Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"
Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el proper any acadèmic: "Volem començar el curs escolar de la millor manera possible"
06/07/2020
El curs escolar 2019-2020 estarà sempre marcat per l'impacte de la COVID-19 en les nostres vides. L'emergència educativa derivada de la pandèmia va suposar el tancament dels centres educatius a tot Espanya des del 14 de març. Des de llavors, els més de vuit milions d'estudiants no universitaris van continuar amb el procés educatiu a distància des de casa.
En aquest sentit, UNICEF Espanya ha recopilat els principals aprenentatges del curs en el document Reimaginar l'educació per abordar el nou curs escolar amb les màximes garanties per als nens, nenes i adolescents. Hem parlat amb Paulo Nogueira, Mª Cleofé Sánchez, Pedro M. García, Mercedes Villadangos i Gonzalo Bodes, cinc docents de diferents centres educatius, sobre les lliçons apreses després del tancament del curs escolar i com reimaginan ells l'educació després de l'experiència viscuda en aquests mesos.
"La situació generada per la COVID ha de suposar oportunitats per a les escoles"
El tercer trimestre del curs escolar ha estat gairebé monopolitzat per la COVID-19. Per Paulo Nogueira, director de CEIP As Covas-Meaño de Pontevedra, "hem passat uns mesos d'excés d'informació". Paulo Nogueira és un dels 712.181 professors i professores d'ensenyaments no universitaris d'Espanya. Dirigeix a més a més un col·legi reconegut com a centre referent en educació en drets de la infància i ciutadania global per UNICEF Espanya. Al CEIP As Covas-Meaño estan treballant una proposta de centre que posi en valor l'entorn social i ambiental perquè, diu, "la situació generada per la COVID han de suposar oportunitats per a les escoles".
"L'escola, ara més que mai, ha de saltar els seus murs i arribar a tothom en les mateixes condicions", assegura Pedro M. García, director de CEIP Portus Blendium de Suances, un altre centre referent en educació en drets
El director d'aquest col·legi càntabre assegura que "la bestiola" de la COVID-19 "ha sacsejat l'arbre de la monotonia i el conformisme, i han caigut moltes fulles de la desídia, monotonia i individualisme. Educativament parlant, la COVID ens està donant l'oportunitat de ser molt millors ".
Des de Gran Canària, Gonzalo Bodes Rodríguez de l'IES Ramón Menéndez Pidal considera que la comunitat educativa "tirarà endavant el curs escolar pensant en l'alumnat i intentarà que la situació no afecti la seva educació ni als seus drets". Pedro M. García, per la seva banda, creu que el pròxim curs serà "força complicat", mentre que Paulo Nogueira creu que serà un "curs incert, ple d'incerteses".
Per al professor grancanari, el més urgent per assegurar un inici de curs escolar "és mantenir la seguretat dels infants i el professorat en l'ensenyament presencial i avançar-se per si de cas haguéssim de deixar les classes presencials davant un nou brot".
En aquest diagnòstic també coincideix María Cleofé Sánchez, cap d'estudis del CEIP Andreu Baquero de Múrcia, també centre referent. Per a ella, és important també establir mesures sanitàries que permetin desenvolupar les activitats amb els mínims riscos, per la qual cosa el centre adoptarà mesures per garantir la distància social en els diferents espais de l'escola.
Per Mercedes Villadangos, de l'IES José Martín Recorda de Motril, la distància social, el rentat freqüent de les mans, l'ús de les màscares i evitar les aglomeracions al centre són mesures imprescindibles per a un inici assegurança de el curs escolar.
"Hem d'assegurar que el procés educatiu es desenvolupi amb la major normalitat possible"
Per a María Cleofé, la planificació de les mesures de prevenció i higiene són imprescindibles per oferir un entorn escolar segur i complir amb els objectius educatius i de sociabilitat de l'alumnat. "Hem d'assegurar que el procés educatiu es desenvolupi amb la major normalitat possible, mantenint en tot moment el vincle professor-alumne".
L'emergència educativa ha generat moltes desigualtats, de manera que, segons el director de centre gallleg, de cara al proper curs és vital "anticipar-se per pal·liar la situació de desigualtat que genera en els estudiants".
En aquest sentit, Gonzalo Bodes, assenyala la bretxa digital: "l'alumnat que no disposi de mitjans perdrà dies de classe per no tenir internet o una tablet, el que significa coneixements no adquirits".
Durant el tercer trimestre del curs escolar, "el professorat i les famílies hem fet tot el que hem pogut, amb els nostres propis mitjans (telèfon, ordinadors i internet) i la relació ha fluid i, en general ha estat molt bona (tant pedagògica com emocional ", assegura l'institut andalús, també centre referent en educació en drets de la infància i la ciutadania global.
Cap a un nou disseny pedagògic
És important que el disseny pedagògic del proper curs escolar permeti el sistema educatiu ajustar-se a l'evolució i possibles impactes de la pandèmia, implementant per a això mesures en funció del territori, de les diferents edats de l'alumnat i del context en què es produeixin els possibles rebrots. "Ara sabem que al setembre hi ha la possibilitat que ens enfrontem a una situació de confinament i d'extremar les instruccions sanitàries", considera Paulo Nogueira, per a qui "l'actual situació planteja noves oportunitats en el pla pedagògic".
Per a Gonzalo Bodas, estudiar a casa és més difícil per a l'alumnat "perquè hi ha més distraccions i malauradament m'he adonat que tot i haver-hi molts pares compromesos (i es veuen els resultats) també n'hi ha molts que passen literalment dels seus fills". A més, considera que, "perquè tot funcioni l'esforç ha de ser de professorat, alumnat i família".
Des Cantàbria, Pedro M. García assegura que "tota la comunitat s'ha adonat que ni l'educació és tasca només de la família, ni la formació és tasca només de l'escola. L'educació-formació-instrucció és una tasca de tota la tribu, sense excepció i coordinada ".
Tots els centres educatius s'estan preparant per a les diferents modalitats d'ensenyament que es puguin demanar el proper curs escolar. A Múrcia, el CEIP Andreu Baquero a més a més d'establir un pla d'informació per als alumnes i famílies sobre els possibles escenaris educatius del centre, així com un pla de formació a famílies i estudiants sobre l'ús de les plataformes virtuals d'aprenentatge.
Impacte socioemocional de la COVID-19 en l'alumnat
"Volem començar el curs escolar de la millor manera possible", assegura des de Múrcia Maria Cleofé. Després d'uns mesos molt durs per a la majoria, els nens, nenes i adolescents "han estat conscients que ells són part de la solució", considera Pedro M. García. Per a aquest càntabre, l'alumnat ha interioritzat que "cap és imprescindible, però tots són necessaris. Que, si sumem el potencial de cada individu, la suma és molt inferior al potencial de tot el grup ".
Durant tot aquest temps, els professors i professores han fet un treball titànic per seguir en contacte amb l'alumnat, tant per correu electrònic com a través de les videoconferències, recorda Gonzalo Bodes des de Canàries, per a qui és també important millorar l'empatia. Per a això, vol recolzar-se en un comitè que ofereixi unes directrius en aquest sentit.
Per a Paulo Nogueira, els centres han de ser entorns segurs també a nivell emocional. "Després de tants mesos serà fonamental la cohesió entre l'escola i els grups. A nivell emocional rebrem alumnes que provenen de situacions personals molt dispars ", de manera que cal" invertir temps en l'àmbit personal, emocional i de cohesió per poder avançar en l'àmbit acadèmic "
Al CEIP Andreu Baquero treballen en estratègies per informar les famílies sobre la prevenció de salut mental mitjançant programes de promoció de l'activitat física i programes psicològics.
Desde Granada, el IES José Martín Recuerda considera importante poner el énfasis en “las cosas que podemos hacer” para lo cual es importante brindar información real y objetiva, “escuchando sus dudas y temores y dando respuestas ajustadas a cada alumno/a”.Des Granada, l'IES José Martín Recorda considera important posar l'èmfasi en "les coses que podem fer" i per això és important facilitar informació real i objectiva, "escoltant els seus dubtes i pors i donant respostes ajustades a cada alumne i alumna".
En aquest sentit, Mercedes Villadangos, reflexiona sobre algunes de les preguntes que li fan els estudiants: "Mestra, i al setembre estarem tots junts a classe ? haurem de dur mascaretes ? podré seure amb les amigues? I els hi hem de dir el que sabem fins ara, donant sensació de seguretat, sabent que a la televisió un dia diuen una cosa i un altre dia, la contrària".
COVID-19: Reimaginar la educación
Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar una reflexió que ens permeti a tots encarar el curs amb els deures fets.
Les claus que presentem no són respostes a mida, sinó que serveixen com a punt de partida perquè cada comunitat educativa, cada centre i cada administració pugui desenvolupar les solucions que millor s'adaptin a les seves circumstàncies, que no són les mateixes en tots els casos.
#educaCOVID19
La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!