Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha estat aquest últim trimestre
Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

2 JUL 2020

Potser és una obvietat, però l'inici del pròxim curs escolar no serà senzill. Després d'un confinament tan sever com el que hem patit per controlar la pandèmia de COVID-19, se'ns fa difícil instal·lar-nos en el pròxim setembre i ni tan sols visualitzar tots els escenaris dels que se'ns parla. Les aproximacions al problema són variades, cada territori està plantejant les seves opcions i la incertesa sobre el que ens trobarem a la tornada de les vacances no ajuda a implicar-nos ni racional ni emocionalment, i més veient com està impactant la COVID-19 en altres llocs on la nostra solidaritat és imprescindible.

Ara bé, si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental extreure una sèrie d'aprenentatges del que ha estat l'últim trimestre d'aquest. Un temps en el qual, sense la preparació necessària, haurem de fer front a una de les situacions més complexes davant les que com a societat hem vist. Tenim el deure ètic de no repetir errors i aboordar una sèrie de millores sobre la pràctica a la qual ens aboquem amb el més gran dels compromisos amb el dret a l'educació. Docents, famílies i en especial nens i nenes van posar tot de la seva part per minimitzar danys, però som conscients que la manca de presencialitat, d'una escola protectora i compensadora de les desigualtats ha deixat un bon nombre d'infants fora del seu mantell, privant-los d'aquest impuls en el seu desenvolupament, en el seu benestar, en la seva seguretat i en el seu procés de socialització. Això no pot repetir-se, encara som a temps de posar-hi remei.

I si parlem de la primera línia, dels equips directius i claustres, cercant recursos i directrius sòlides que els permetin anar aterrant cadascun d'aquests escenaris. Aquestes indicacions han de garantir un funcionament segur del centre pel que fa a salut i higiene, una garantia que els mètodes d'ensenyament no s'aturen, una atenció especial als més vulnerables i una aposta decidida a l'hora de garantir el benestar i protecció de tota la comunitat educativa.

Les famílies també necessiten conèixer el paper que els assignarà el proper curs. Serà difícil compatibilitzar aquest suport educatiu amb la vida laboral al llarg de tot un curs. Quan els brots siguin locals i els confinaments parcials poden sentir-se menys emparades si les mesures no són d'àmbit general. Tant des a l'àmbit educatiu com laboral s'han d'articular mecanismes de suport.

Aquest document que presentem rescata algun d'aquests aprenentatges. Si no es prenen en consideració, la incertesa donarà pas al conflicte i aquí els que menys veu tenen, nens i nenes, tornaran a perdre, fet que no deixa de ser paradoxal perquè, majoritàriament, sota aquesta aparença d'interessos oposats a tots ens uneix un compromís autèntic amb la seva educació. Per tant, processos de consulta fluids, coordinació interinstitucional i una òptima comunicació seran claus en les properes setmanes. És temps de reimaginar l'educació.

 

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

 

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar una reflexió que ens permeti a tots encarar el curs amb els deures fets.

Les claus que presentem no són respostes a mida, sinó que serveixen com a punt de partida perquè cada comunitat educativa, cada centre i cada administració pugui desenvolupar les solucions que millor s'adaptin a les seves circumstàncies, que no són les mateixes en tots els casos

 

 

Descarrega el PDF

 

 

Nacho Guadix

Responsable d'educació en drets i campanyes UNICEF Espanya


COVID-19: Reimaginar l'educació


COVID-19: Reimaginar la educación

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar una reflexió que ens permeti a tots encarar el curs amb els deures fets.

Les claus que presentem no són respostes a mida, sinó que serveixen com a punt de partida perquè cada comunitat educativa, cada centre i cada administració pugui desenvolupar les solucions que millor s'adaptin a les seves circumstàncies, que no són les mateixes en tots els casos.

 

Descarrega el PDF

 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Recursos y publicaciones para educar en tiempos de COVID-19

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …

 2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

2 mesos d'confinament i de treball per l'educació