Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escolar que tot just ha acabat, obtenint 355 respostes.
Los docentes otorgan un aprobado general al curso 2019-2020, aunque “el nuevo curso escolar se presenta incierto”

10/07/2020

El curs escolar 2019-2020 ha acabat a Espanya. Encara avui, els equips directius dels centres educatius segueixen planificant el proper curs escolar sense perdre de vista tot el que viscut en els últims mesos. A UNICEF hem preguntat als professors i professores de la nostra xarxa de centres quina nota li donarien al curs escolar recentment finalitzat i, especialment, a l'últim trimestre de l'any acadèmic.

D'aquesta manera, encara que els docents aproven de manera general el curs escolar 2019-2020, atorgant un 3 sobre 5, el tercer trimestre té un suspens (2,4), d'acord amb les 355 respostes obtingudes durant els dies que hem tingut activa l'enquesta

Segons un dels professors que van participar en aquesta enquesta, tot i que el passat curs escolar "es podria valorar baix", no convé oblidar el viscut: "ha estat una experiència vital i professional sense precedents a la què ens hem hagut d'enfrontar i de la qual hem après i seguirem fent-ho".

Reimaginar l'educació

UNICEF Espanya ha presentat recentment un informe que recopila deu aprenentatges educatius viscuts durant l'emergència. A través d'aquests, volem ajudar a planificar el curs escolar 2020-2021 amb les màximes garanties per als nens, nenes i adolescents.

Per conèixer alguns d'aquests aprenentatges en els centres educatius, hem preguntat a professors i professores de diferents parts del país. Si bé en un primer moment vam parlar amb docents de Canàries, Galícia, Cantàbria, Múrcia i Andalusia, ara hem volgut conèixer l'opinió de professionals educatius de Catalunya i Castella-La Manxa

"Mai deixem de reimaginar.  La COVID-19 forma i formarà part de l'imaginari col·lectiu, però el nostre compromís és acompanyar amb la mirada a cada alumne i alumna. Continuaran arribant a les escoles amb problemàtiques individuals que tindrem la responsabilitat de seguir atenent ", ens assegura Marta Rebollar, directora de l'Escola Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels, a la provícnia de Barcelona.

També vam parlar amb Belén García, psicòloga i orientadora de el Centre d'Educació Especial Bios de Talavera de la Reina, un dels centres referents en educació en drets de la infància i ciutadania global reconegut per UNICEF Espanya. Per a ella, l'emergència educativa ha obligat els centres a "plantejar un nou disseny educatiu per al qual ens hem hagut de preparar en molt poc temps".

Yolanda García també és professora del CPEE Bios. Per a ella, cal "potenciar el desenvolupament de la competència digital i de la comunicació" tant per a l'alumnat com per al personal docent, "i és necessari el desenvolupament d'un itinerari formatiu per avançar conjuntament en la transformació del procés educatiu".


“El nou curs es presenta incert”

Des de Castelldefels, Marta Rebollar creu que "el nou curs escolar es presenta incert, perquè més enllà de l'organització, que ha de tenir en compte les necessitats de prevenció, haurem de donar resposta a nombroses situacions imprevistes".

Susana Íñigo Crespo, professora del Col·legi Maristes Guadalajara, considera que la tornada a l'escola requerirà d'una "sèrie de mesures per a garantir la salut i la higiene", però alhora es mostra preocupada per si la nova situació d'aprenentatge que permetrà la presencialitat "perdrà riquesa en tot el que té a veure amb l'àmbit social, cooperatiu o emocional".

Per a Susana Íñigo, d'acord amb els treballs de l'alumnat i les diferents enquestes realitzades pel centre, "el repte de l'escola en línia en el nostre cas s'ha superat amb nota. En aquest èxit la implicació de les famílies ha estat un factor determinant".

Per a Belén García, del CPEE Bios, "tant els professionals en totes les seves especialitats, docents i no docents, com les famílies juntament amb l'alumnat hem fet un exercici immens de superació, i hem pogut complir junts part dels objectius previstos dins les nostres possibilitats sense la tan necessària, en molts casos, activitat presencial ".

Tant els professionals en totes les seves especialitats, docents i no docents, com les famílies al costat de l'alumnat hem fet un exercici immens de superació ", Belén García, del CPEE Bios de Talavera de la Reina

 

En els centres d'educació especial com el de Talavera de la Reina, l'emergència educativa originada per la COVID-19 s'ha visualitzat "la dificultat que pot resultar dur a terme la gran diversitat de sessions que configuren diàriament la nostra jornada escolar: multitud de teràpies (reeducació del llenguatge, psicomotricitat, música i expressió corporal, sensorials, piscina...), tallers (ceràmica i jardineria) o altres continguts d'aprenentatge més acadèmics", recorda Belén García.

Amb el propòsit de "concloure un curs més amb les menors seqüeles possibles" per a la infància, al CPEE Bios, els professionals de cada àmbit van dissenyar diferents activitats, moltes d'elles personalitzades per a cada estudiant, com vídeos demostratius o tutorials adreçats a les famílies per al desenvolupament de determinades sessions, tasques escolars programades o connexions de grup per videoconferències, assegura l'orientadora del centre.

Més col·laboració per al proper curs

"La comunitat educativa haurà de col·laborar més que mai. Caldrà que generem instruments de participació per implicar tots els sectors, tant en les mesures de prevenció com en les respostes a possibles rebrots", diu Marta Rebollar, directora de l'Escola Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels.

Per això, considera que els centres educatius necessiten "dissenyar un curs pensant en possibles rebrots i de quina manera afectaran la comunitat educativa" en coordinació amb les autoritats públiques, "fet que revertirà directament en el benestar dels alumnes i les alumnes, tant en els centres educatius com fora d'ells".

A més amés, els centres educatius segueixen molt atents les recomanacions sanitàries per a la seva reobertura segura, garantint el dret a l'educació de tots els nens, nenes i adolescents. Per exemple, Belén García enumera algunes de les mesures que el seu centre posarà en marxa el pròxim curs, com hàbits d'higiene i distància social, hàbits de vida saludable, tenint especial cura amb les poblacions de risc i més vulnerable ("entre les que estan inclosos gran part del nostre alumnat") i de prestar atenció als símptomes compatibles amb la COVID-19. "No hem de baixar la guàrdia i, si és possible, extremar encara més les mesures preventives".


COVID-19: Reimaginar l'educació


COVID-19: Reimaginar la educación

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar una reflexió que ens permeti a tots encarar el curs amb els deures fets.

Les claus que presentem no són respostes a mida, sinó que serveixen com a punt de partida perquè cada comunitat educativa, cada centre i cada administració pugui desenvolupar les solucions que millor s'adaptin a les seves circumstàncies, que no són les mateixes en tots els casos.

 

Descarrega el PDF

 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …

 2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

Dona y contribuye a que todo salga bien.

Elige ahora tu aportación para ayudarnos a suministrar material sanitario contra el coronavirus.

Saps que pots recuperar fins a un 80% de les teves donacions? Més info

Desgravació fiscal

Reordenació i desgravació de donacions a UNICEF

Si has decidit fer-te soci o realitzar un donatiu puntual a UNICEF t'informem que pots desgravar-te aquestes donacions de la teva declaració de la renda. Conèixer les deduccions aplicables a les donacions que es realitzin en favor d'UNICEF Espanya, com a entitat acollida al règim fiscal especial de la Llei 49/2002, de 23 de desembre:

Persones Físiques (IRPF)Percentatge de deducció
Primers 250 €80%
Resta40%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys) > 250€ *45%
Límit deducció base liquidable10%

* Per import igual o superior, en cadascun d' ells, al de l' exercici anterior.

Persones Jurídiques (IS)Percentatge de deducció
Donacions en general40%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys)*50%
Límit deducció base imposable10%

* Per import igual o superior, en cadascun d' ells, al de l' exercici anterior.

  • Si ets persona física, en l'IRPF corresponent a aquest any podràs deduir-te el 80% de l'import de les teves quotes i/o donatius íntegres per aportacions de fins a 250€ a l'any. A partir d'aquesta quantitat la deducció serà del 40% o del 45% si portes col·laborant amb nosaltres almenys 3 anys seguits, amb un límit del 10% de la base liquidable.
  • 2. Si ets persona jurídica, en l'impost de societats podràs deduir-te el 40% de les teves quotes i/o donatius íntegres. Si portes col·laborant amb nosaltres almenys 3 anys seguits la deducció serà del 50%, amb un límit del 10% de la base imposable.
  • 3. Si ets persona física o jurídica no resident a Espanya i obtens rendes al nostre país, tens també un benefici fiscal per l'import dels teus donatius. Pots consultar-ho a www.aeat.es
  • 4. Si resideixes en una comunitat autònoma subjecta a un règim foral particular o que ha establert deduccions addicionals per donacions a ONG, les deduccions aplicables poden ser diferents.

Recorda que perquè puguem informar l'Agència Tributària de l'import de les teves quotes i donatius és imprescindible que ens hagis facilitat el teu DNI o NIF i domicili.

Per favor, si encara no ho has fet, plors al 900 907 500 o escriu-nos a socios@unicef.es o o facilítanes aquestes dades a través de la teva àrea del col·laborador a la nostra web: www.unicef.es/acceso.
Si vols ampliar la informació sobre aquests beneficis fiscals, per favor, consulta la web de l'Agència Tributària: www.aeat.es

Si prefieres, contacta con nosotros en el 900 907 500 de lunes a viernes de 9:00h a 21:00h y sábados de 11:00h a 17:00h | socios@unicef.es