Quiz d'actualitat
Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals haureu de reflexionar sobre quin és la resposta més encertada.
Joc per a Educació Secundària.
Este joc busca fomentar la capacitat per a detectar diferents formes de violència en l'actualitat (posant l'accent en el concepte de la cultura de la violència àmpliament assumida). Partim de notícies que es generen a tot el món i veiem també la manera en què els mitjans de comunicació les tracten o les difonen. És una activitat interessant per a poder introduir a l'aula la idea de la diferència entre informació i opinió i poder debatre sobre això.
Les qüestions que cal resoldre es plantejaran intentant apel·lar al sentit crític de l'alumnat, visualitzant maneres de gestionar o resoldre els conflictes que passen per un canvi de mirada del món (amb menys prejudicis, més empatia...).
S'oferixen enllaços vinculats a la informació a la qual fan referència les preguntes, que poden ajudar a ampliar els coneixements sobre el cas plantejat.
Orientació sobre l'etapa educativa
Proposem este joc per a Batxillerat, encara que, si es desitja, es pot realitzar en altres etapes educatives, en funció del nivell maduratiu del grup.
Drets de la infància relacionats
- Dret a la protecció enfront de la violència.
- Dret a la igualtat i a la no discriminació.
- Dret a l'accés a la informació adequada, útil i veraç.
- Dret a la llibertat d'expressió.
Com es juga?
Es tracta d'un quiz tradicional en el qual es plantegen cinc preguntes o afirmacions lligades a una actualitat relativament recent. Es donen tres respostes possibles, de les quals només una és una certa en tots els seus matisos (les altres poden ser totalment o parcialment errònies o reflectir opinions valoratives, no fets).
Es pot optar per un joc cooperatiu, en el qual, entre tot l'alumnat que forma el grup-classe, s'intenten trobar les solucions a les preguntes plantejades; també es pot triar formar equips que competisquen entre si per a veure qui encerta abans la pregunta formulada. En este últim cas, guanyaria el grup que tinguera més encerts al final del joc.
Després del joc
La idea és que este joc de preguntes servisca com a calfament per a un debat sobre els aspectes que planteja cada pregunta o afirmació.
Algunes idees i conceptes que es poden destacar durant el debat:
- Que crida més l'atenció dels casos plantejats?
- La societat sempre ha tingut una visió crítica davant casos com els que s'exposen?
- Com creieu que han canviat les coses?
- En els casos que es plantegen: On acabaria la informació i començaria l'opinió?
- Quina informació es necessita per a poder opinar?
- On es pot obtindre la informació necessària per a opinar amb criteri?
- Els conflictes plantejats, han aportat algun element positiu? Quin? Per què?
- Recordeu com va tractar la premsa, les xarxes socials, etc. cadascun dels casos exposats?
Les respostes poden il·lustrar-se amb exemples concrets. Si es desitja continuar amb l'activitat, es pot buscar informació sobre cada tema, per grups o individualment.
Conceptes clau:
Pau, no violència, convivència, respecte, diferències, tolerància, discriminació, notícies, fake news, mitjans de comunicació, xarxes socials.
Dirigit a: ESO i Batxillerat
Edita: UNICEF España, desembrede 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?