Quiz d'actualitat

  • Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals haureu de reflexionar sobre quina és la resposta més encertada.

  • Joc per a Educació Secundària.

 

 

Aquest joc busca fomentar la capacitat per detectar diferents formes de violència en l'actualitat (posant èmfasi en el concepte de la cultura de la violència àmpliament assumida). Partim de notícies que es generen a tot el món i veiem també la manera com els mitjans de comunicació les tracten o les difonen. És una activitat interessant per poder introduir a l'aula la idea de la diferència entre informació i opinió i poder-ne debatre.

Les qüestions a resoldre es plantejaran intentant apel·lar al sentit crític de l'alumnat, visualitzant maneres de gestionar o resoldre els conflictes que passen per un canvi de mirada del món (amb menys prejudicis, més empatia...).

S'ofereixen enllaços vinculats a la informació a què fan referència les preguntes, que poden ajudar a ampliar els coneixements sobre el cas plantejat.

Orientació sobre l'etapa educativa


Proposem aquest joc per a Batxillerat, encara que, si es vol, es pot fer en altres etapes educatives, en funció del nivell maduratiu del grup.

Drets de la infància relacionats

  • Dret a la protecció davant de la violència.
  • Dret a la igualtat i a la no-discriminació.
  • Dret a l'accés a la informació adequada, útil i veraç.
  • Dret a la llibertat d'expressió.


Com s'hi juga?


Es tracta d'un quiz tradicional on es plantegen cinc preguntes o afirmacions lligades a una actualitat relativament recent. Es donen tres respostes possibles, de les quals només una és certa en tots els matisos (les altres poden ser totalment o parcialment errònies o reflectir opinions valoratives, no fets).

Es pot optar per un joc cooperatiu, en què, entre tot l'alumnat que forma el grup classe, s'intenten trobar les solucions a les preguntes plantejades; també es pot triar formar equips que competeixin entre si per veure qui encerta abans la pregunta formulada. En aquest darrer cas, guanyaria el grup que tingués més encerts al final del joc.

Després del joc

La idea és que aquest joc de preguntes serveixi com a escalfament per a un debat sobre els aspectes que planteja cada pregunta o afirmació.

Algunes idees i conceptes que es poden destacar durant el debat:

  • Què crida més l'atenció dels casos plantejats?
  • La societat sempre ha tingut una visió crítica davant de casos com els que s'exposen?
  • Com creieu que han canviat les coses?
  • En els casos que es plantegen, on acabaria la informació i començaria l'opinió?
  • Quina informació es necessita per poder opinar?
  • On es pot obtenir la informació necessària per opinar amb criteri?
  • Els conflictes plantejats han aportat algun element positiu? Quina? Per què?
  • Recordeu com va tractar la premsa, les xarxes socials, etc. cadascun dels casos exposats?

Les respostes es poden il·lustrar amb exemples concrets. Si voleu continuar amb l'activitat, podeu cercar informació sobre cada tema, per grups o individualment.

 


Conceptes clau:

Pau, no-violència, convivència, respecte, diferències, tolerància, discriminació, notícies, fake news, mitjans de comunicació, xarxes socials.

Adreçat a: ESO i Batxillerat.

Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible a:  CAS |

Disponible a Genially a:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

 

Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia