Buscant l'informe de Martin Smith
Breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària.
Martin Smith, un conegut activista juvenil en favor del medi ambient i dels drets dels pobles indígenes necessita ajuda per a recuperar un informe que li han robat.
L'objectiu del joc és solucionar un enigma per a protegir els drets d'una persona o col·lectiu, posant èmfasi en la resolució de conflictes de forma no violenta. Es posen en relleu qüestions com la responsabilitat social, sent crítics amb els prejudicis i estereotips. S'apel·la també a la necessitat d'aplicar estratègies eficaces en la resolució de conflictes aliens o que no ens afecten personalment, intentant construir una societat basada en la pau i canviant la cultura de la violència que ens envolta.
Este tipus de proposta ens permet considerar conflictes multifactorials i abordar-los des de la suma d'accions de múltiples actors, necessàries per a construir una solució.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant la violència.
- Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
- Dret a la salut, l'aigua, l'alimentació i el medi ambient.
- Dret a l'accés a la informació.
- Dret a la llibertat d'associació i reunió.
Com es juga?
Es proposa un breakout, un joc que consistix a resoldre una sèrie d'enigmes per a poder arribar al final.
En este cas, ens posem en la pell d'uns detectius per a tractar de recuperar l'informe d'un activista mediambiental anomenat Martin Smith. L'informe mostra com algunes accions amb impacte sobre el medi ambient generen situacions de conflicte i injustícia social. Una organització secreta que no vol que estes dades isquen a la llum ha robat i amagat este informe.
Per a poder recuperar-ho, l'alumnat haurà de respondre correctament a les preguntes que es fan relacionades amb el tema de la pau i la no violència, en este cas vinculades amb el medi ambient.
En funció del nombre d'alumnes i alumnes de la classe, es pot intentar jugar tots alhora en forma de joc cooperatiu, resolent conjuntament els enigmes de cada missió que conté el joc. També es pot dividir la classe en diferents equips, que hauran de resoldre el misteri plantejat abans que els seus contrincants. En este cas, guanya l'equip que més misteris resolga; en el cas que més d'un grup haja resolt bé tots els misteris, guanyarà el que haja acabat primer.
Després del joc, es pot obrir un debat al voltant de les preguntes i respostes aparegudes durant el joc.
Algunes idees i conceptes que es poden destacar durant el debat
- Podem parlar de pau i violència / no violència relacionades amb el medi ambient. Per què?
- Per què les agressions contra el medi ambient poden ser també agressions contra la població? Parlem ací de justícia socioambiental?
- Quines persones es veuen més afectades per la violència mediambiental? Per què?
- Quines accions globals o actituds individuals poden ajudar a construir la pau mediambiental? De quina manera?
- Quins projectes liderats per joves que pretenguen mantindre la pau mediambiental o amb un altre enfocament coneixeu? Investigueu alguns:
- Yero Sarr, activista senegalés en contra del canvia climàtic;
- Autumn Peltier, activista de la primera nació Wiikwemkoong (Canadá) en favor del dret a l'aigua dels pobles natius;
- Malala Yousafzai, activista pakistaní en favor de l'educació de les xiquetes
- Vibha Venkatesha, activista americana pels drets dels migrants i refugiats als Estats Units;
- Sonita Alizadeh, activista afganesa contra els matrimonis forçats, etc.
Conceptes clau: Convivència, cura, pau, medi ambient, indigenisme, tolerància, diversitat cultural
Dirigit a: Educació Secundària
Edita: UNICEF España, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?