Buscant l'informe de Martin Smith

  • Breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària.

  • Martin Smith, un conegut activista juvenil en favor del medi ambient i dels drets dels pobles indígenes necessita ajuda per a recuperar un informe que li han robat.

 

 

L'objectiu del joc és solucionar un enigma per a protegir els drets d'una persona o col·lectiu, posant èmfasi en la resolució de conflictes de forma no violenta. Es posen en relleu qüestions com la responsabilitat social, sent crítics amb els prejudicis i estereotips. S'apel·la també a la necessitat d'aplicar estratègies eficaces en la resolució de conflictes aliens o que no ens afecten personalment, intentant construir una societat basada en la pau i canviant la cultura de la violència que ens envolta.

Este tipus de proposta ens permet considerar conflictes multifactorials i abordar-los des de la suma d'accions de múltiples actors, necessàries per a construir una solució.

 

Drets de la infància relacionats: 

 

  • Dret a la protecció davant la violència.
  • Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
  • Dret a la salut, l'aigua, l'alimentació i el medi ambient.
  • Dret a l'accés a la informació.
  • Dret a la llibertat d'associació i reunió.
 

Com es juga?

 

Es proposa un breakout, un joc que consistix a resoldre una sèrie d'enigmes per a poder arribar al final.

En este cas, ens posem en la pell d'uns detectius per a tractar de recuperar l'informe d'un activista mediambiental anomenat Martin Smith. L'informe mostra com algunes accions amb impacte sobre el medi ambient  generen situacions de conflicte i injustícia social. Una organització secreta que no vol que estes dades isquen a la llum ha robat i amagat este informe.

Per a poder recuperar-ho, l'alumnat haurà de respondre correctament a les preguntes que es fan relacionades amb el tema de la pau i la no violència, en este cas vinculades amb el medi ambient.


En funció del nombre d'alumnes i alumnes de la classe, es pot intentar jugar tots alhora en forma de joc cooperatiu, resolent conjuntament els enigmes de cada missió que conté el joc. També es pot dividir la classe en diferents equips, que hauran de resoldre el misteri plantejat abans que els seus contrincants. En este cas, guanya l'equip que més misteris resolga; en el cas que més d'un grup haja resolt bé tots els misteris, guanyarà el que haja acabat primer.

Després del joc, es pot obrir un debat al voltant de les preguntes i respostes aparegudes durant el joc.

Algunes idees i conceptes que es poden destacar durant el debat

 

  • Podem parlar de pau i violència / no violència relacionades amb el medi ambient. Per què?
  • Per què les agressions contra el medi ambient poden ser també agressions contra la població? Parlem ací de justícia socioambiental?
  • Quines persones es veuen més afectades per la violència mediambiental? Per què?
  • Quines accions globals o actituds individuals poden ajudar a construir la pau mediambiental? De quina manera?
  • Quins projectes liderats per joves que pretenguen mantindre la pau mediambiental o amb un altre enfocament coneixeu? Investigueu alguns:
    • Yero Sarr, activista senegalés en contra del canvia climàtic;
    • Autumn Peltier, activista de la primera nació Wiikwemkoong (Canadá) en favor del dret a l'aigua dels pobles natius;
    • Malala Yousafzai, activista pakistaní en favor de l'educació de les xiquetes
    • Vibha Venkatesha, activista americana pels drets dels migrants i refugiats als Estats Units;
    • Sonita Alizadeh, activista afganesa contra els matrimonis forçats, etc.

 


Conceptes clau: Convivència, cura, pau, medi ambient, indigenisme, tolerància, diversitat cultural

Dirigit a: Educació Secundària

Edita: UNICEF España, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible a:  CAS |  CAT 

Disponible a Genially a:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i qui…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

 

Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia