Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"
UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escolar que tot just ha acabat, obtenint 355 respostes.
10/07/2020
El curs escolar 2019-2020 ha acabat a Espanya. Encara avui, els equips directius dels centres educatius segueixen planificant el proper curs escolar sense perdre de vista tot el que viscut en els últims mesos. A UNICEF hem preguntat als professors i professores de la nostra xarxa de centres quina nota li donarien al curs escolar recentment finalitzat i, especialment, a l'últim trimestre de l'any acadèmic.
D'aquesta manera, encara que els docents aproven de manera general el curs escolar 2019-2020, atorgant un 3 sobre 5, el tercer trimestre té un suspens (2,4), d'acord amb les 355 respostes obtingudes durant els dies que hem tingut activa l'enquesta
Segons un dels professors que van participar en aquesta enquesta, tot i que el passat curs escolar "es podria valorar baix", no convé oblidar el viscut: "ha estat una experiència vital i professional sense precedents a la què ens hem hagut d'enfrontar i de la qual hem après i seguirem fent-ho".
Reimaginar l'educació
UNICEF Espanya ha presentat recentment un informe que recopila deu aprenentatges educatius viscuts durant l'emergència. A través d'aquests, volem ajudar a planificar el curs escolar 2020-2021 amb les màximes garanties per als nens, nenes i adolescents.
Per conèixer alguns d'aquests aprenentatges en els centres educatius, hem preguntat a professors i professores de diferents parts del país. Si bé en un primer moment vam parlar amb docents de Canàries, Galícia, Cantàbria, Múrcia i Andalusia, ara hem volgut conèixer l'opinió de professionals educatius de Catalunya i Castella-La Manxa
"Mai deixem de reimaginar. La COVID-19 forma i formarà part de l'imaginari col·lectiu, però el nostre compromís és acompanyar amb la mirada a cada alumne i alumna. Continuaran arribant a les escoles amb problemàtiques individuals que tindrem la responsabilitat de seguir atenent ", ens assegura Marta Rebollar, directora de l'Escola Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels, a la provícnia de Barcelona.
També vam parlar amb Belén García, psicòloga i orientadora de el Centre d'Educació Especial Bios de Talavera de la Reina, un dels centres referents en educació en drets de la infància i ciutadania global reconegut per UNICEF Espanya. Per a ella, l'emergència educativa ha obligat els centres a "plantejar un nou disseny educatiu per al qual ens hem hagut de preparar en molt poc temps".
Yolanda García també és professora del CPEE Bios. Per a ella, cal "potenciar el desenvolupament de la competència digital i de la comunicació" tant per a l'alumnat com per al personal docent, "i és necessari el desenvolupament d'un itinerari formatiu per avançar conjuntament en la transformació del procés educatiu".
“El nou curs es presenta incert”
Des de Castelldefels, Marta Rebollar creu que "el nou curs escolar es presenta incert, perquè més enllà de l'organització, que ha de tenir en compte les necessitats de prevenció, haurem de donar resposta a nombroses situacions imprevistes".
Susana Íñigo Crespo, professora del Col·legi Maristes Guadalajara, considera que la tornada a l'escola requerirà d'una "sèrie de mesures per a garantir la salut i la higiene", però alhora es mostra preocupada per si la nova situació d'aprenentatge que permetrà la presencialitat "perdrà riquesa en tot el que té a veure amb l'àmbit social, cooperatiu o emocional".
Per a Susana Íñigo, d'acord amb els treballs de l'alumnat i les diferents enquestes realitzades pel centre, "el repte de l'escola en línia en el nostre cas s'ha superat amb nota. En aquest èxit la implicació de les famílies ha estat un factor determinant".
Per a Belén García, del CPEE Bios, "tant els professionals en totes les seves especialitats, docents i no docents, com les famílies juntament amb l'alumnat hem fet un exercici immens de superació, i hem pogut complir junts part dels objectius previstos dins les nostres possibilitats sense la tan necessària, en molts casos, activitat presencial ".
Tant els professionals en totes les seves especialitats, docents i no docents, com les famílies al costat de l'alumnat hem fet un exercici immens de superació ", Belén García, del CPEE Bios de Talavera de la Reina
En els centres d'educació especial com el de Talavera de la Reina, l'emergència educativa originada per la COVID-19 s'ha visualitzat "la dificultat que pot resultar dur a terme la gran diversitat de sessions que configuren diàriament la nostra jornada escolar: multitud de teràpies (reeducació del llenguatge, psicomotricitat, música i expressió corporal, sensorials, piscina...), tallers (ceràmica i jardineria) o altres continguts d'aprenentatge més acadèmics", recorda Belén García.
Amb el propòsit de "concloure un curs més amb les menors seqüeles possibles" per a la infància, al CPEE Bios, els professionals de cada àmbit van dissenyar diferents activitats, moltes d'elles personalitzades per a cada estudiant, com vídeos demostratius o tutorials adreçats a les famílies per al desenvolupament de determinades sessions, tasques escolars programades o connexions de grup per videoconferències, assegura l'orientadora del centre.
Més col·laboració per al proper curs
"La comunitat educativa haurà de col·laborar més que mai. Caldrà que generem instruments de participació per implicar tots els sectors, tant en les mesures de prevenció com en les respostes a possibles rebrots", diu Marta Rebollar, directora de l'Escola Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels.
Per això, considera que els centres educatius necessiten "dissenyar un curs pensant en possibles rebrots i de quina manera afectaran la comunitat educativa" en coordinació amb les autoritats públiques, "fet que revertirà directament en el benestar dels alumnes i les alumnes, tant en els centres educatius com fora d'ells".
A més amés, els centres educatius segueixen molt atents les recomanacions sanitàries per a la seva reobertura segura, garantint el dret a l'educació de tots els nens, nenes i adolescents. Per exemple, Belén García enumera algunes de les mesures que el seu centre posarà en marxa el pròxim curs, com hàbits d'higiene i distància social, hàbits de vida saludable, tenint especial cura amb les poblacions de risc i més vulnerable ("entre les que estan inclosos gran part del nostre alumnat") i de prestar atenció als símptomes compatibles amb la COVID-19. "No hem de baixar la guàrdia i, si és possible, extremar encara més les mesures preventives".
COVID-19: Reimaginar la educación
Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar una reflexió que ens permeti a tots encarar el curs amb els deures fets.
Les claus que presentem no són respostes a mida, sinó que serveixen com a punt de partida perquè cada comunitat educativa, cada centre i cada administració pugui desenvolupar les solucions que millor s'adaptin a les seves circumstàncies, que no són les mateixes en tots els casos.
#educaCOVID19
La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!