Quiz d'actualitat
Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals haureu de reflexionar sobre quina és la resposta més encertada.
Joc per a Educació Secundària.
Aquest joc busca fomentar la capacitat per detectar diferents formes de violència en l'actualitat (posant èmfasi en el concepte de la cultura de la violència àmpliament assumida). Partim de notícies que es generen a tot el món i veiem també la manera com els mitjans de comunicació les tracten o les difonen. És una activitat interessant per poder introduir a l'aula la idea de la diferència entre informació i opinió i poder-ne debatre.
Les qüestions a resoldre es plantejaran intentant apel·lar al sentit crític de l'alumnat, visualitzant maneres de gestionar o resoldre els conflictes que passen per un canvi de mirada del món (amb menys prejudicis, més empatia...).
S'ofereixen enllaços vinculats a la informació a què fan referència les preguntes, que poden ajudar a ampliar els coneixements sobre el cas plantejat.
Orientació sobre l'etapa educativa
Proposem aquest joc per a Batxillerat, encara que, si es vol, es pot fer en altres etapes educatives, en funció del nivell maduratiu del grup.
Drets de la infància relacionats
- Dret a la protecció davant de la violència.
- Dret a la igualtat i a la no-discriminació.
- Dret a l'accés a la informació adequada, útil i veraç.
- Dret a la llibertat d'expressió.
Com s'hi juga?
Es tracta d'un quiz tradicional on es plantegen cinc preguntes o afirmacions lligades a una actualitat relativament recent. Es donen tres respostes possibles, de les quals només una és certa en tots els matisos (les altres poden ser totalment o parcialment errònies o reflectir opinions valoratives, no fets).
Es pot optar per un joc cooperatiu, en què, entre tot l'alumnat que forma el grup classe, s'intenten trobar les solucions a les preguntes plantejades; també es pot triar formar equips que competeixin entre si per veure qui encerta abans la pregunta formulada. En aquest darrer cas, guanyaria el grup que tingués més encerts al final del joc.
Després del joc
La idea és que aquest joc de preguntes serveixi com a escalfament per a un debat sobre els aspectes que planteja cada pregunta o afirmació.
Algunes idees i conceptes que es poden destacar durant el debat:
- Què crida més l'atenció dels casos plantejats?
- La societat sempre ha tingut una visió crítica davant de casos com els que s'exposen?
- Com creieu que han canviat les coses?
- En els casos que es plantegen, on acabaria la informació i començaria l'opinió?
- Quina informació es necessita per poder opinar?
- On es pot obtenir la informació necessària per opinar amb criteri?
- Els conflictes plantejats han aportat algun element positiu? Quina? Per què?
- Recordeu com va tractar la premsa, les xarxes socials, etc. cadascun dels casos exposats?
Les respostes es poden il·lustrar amb exemples concrets. Si voleu continuar amb l'activitat, podeu cercar informació sobre cada tema, per grups o individualment.
Conceptes clau:
Pau, no-violència, convivència, respecte, diferències, tolerància, discriminació, notícies, fake news, mitjans de comunicació, xarxes socials.
Adreçat a: ESO i Batxillerat.
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible a: CAS |
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?