescents
La vida continua
Tot i que la vida continua malgrat l'expansió de la malaltia, la situació no és la mateixa que a principis de març. Per això, des d'UNICEF seguirem impulsant l'educació en drets de la infància i la ciutadania global, desenvolupant noves mesures i accions durant les diferents fases de l'emergència educativa de la COVID-19. Per aconseguir-ho, et demanem que, si pots, col·labores amb nosaltres.
#educaCOVID19
La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!