Nola hitz egin haurrei ezbeharrei, larrialdiei eta hondamendiei buruz

Aurpegi tristeak arbelean klarionarekin marraztuta

Nola hitz egin haurrei ezbeharrei, larrialdiei eta hondamendiei buruz 

Hezitzaile eta familiei zalantzak eta beldurrak lantzeko gomendioak 

Cómo hablar a los niños sobre catástrofes | Foto: © UNICEF/UNI47081/Pirozzi

 

Lurrikarek, zikloiek edo gatazkek eragindako sufrimendu eta suntsipenaren irudiek biktimek jasaten duten izugarrikeria fisiko eta psikologikoa erakusten digute. Gainera, irudi horiek eragina dute gugan eta bereziki gogorrak dira txikienentzat. 

Haurrei hondamendiak ulertzen eta barneratzen laguntzeko gako batzuk aurkezten dizkizugu*. Gomendio hauek baliagarriak dira bai hezitzaile bai familientzat:

Emozioei arreta jarri 

  • Edozein hondamendi, naturala edo gizakiak eragindakoa, beldurgarria da haurrentzat zein helduentzat.
  • Garrantzitsua da helduok konturatzea beldurrak sor daitezkeela, nahiz eta ez agertu, eta garrantzitsua da haurrekin eta nerabeekin hitz egitea hondamendi batek asko eragin diela susmatzen dugunean. 
  • Arriskua faltsuki minimizatzeak ez du lasaitasunik ematen. Hala ere, jokabide errealista baina lasaia eta dramatizatu gabea izateak segurtasun zentzua emango du. 

Bilatu partekatzeko denbora eta espazioa 

  • Gurasoek babesa eman diezaiekete seme-alabei, hondamendiari buruzko sentimenduak adierazten utziz eta kezkatuta edo triste sentitzea normala dela esanez. Maite ditugula ziurtatu behar zaie, eta noizbait zerbait txarra gertatzen bada, babestu egingo dituztela. 

Denok ez dugu berdin erantzuten gauza bera sentitzen badugu ere

  • Gurasoek jakin behar dute semearen edo alabaren adinak eragina duela hondamendiari erantzuteko unean. Adibidez, lau urterekin kezka agertuko du gurasoen ohean lo egin nahian, zortzi urterekin eskolara ez joaten saiatuko da (agian gaizki dagoela esanez), eta nerabezaroan ohi baino gehiago eztabaidatuko du gurasoekin.
  • Hondamendia jolasekin birsortzea da haur txikienek trauma izan daitekeen gertaera baten gaineko kontrol-zentzua garatzeko eta antsietatea minimizatzeko modua, baita heldu batek hitz egiten duenean eta esperientzia beste batzuekin partekatzen duenean ere.

Badira haurrentzat egokiak ez diren albisteak

  • Gurasoek kontuz ibili behar dute seme-alabek komunikabideen hondamendiari buruzko albisteen aurrean duten jarrerarekin. Albiste txundigarriak entzuteak edo ikusteak trauma gehigarria eragin dezake, eta/edo haur bat sentsibilizatu gabe utz dezake indarkeriazko gaiei eta horien ondorioei buruz.
  • Garrantzitsua da, halaber, haurrei eta nerabeei hondamendi batetik jasotzen dituzten albisteak prozesatzen laguntzea. Sinets dezakete horrelako gauzak ez zaizkiela inoiz gertatuko. Beharrezkoa da horri buruz hitz egitea eta hondamendi mota batzuk gutariko edozeini gerta dakizkigukeela uler dezaten lortzea. Edo, aitzitik, beharbada oso urruneko hondamendi baten berri izatean ahulegi sentitzen dira. Helduok beldurrak adierazten lagundu behar diegu eta, ondoren, gogorarazi behar diegu hondamendia jasaten duen jende gehienak bizirik irauten duela, une horretan seguru dagoela azpimarratuz.
  • Gizarte osoak erreakzionatzen du hondamendien aurrean. Garrantzitsua da arreta jartzea gizarte-alarman, haurrengan zein helduengan eragin handia izan baitezake. Gazteak komunitatearen erantzunetan parte hartzera eta interesa agertzera animatu behar dira (adibidez, laguntza eta elkartasun ekintzak, zeremoniak, etab.)

Hondamedia oso gertukoa bada: laguntza berezia 

  • Hondamendia hurbilekoa edo familia bati hari zuzenean eragindakoa izan denean, erreakzioek luze iraun dezakete gertakariaren ondoren, baita urte batzuk geroago ere. Hondamendia gertatu eta berehala haur edo nerabe batentzako aholkularitza psikologikoak epe luzerako ondorio negatiboak murriztu ditzake.

 


* Aholku hauek Christopher Bellonci doktoreak, haurren osasun mentalean eta praktika onetan espezializatutako psikiatra denak, idatzitako artikulu batean oinarritzen dira. Artikulu hori jada ez dago Interneten.

Bakearen Eguna jarduerak eta baliabideak

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Adivina quién es el personaje misterioso usando el menor número de pistas posible. Juego para Ed. Secundaria

Rol jokoa

Rol jokoa

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Juego para aprender que las fórmulas de cortesía son una forma respetuosa de relacionarse con quienes nos rodean, promo…

Ireki ezazu ate zuzena!

Ireki ezazu ate zuzena!

¿Cómo educar en actitudes que fomenten el respeto y la no violencia?

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Resolved este quiz en el que se plantean seis preguntas ligadas a algunos hechos violentos de la actualidad y con las q…

Letra zopa

Gatazken prebentzioari buruzko letra-zopa

Resolved las preguntas relacionadas con la resolución de conflictos y la cultura de la no violencia de este juego.

Bakearen etxea

Bakearen etxea

Juego para Educación Infantil que nos ayuda a identificar entornos de paz cotidianos

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzara-jokoa Lehen Hezkuntzarako, bakeari eta indarkeriarik ezari buruz hausnartzeko aukera ematen duena.

Azken berriak blogean

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Cartel: Versión resumida de la Convención sobre los Derechos del Niño

Kartela: Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioaren bertsio laburtua

Kartel bikoitza ikasgelarako, Haurren Eskubideei buruzko Nazio Batuen Konbentzioaren laburpen batekin

Cartel para el aula: Nuestros derechos

Gure eskubideak: Ikasgelarako kartela

Ikasgelarako kartel ilustratua, haurren eskubideen ingurukoa

Pocoyó: fichas para colorear sobre los derechos de la infancia

Pocoyó: Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa

Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa!

Haurren Munduko Eguna: Ikastetxeentzako jarduera

Haurrak gara! - Haurren Munduko Eguna ospatzeko jarduera

Ikastetxeentzako jarduera - Azaroaren 20an,  haurtzaroaz eta nerabezaroaz gehien baloratzen dugunari buruz hausnar…

Bakearen Eguna

Bi neskek ingurumenaren babesari buruz egindako kartel bati eusten diote

Ingurumenaren Munduko Eguna

Ekainaren 5ean Ingurumenaren Munduko Eguna ospatzea aukera paregabea da ikasturteari amaiera emateko bizi nahi dugun mu…

Jardueraren hezitzaileentzako gida

Lurraren Oporrak: Irgurumenaren Munduko Egunerako proposamen didaktikoa

Ikasturte amaiera honetan Lurrak oporraldi on bat behar du. Bururatzen zaizu laguntzeko irtenbideren bat?  &nbs…

Actividad para celebrar el Día Mundial de la Infancia

Bandera Zuriak

Actividad para centros educativos - ¿Si dedicaras un mural en tu colegio a los derechos, cuáles destacarías?

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Adivina quién es el personaje misterioso usando el menor número de pistas posible. Juego para Ed. Secundaria

Rol jokoa

Rol jokoa

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…