Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir que haguem de perdre una de les coses que, sense adonar-nos, ens uneixen més a les persones que ens envolten: la salutació. Anem a triar entre tots i totes una nova salutació per a aquest curs escolar!
Saludos sin contacto para el aula

 

La salutació és un símbol de benvinguda, respecte i estima envers la gent que ens envolta. Que mantinguem les distàncies no vol dir que haguem perdre-la! Explorar a l'aula les alternatives que tenim per saludar-nos en temps de COVID-19 i decidir entre tots quin serà la nostra elecció i per què triem aquest salutació, pot ser una bona manera d'iniciar el curs.

Aquesta pot ser una gran oportunitat per explorar, en tots els nivells educatius, la manera en què les relacions socials ens uneixen i ens fan sentir part d'una comunitat. També pot ser una bona oportunitat per reforçar nocions bàsiques d'habilitats socials i fer-les explícites, ja que hi ha molts estudiants que poden arribar a la vida adulta sense un adequat desenvolupament d'aquestes competències.

La proposta per donar la benvinguda a aquest nou curs és molt senzilla: triar entre tots i totes una nova salutació que ens permeti mantenir i enfortir les relacions socials a l'escola, respectant les normes de prevenció necessàries per frenar l'expansió del virus SARS-CoV-2 .

A més amés, ja que anem a triar una nova salutació, és important que ho fem amb un enfocament d'educació en drets d'infància:

  • Dret a la participació: és important que tots i totes els estudiants puguin opinar i decidir quina salutació consideren més adequada.
  • Dret a la no discriminació: cal que la salutació sigui inclusiva i que serveixi per integrar tota la comunitat educativa.
  • Dret a la llibertat d'expressió: és molt interessant conèixer d'on vénen les salutacions tradicionals i en quin marc social van ser adoptades perquè puguem triar-ne una de nova que pugui reflectir els nostres valors i el respecte i afecte que volem mostrar als altres quan l'utilitzem.s.
  • Dret a la llibertat de pensament, consciència i religió: les salutacions tenen un clar component cultural, ens serveixen per apropar-nos a altres persones i establir ponts, però també poden ser un escull si passem per alt el significat que determinats gestos tenen en diferents cultures.
  • Dret a la salut: la salutació a distància no es pot quedar en una anècdota, cal practicar-la i que substitueixi altres salutacions perquè realment ajudi a protegir la salut de la comunitat educativa.

 

Posem fil a l'agulla!

Per triar una salutació podem seguir tres fases:

1.    Investigació: Qué és una salutació?

Donem per fet les salutacions, tant que de vegades ni saludem o ho fem d'una manera incorrecta. Les salutacions existeixen en totes les cultures humanes des de temps immemorials i també podem observar com molts animals tenen rituals de salutació i reconeixement que els permeten relacionar-se. De la nostra capacitat per saludar correctament depenen coses que, de vegades, ens passen desapercebudes:

  • La nostra probabilitat d'integració en un grup.
  • La percepció positiva o negativa que els altres tinguin de nosaltres.
  • La capacitat de mostrar estima, reconeixement o respecte pels altres o, al contrari, de ferir la seva sensibilitat.
  • La identificació que fem respecte a les característiques socials, econòmiques o culturals de les persones amb les quals ens trobem, així com la que elles fan de nosaltres.


L'origen de les salutacions en cada cultura és molt interessant i, en funció de l'edat i maduresa del nostre alumnat, pot merèixer la pena fer una petita investigació que ens obri els ulls a la diversitat i profunditat que s'amaga en un gest tan simple . Per exemple:

  • Es diu que l'encaixada de mans i l'abraçada tenen el seu origen en l'antiguitat i el seu objectiu era transmetre confiança a l'altra persona mostrant que no portaven armes.
  • Els petons a la galta són freqüents en algunes regions d'Europa i Llatinoamèrica però no en altres parts de món, on poden resultar incòmodes i dificultar la comunicació. Fins i tot als països on és habitual saludar-se així, hi ha força diferències entre el grau de familiaritat que deu haver entre dues persones perquè se sentin a gust saludant amb un o més petons.
  • A l'Àsia són comuns les salutacions a distància, com el namasté de l'Índia, l'adab del Pakistan, el wai de Tailàndia o la reverència del Japó. Podem adoptar-los a l'aula, sempre que coneguem el seu significat i el respectem, evitant caure en l'apropiació cultural.
 
2.    Escollim una salutació

No cal que compliquem molt les coses: una salutació tan senzilla i tradicional com moure la mà dient "hola" pot ser una solució perfecta per aconseguir el nostre objectiu. Però si decidim embarcar-nos en la creació d'una nova salutació és important tenir en compte algunes coses.

Una salutació adequada per a l'aula seria aquella que:

  1. es pot dur a terme respectant la distància de seguretat.
  2. No presenta dificultats d'execució que impedeixin que determinats estudiants ho facin bé ni comporta possibles riscos físics
  3. Refleteix els valors del nostre centre educatiu i els sentiments que volem transmetre a les persones que saludem.
  4. Subtitueix completament les salutacions amb contacte.
  5. Es percebut com un joc  i ajuda a generar un sentiment de proximitat i comunitat.
  6. No conté gestos que puguin ser considerats ofensius, semblin una burla a altres cultures o mostrin una falta de respecte als sentiments d'altres persones.
  7. És una salutació igualitària, que no assenyala diferències d'estatus entre aquells que saluden.
  8. No pertany al ritual d'un credo religiós o a la disciplina militar ni s'inspira en la simbologia de moviments ideològics o polítics actuals o de la història recent. 

 

El grau de participació de l'alumnat dependrà de la seva edat, grau de maduresa i dels temps de què es disposi per triar la salutació. Per exemple:

  • Poden triar entre diferents propostes presentades per l'equip docent.
  • Poden presentar les seves propostes de salutació, que després se sotmetran a votació de l'alumnat o seran escollides pels adults.
  • Poden participar en la implementació de la salutació, per exemple, en la seva promoció mitjançant cartells i altres formes de comunicació escolar.

 

3.    Implementem la salutació

Comunicar la nova salutació pot ser tan divertit com triar-la. Podem dibuixar cartells o utilitzar els mitjans de comunicació del centre, com la ràdio escolar o la web perquè tothom la conegui i la faci servir.

No oblideu explica-nos quina salutació heu escollit: ens podeu enviar un correu a educacion@unicef.es o compartir-la en xarxes socials amb els hagshtag  #educasalut, #educadrets o #educacovid19

Ens agradaria molt conèixer com ha anat el procés!

 

 

Educar en salut

Aquest nou curs pot ser una oportunitat per reflexionar i millorar algunes coses que abans passàvem per alt en el nostre dia a dia. Si vols conèixer més idees i propostes sobre salut, educació i COVID-19, pots trobar-les a la nostra guia de materials i activitats per a aquest curs escolar

 SABER-NE MÉs
Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …

 2 mesos d'confinament i de treball per l'educació

2 mesos d'confinament i de treball per l'educació