Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

 

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran part, una bona tornada a les aules. És molta responsabilitat i no és feina fàcil.
Atención: colegio

 

En aquests dies en què debatem sobre la reobertura dels centres educatius hauríem d'anar visualitzant com tindrà lloc, encara que sigui com a exercici intel·lectual que ens permeti anar connectant amb una realitat que poc s'assemblarà a la que vam deixar enrere els primers dies de març.

Un dels pilars bàsics en el funcionament d'un centre educatiu és la qualitat de les interaccions entre els diferents membres de la comunitat educativa, fet que redunda en un clima escolar de convivència i cooperació. Així ho considerem des de l'enfocament de drets d'infància. Una gran part de l'èxit en aquest objectiu recau en la capacitat de lideratge de l'equip directiu del centre. En aquest moment, voldria que ens centréssim en el paper que jugaran. Sense tenir en compte les qüestions personals d'aquesta pandèmia que els hagin pogut afectar o l'esgotament a causa del convuls camí recorregut, tot i sent tremendament injust, es trobaran en la necessitat de treballar entre la incertesa i el conflicte.

L'equip directiu (direcció, cap d'estudis i secretaria) exerceix de corretja de transmissió de l'energia entre, d'una banda, l'administració educativa i, de l'altra, el personal de centre (docent i d'administració i serveis), l'alumnat i les seves famílies. De la seva capacitat d'interpretar el moment i de canalitzar aquesta energia dependrà, en gran mesura, una bona tornada a les aules. És molta responsabilitat i no és tasca fàcil, no cal dir-ho.

Rebran una sèrie d'instruccions que suposem generaran dubtes, com ens ve passant a tothom amb les instruccions de la desescalada, que mai vindran amb tots els recursos necessaris, com acostuma a ser habitual, i que suposaran una gran càrrega d'exigència per la envergadura de la missió, vetllar pel dret a l'educació i fer una gestió exemplar.

En aixecar la mirada es trobaran un claustre expectant, amb un anecdotari ple de dificultats després de dos mesos d'ensenyament no presencial sobrevingut i preocupats per la seva salut i la del seu alumnat. També amb les famílies, que es veuen pressionades per la necessitat d'anar a treballar i per buscar tot el millor per al benestar dels seus fills i filles. I finalment, amb els alumnes i les alumnes que es debatran entre l'excitació del retrobament amb els companys i companyes i les noves rutines i, d'altra banda, la desmotivació de part de l'alumnat, que transita pel sistema educatiu sense veure-li les bondats que hauria de tenir.

De la capacitat de l'equip directiu de sumar voluntats a l'hora de protegir el dret a la salut per garantir el dret a l'educació dependrà fins on podrem arribar en aquesta qüestió. El centre haurà de calibrar les seves possibilitats d'assumir la presencialitat, en la mesura que pugui garantir la salut de tots els seus membres. Per a això haurà de recórrer a un lideratge participatiu en el qual la comunicació jugarà un paper rellevant. Haurà de ser capaç de reclamar tot allò que cregui oportú davant l'administració si considera que no disposa del tot el que necessita per a aquesta tasca. També haurà de trobar recursos entre la comunitat educativa que anteriorment podríem no haver considerat. Canalitzar el sentiment de solidaritat que s'ha obert camí aquests dies és un tresor que hem de ser capaços de revifar.

En aquesta tasca volem fer especial èmfasi en uns aliats fonamentals: l'alumnat. La participació infantil és un dret de la infància que no acostumem a tenir present com es mereix en els centres educatius. No només caldrà que fen una profunda formació en hàbits higiènics, que necessita de la seva part teòrica i la seva part pràctica. Haurem  de desenvolupar una campanya adreçada específicament a la infància i l'adolescència sobre com actuar durant l'emergència de la COVID-19 que promogui la participació infantil dins i fora del centre educatiu. El desenvolupament de pautes d'autoprotecció sòlides ens farà guanyar el temps que necessitem per a la resta de tasques.

En aquesta pandèmia volem frenar el virus, no l'educació. Des d'UNICEF Espanya hem fet arribar a les autoritats educatives un seguit de propostes davant l'emergència educativa que ha provocat la COVID-19. Els centres educatius han d'estar sempre oberts, sigui presencial o virtualment, per atendre el dret a l'educació que tenen nens i nenes. Aquesta és la raó per la qual vam voler ser educadors. Aquesta és la raó que ràpidament ens fa treure forces de flaquesa, trobar companys i aliats en el camí i fer front a les adversitats, en aquesta ocasió en forma de coronavirus. És un enemic tant poderós que no n'hi hagi prou amb enviar-lo al despatx de la direcció perquè s'acovardeixi. No els deixarem sols.

Nacho Guadix

Responsable d'educació en drets i campanyes a UNICEF Espanya

 

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

 2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

Dona y contribuye a que todo salga bien.

Elige ahora tu aportación para ayudarnos a suministrar material sanitario contra el coronavirus.

Saps que pots recuperar fins a un 80% de les teves donacions? Més info

Desgravació fiscal

Reordenació i desgravació de donacions a UNICEF

Si has decidit fer-te soci o realitzar un donatiu puntual a UNICEF t'informem que pots desgravar-te aquestes donacions de la teva declaració de la renda. Conèixer les deduccions aplicables a les donacions que es realitzin en favor d'UNICEF Espanya, com a entitat acollida al règim fiscal especial de la Llei 49/2002, de 23 de desembre:

Persones Físiques (IRPF)Percentatge de deducció
Primers 250 €80%
Resta40%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys) > 250€ *45%
Límit deducció base liquidable10%

* Per import igual o superior, en cadascun d' ells, al de l' exercici anterior.

Persones Jurídiques (IS)Percentatge de deducció
Donacions en general40%
Donacions plurianuals (a la mateixa entitat durant almenys 3 anys)*50%
Límit deducció base imposable10%

* Per import igual o superior, en cadascun d' ells, al de l' exercici anterior.

  • Si ets persona física, en l'IRPF corresponent a aquest any podràs deduir-te el 80% de l'import de les teves quotes i/o donatius íntegres per aportacions de fins a 250€ a l'any. A partir d'aquesta quantitat la deducció serà del 40% o del 45% si portes col·laborant amb nosaltres almenys 3 anys seguits, amb un límit del 10% de la base liquidable.
  • 2. Si ets persona jurídica, en l'impost de societats podràs deduir-te el 40% de les teves quotes i/o donatius íntegres. Si portes col·laborant amb nosaltres almenys 3 anys seguits la deducció serà del 50%, amb un límit del 10% de la base imposable.
  • 3. Si ets persona física o jurídica no resident a Espanya i obtens rendes al nostre país, tens també un benefici fiscal per l'import dels teus donatius. Pots consultar-ho a www.aeat.es
  • 4. Si resideixes en una comunitat autònoma subjecta a un règim foral particular o que ha establert deduccions addicionals per donacions a ONG, les deduccions aplicables poden ser diferents.

Recorda que perquè puguem informar l'Agència Tributària de l'import de les teves quotes i donatius és imprescindible que ens hagis facilitat el teu DNI o NIF i domicili.

Per favor, si encara no ho has fet, plors al 900 907 500 o escriu-nos a socios@unicef.es o o facilítanes aquestes dades a través de la teva àrea del col·laborador a la nostra web: www.unicef.es/acceso.
Si vols ampliar la informació sobre aquests beneficis fiscals, per favor, consulta la web de l'Agència Tributària: www.aeat.es

Si prefieres, contacta con nosotros en el 900 907 500 de lunes a viernes de 9:00h a 21:00h y sábados de 11:00h a 17:00h | socios@unicef.es