Per plantar cara a el nou coronavirus a casa: Ús saludable de les TICs
A causa del COVID-19, aquests dies, els i les estudiants sense classes passaran més hores a casa fent servir dispositius mòbils i consoles. Revisem com podem promoure un ús saludable de les pantalles. Impossibble? De cap manera!
Davant una situació d'emergència, una crisi o una situació extraordinària o sobrevinguda, a tothom li cal un temps per entendre, assimilar-ho i adaptar-se al nou context. És el que està passant ara mateix amb les mesures preventives preses per les autoritats sanitàries i els governs a tots els nivells per evitar la propagació del nou coronavirus (COVID-19).
Milions d'estudiants passaran més temps de l'habitual a casa seva adaptant-se a aquest nou panorama. Nens, nenes, joves i les seves famílies aniran adaptant rutines, tant d'aprenentatge i de treball com moments de lleure i de descans.
En aquest context, és possible que dediquin més temps de l'habitual davant les pantalles. Els motius són diversos: la necessitat lectiva transitòria exigirà més dedicació a les classes virtuals i als continguts on line, i, per altra banda, el temps d'oci i les relacions socials amb els amics també es digitalitzaran, degut a la falta d'hores del contacte proper en el dia a dia.
Aquest fet que ben orientat pot tenir una repercusió positiva en la persona i respondre a les necessitats del context actual, és fàcil que caigui en el descontrol i pugui afectar de forma negativa les seves relacions socials, la seva conducta i capacitat de gestió emocional.
Algunes pautes
Us proposem unes pautes senzilles i eficaces perquè tothom pugui adaptar-se a l'entorn digital necessari en aquests moments, d'una manera sana i respectuosa:
- Fomentar un ambient de confiança i empatia a la llar perquè els nens, nenes i adolescents puguin expressar les seves inquietuds i plantejar el seu punt de vista. Entendre les seves necessitats i acompanyar-los d'acord al nivell de maduresa perquè puguin accedir a continguts segurs i aptes per a cada edat.
- Evitar una actitut inflexible davant l'ús de pantalles: Els podem trasmetre que no és saludable connectar-se a totes hores i que canviar d'activitat ens permet, per exemple, descansar la vista i la postura.
- Donar prioritat a les activitats diàries bàsiques: Cal respectar els horaris per dormir i menjar així com per dur a terme les tasques domèstiques: tot i que la situació sigui excepcional, no pot ser excusa per oblidar aquestes rutines i deixar-se endur per l'impuls no justificat de l'ús d'Interenet i els dispositius.
- No distreure's i fixar-se objectius: Quan es faci servir Internet per a les tasques escolars és preferible no fer servir ni les aplicacions de missatgeria ni les xarxes socials. Només serviran com a distracció! Cal concentrar-se en un objectiu.
- Donar exemple: Els infants tenen tendència a imitar els comportaments que veuen en els seus progenitors i altres persones de referència i no tindran en compte les nostres pautes si no veuen que actuem amb mesura i autocontrol amb els dispositius durant aquests dies.
- Gestionar adequadament el temps de l'ús de dispositius electrònics: Per exemple, fent servir eines com pactes familiars i de control parental, que estableixen normes i límits d'ús, i facilitant el diàleg, permetent plantejar dubtes, preocupacions i interessos.
- Comprendre: És important fixar un temps d'ús, però encara és més important assegurar-se que el que estan veient, jugant o llegint siguin continguts de qualitat i adequats per a lcada edat. Com adults, ens hem d'implicar al màxim en el seu consum de continguts on line.
- Informar-se: Cal conèixer les pautes de l'ús saludable de les tecnologies: descobreix les eines que faciliten aquesta tasca, fes-les servir i posa en pràctica els consells dels experts.
Aspectes a tenir en compte
Considerant una situació sense classes presencials, cal tenir en compte aquests aspectes:
- Pel que fa a la informació i a les “fake news”, evitar que nenes, nens i adolescents naveguin sols per Internet buscant informació no adequada per a ells sobre el COVID-19.
- Podem transmetre seguretat i calma, sobre l'estat de salut dels adults del seu entorn, com per exemple els avis, informar-los que saben protegir-se i cuidar-se. Si acostumen a trobar-se amb altres familars amb freqüència i, degut al virus, aquestes visites han disminuït, promoure els contactes virtuals.
- Podem aprofitar per dialogar més amb els nostres fills i filles i buscar mesures d'autocura i de prevenció que ens permetin treballar en equip.
Cada grup de edat té unes necessitats específiques
Posar normes i límits serà fonamental, tant ara com un cop superada la crisi, perquè els més petits aprenguin a conviure amb el món digital d'una forma saludable. Com va establir l'Associació Americana de Pediatria (AAP) l'any 2018, i en funció de l'edat, aquestes són les recomanacions diàries d'ús de pantalles:
- En bebès fins als 18 mesos, cal evitar l'exposició a les pantalles.
- Dels 2 als 5 anys cal limitar l'ús dels mitjans entre trenta minuts i una hora al dia, sempre que els continguts siguin d'alta qualitat.
- Dels 5 als 12 anys és necessari acompanyar-los i supervisar-los sempre, i poden navegar entre una hora i una hora i mitja al dia.
- En l'adolescència, la nostra tasca ha de ser més de guia i educació en l'ús responsable i saludable de les tecnologies.
Ajuda també als més grans a gestionar adequadament el seu temps:
A mesura que van creixent i el seu nivell d'autonomia és més gran en els diferents àmbits de la seva vida, també van adquirint una implicació més important en el món digital. Per això, és essencial organitzar adequadament l'ús de les noves tecnologies per evitar caure en un ús excesiu i en la dependència.
És importante fomentar en els nens, nenes i adolescents la moderació i l'actitud crítica en totes les facetes de la seva vida així com en els mitjans a la seva disposició. També trobaràs recomanacions per poder parlar amb els teus fills i filles sobre l'ús que estan fent de les TIC i l'efecte que tenen en el seu dia a dia. Podeu començar plantejant-vos i reflexionant sobre qüestions
- Dedicar un temps concret a estar "connectat" però també a dur a terme altres activitats, et poden ajudar a ser més feliç o a fer més feliços a aquells que ens envolten?
- Quines activitats has deixat de fer per poder estar "connectat"?
- A quin altre tipus d'activitats t'agradaria dedicar-hi més temps?
- Què passaria si es planifiquès una hora determinada al dia per atendre les xarxes socials en lloc de fer-ho sovint?
- Dediques cada cop menys temps del que t'agradaria a la teva família i amics?
És important que reflexionin sobre com passen el temps i la necessitats de compaginar-ho amb altres activitats, sense que Internet i el fet d'estar "connectat" predomini sobre aquestes. Convé que donin prioritat a aquelles que fomentin les seves relacions socials i la seva capacitat crítica. Un primer pas per gestionar bé el seu temps és que s'adonin de la importància de fer cada cosa en el moment corresponent i reflexionar en què s'inverteix el temps.
Del que es tracta és d'establir les condicions perquès es puguin desenvolupar tranquils, feliços i segurs i que l'ús adequat de les tecnologies acompanyi el seu creixement, interessos i relacions tant fora com dins de la xarxa, fins i tot, en aquestes circumstàncies.
Passem a l'acció
Promou relacions positives i comunicat amb els teus fills i filles sobre les tecnologies durant els períodes que passin més temps a casa, com les vacances i, en aquest moment, durant el període de confinament degut a la prevenció pel nou coronavirus.
Ajuda'ls a ser crítics i a conèixer millor els recursos d'Internet. Aquí és on els pares i mares tenen un rol fonamental per marcar la diferència i donar exemple positiu.
Genera un equilibri entre la vida online i el seu entorn offline (diversió i aprenentatge) Trobeu el temps d'ús adequat amb una perspectiva àmplia.
Eduquem amb l'exemple. Començar per establir pautes d'ús saludables a les nostres vides i en el nostre dia a dia, incloent-hi moments de desconexió i descans de les pantalles.
Recursos adicionals
Algunes organitzacions tenen una llarga experiència en l'educació en TICs i ciutadania digital. Aquí tens alguns enllaços però, si explores dins les seves webs, de ben segur que trobaràs altres coses que et poden ser útils:
- Pla per el consum de mitjans de la família (Associació Americana de Pediatria): entre altres coses, permet dissenyar un pla d'ús de les TIC amb el que us trobeu còmodes dins el vostre entorn familiar
- Videos sobre ciutadania digital per a educació infantil (Common Sense Education): cançonetes en anglès sobre aspectes molt importants per a un ús crític d'Internet des de petits.
- Mediació parental (Internet Segura 4Kids): amb recomanacions específiques per acompanyar els infants en l'ús de les TICs d'acord a la seva edat.
#educaCOVID19
La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!