Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes

Cares tristos dibuixades amb guix sobre una pissarra

Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes

Recomanacions dirigides a educadors i famílies per abordar dubtes i pors

Cómo hablar a los niños sobre catástrofes | Foto: © UNICEF/UNI47081/Pirozzi

 

Les imatges que ens arriben del patiment i la devastació produïda per catàstrofes com ara terratrèmols, ciclons o conflictes ens mostren l'horror físic i psicològic que afronten les víctimes. A més a més, aquestes imatges tenen un impacte sobre nosaltres i són especialment dures pels més petits.

Et presentem algunes claus per ajudar nens i nenes a comprendre i assimilar l'existència de catàstrofes*. Aquestes recomanacions són útils tant per a educadors com per a les famílies:

Para atenció a les emocions

  • Qualsevol catàstrofe, natural o provocada per l'ésser humà, és espantosa tant per a nens com per a adults.
  • És important que els adults prenguem consciència que poden sorgir pors, encara que no es manifestin, i és important que parlem amb els nens, nenes i adolescents quan sospitem que un desastre els ha causat impacte.
  • Minimitzar el perill falsament no proporciona tranquil·litat. Tot i això, tenir un comportament realista, però tranquil i sense dramatitzar, donarà sentit de seguretat.

Troba temps i espai per compartir

  • Pares i mares poden donar suport als seus fills  deixant-los expressar els seus sentiments sobre el desastre en dir-los que és normal sentir-se preocupats o tristos. Cal assegurar-los que són estimats i que seran protegits si alguna cosa dolenta passa alguna vegada.
  • Cal estar disponible per a ells i donar-los temps i atenció addicional en els dies després d'un desastre, no només per parlar del desastre, sinó també per altres converses, o només per passar estones.

No tots responem igual encara que sentim el mateix

  • Pares i mares han de saber que l'edat del seu fill o filla influeix en la manera de donar resposta al desastre. Per exemple, als quatre anys mostrarà la seva preocupació i voldrà dormir al llit dels seus pares; amb vuit anys intentarà no anar a l'escola (potser dient que es troba malament), i en l'adolescència discutirà més del normal amb els seus pares. 
  • Recrear el desastre amb jocs és una manera com els infants més petits poden desenvolupar un sentit de control i minimitzar la seva ansietat sobre un esdeveniment potencialment traumàtic, de la mateixa manera que un adult parla i comparteix la seva experiència amb altres.

Hi ha notícies que no són aptes per a infnts

  • Pares i mares han de tenir cura amb l'exposició dels seus fills a les notícies sobre el desastre als mitjans de comunicació. Escoltar o veure notícies impactants pot causar trauma addicional, i/o insensibilitzar un nen o nena sobre qüestions violentes i les seves conseqüències.
  • És important també ajudar nens, nenes i adolescents a processar les notícies que reben d'un desastre. Poden creure que “aquest tipus de coses mai no els podran passar a ells”. Cal parlar sobre això i aconseguir que comprenguin que certs tipus de desastres ens poden passar a qualsevol de nosaltres. O contrariament, potser se sentin excessivament vulnerables en assabentar-se d'un desastre molt llunyà. Els adults hem d'ajudar-los a expressar les seves pors i després recordar-los que la majoria de la gent que experimenta un desastre sobreviu i incidir que en aquest moment està segur.
  • La societat sencera reacciona davant dels desastres. És important parar atenció a l'alarma social que pot arribar a impactar molt tant a nens i nenes com a adults. Cal animar els joves a participar i mostrar interès per les respostes de la comunitat (per exemple, accions de suport i solidaritat, cerimònies, etc.)

 

Si el desastre és molt proper: suport especial

  • Quan el desastre ha estat proper o afectat directament a una família, les reaccions poden durar molt temps després del fet, fins i tot poden continuar anys després. Un assessorament psicològic per a un nen, nena o adolescent immediatament després d'un desastre pot reduir els efectes negatius a llarg termini.

 


* Aquestes recomanacions estan basades en un article, ja no disponible a Internet, escrit pel Dr. Christopher Bellonci, psiquiatre especialitzat en salut mental infantil i bones pràctiques

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no-violència d'aquest joc.

Últimes notícies al blog

Bones pràctiques

Som infància!: adaptació de l'activitat de l'aula (DANA 2024)

Som infància!: adaptació de l'activitat de l'aula (DANA 2024)

En aquestes dates és molt possible que la preocupació de la vostra comunitat educativa giri al voltant de la devastador…

Dia Mundial de la Infància: Activitat per a centres educatius

Som infància - Activitat per al Dia Mundial de la Infància

Activitat per a centres educatius - Aquest 20 de novembre reflexionarem a classe sobre què és el que més valorem de la …

Cartell

Els nostres drets: Cartell per a l'aula

Cartell il·lustrat per a l'aula sobre els drets de la infància

Pocoyó: fitxes per pintar sobre els drets de la infància

Pocoyó: fitxes per pintar sobre els drets de la infància

Vuit fitxes per poder veure els drets de la infància de molts colors!

Manual de protecció i benestar de la infància per a centres educatius educativos

Eines de protecció de la infància per als centres educatius

Manual pràctic adreçat a centres educatius amb claus i idees per promoure la protecció de l'alumnat.

Dia Escolar de la No Violència i la Pau

Guia per a educadors de l'activitat

Les vacances de la Terra: Proposta didàctica per al dia del medi ambient

Aquest final de curs, la Terra necessita unes bones vacances, se us acudeix una solució per ajudar-la?

Dos niñas sostienen un cartel hecho por ellas sobre la protección del medioambiente

Dia Mundial del Medi Ambient

Celebrar a classe el Dia Mundial del Medi ambient, que es commemora a tot el món el 5 de juny, és una oportunitat per t…

© UNICEF/UNI447012/Martirosyan

Claus del reconeixement com a "Centres referents en educació en drets d'infància"

Aquí trobaràs les claus per obtenir o renovar el reconeixement com a "centre referent en educació en drets d'infància".

Idees de Centres referents

Idees de Centres referents

Els Centres referents en educació en drets d'infància es caracteritzen per fer dels drets de la infància l'eix vertebra…

Niños dibujando

Sessió en línia per a docents sobre entorns protectors - 17 d'abril de 2024

Parlarem sobre qüestions relacionades amb la protecció i el benestar de l'alumnat que cada cop tenen més rellevància.