El coronavirus i els objectius de desenvolupament sostenible

Molts centres educatius tenen línies de treball relacionades amb els ODS. Com impacta en l'Agenda 2030 una pandèmia com la COVID-19? Com ho enfoquem educativament?
Niños y niñas se lavan las manos en una escuela de Madagascar

 

Queda una dècada per complir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, una ambiciosa agenda de desenvolupament social, polític i econòmic que posa en les persones, el planeta, la pau i la necessitat de construir aliances per aconseguir un món millor per a tots perquè ningú quedi enrere. 

L'Agenda 2030 és global, afecta tant el nostre entorn més proper i local, com a nivell mundial. Actualment, el món fa front a la pandèmia del coronavirus que ens fa adonar-nos de la globalització i les seves conseqüències locals. A més, no es tracta només d'una crisi de salut pública, sinó que afecta tots els sectors de la societat, tant polítics, econòmics o de relacions socials. D'aquesta manera, únicament amb la implicació de totes les persones i col·lectius, es podrà controlar i reduir aquesta malaltia. 

Ara som més conscients de la interconnexió que hi ha en el món i el fràgil equilibri de la societat. Des d'UNICEF treballem per difondre els drets de la infància i la ciutadania global perquè el que succeeix als infants de manera local té un impacte més enllà de les nostres fronteres i viceversa.  

ODS 4: Educació de qualitat

A Espanya, prop de deu milions d'estudiants han vist com s'han suspès les classes a causa d'aquesta emergència. Anteriorment, països com el Japó, la Xina o Itàlia, entre d'altres, havien pres la mateixa decisió, que va afectar tant a parts concretes de país com a la seva totalitat. Tot i que el centre educatiu estigui tancat, el procés d'aprenentatge no es pot interrompre. El dret a l'educació està recollit en la Convenció sobre els Drets de l'Infant i, a més, l'educació de qualitat és un dels  Objectius de l'Agenda 2030.

Els estudiants no estan de vacances durant aquests dies. L'activitat lectiva continua a través de modalitats no presencials a través d'Internet. No obstant això, aquestes modalitats a distància presenten dificultats per a alguns sectors de la societat, especialment per aquelles llars que no disposen de connexió a Internet o que tenen equips tecnològics desactualitzats.

Segons la UNESCO, "els desastres naturals, les pandèmies i els conflictes, així com els desplaçaments interns i transfronterers interns i resultants, poden deixar a generacions completes traumatitzades, sense educació i poc preparades per contribuir a la recuperació social i econòmica del seu país o regió ". Continuar el procés educatiu durant les emergències no només aporta coneixements i aptituds, sinó que a més a més ajuda a proporcionar calma i una certa sensació de normalitat. D'aquesta manera, es recomana "enfortir la capacitat dels governs i la societat civil en tots els nivells en matèria de reducció del risc de desastres, educació en favor de la pau, adaptació al canvi climàtic i preparació i resposta davant de situacions d'emergència" .


El ODS 6 i la relació entre l'aigua i l'educació


Una de les principals mesures per lluitar contra el coronavirus és maximitzar les condicions d'higiene, on el rentat de mans amb aigua i sabó és crucial. No obstant això, l'aigua és un recurs limitat, amenaçat per les conseqüències del canvi climàtic, per això assegurar el dret humà a l'aigua és un dels objectius de l'Agenda 2030. A Amèrica Llatina i el Carib, un de cada quatre estudiants no compta amb un servei bàsic de sanejament i el 39% dels més de 156 milions d'estudiants de la regió no tenen punts de rentat de mans a les seves escoles. 

La estratègia ha de ser global

Si el coronavirus està tenint un fort impacte en països industrialitzats com Espanya, Alemanya o el Japó, on les institucions públiques són fortes i amb capacitat, la situació serà diferent quan el virus s'expandeixi a països on la infraestructura institucional i de salut no és tan forta. Per exemple, el 2014, quan l'Ebola va arribar a Nigèria, el país va trigar 93 dies a contenir el virus, però a països com Guinea, Libèria o Sierra Leone, la situació va ser molt més devastadora.
 
A Sierra Leone, a causa de l'Ebola, les escoles es van tancar durant vuit mesos, fet que va suposar perdre un any escolar. Durant aquest temps, el Ministeri d'Educació, amb el suport d'UNICEF i altres aliats, va posar en marxa una programació de ràdio amb el propòsit de mantenir el vincle amb l'aprenentatge durant la crisi sanitària. La programació diària estava basada en els plans d'estudi tant de primària com de secundària, incloent matèries com matemàtiques, anglès i educació cívica. Les lliçons es transmetien cinc dies a la setmana durant 30 minuts, i els oients podien trucar per fer preguntes en acabar cada sessió. Per assegurar l'accés a aquests programes, especialment a les zones rurals i a les llars més pobres, UNICEF va distribuir 25.000 ràdios entre les comunitats

Per això és fonamental comptar amb una estratègia global, integral i coordinada per prevenir infeccions, salvar vides i minimitzar l'impacte de la COVID-19. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030 representa un full de ruta per fer front als canvis mundials com la crisi originada pel coronavirus, per respectar els drets de la infància en un món tan interconnectat com l'actual, i mantenir un equilibri entre la protecció dels drets , el medi ambient i el necessari desenvolupament econòmic.

 

ODS
Els ODS en el centre educatiu


Col·legis com el CEIP Pedro I de Tordesillas (Valladolid) duen uns anys treballant l'Agenda 2030 a través del projecte Els teus drets, els meus drets, els seus drets, fent una gran diversitat d'activitats sobre els ODS en tots els nivells de centre i per a la tota la comunitat educativa. Aquest centre és a més centro referent en educació en drets de la infància i la ciutadania global d'UNICEF

Aridane Hernández

Tècnic d'educació a UNICEF Espanya

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació