Buscant l'informe d'en
Martin Smith
Breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària.
En Martin Smith, un conegut activista juvenil a favor del medi ambient i dels drets dels pobles indígenes, necessita ajuda per recuperar un informe que li han robat.
L'objectiu del joc és solucionar un enigma per protegir els drets d'una persona o col·lectiu, posant èmfasi en la resolució de conflictes de manera no violenta. Es posen en relleu qüestions com la responsabilitat social, i són crítics amb els prejudicis i estereotips. S'apel·la també a la necessitat d'aplicar estratègies eficaces a la resolució de conflictes aliens o que no ens afecten personalment, intentant construir una societat basada en la pau i canviant la cultura de la violència que ens envolta.
Aquest tipus de proposta ens permet considerar conflictes multifactorials i abordar-los des de la suma d'accions de múltiples actors, necessàries per construir una solució.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant de la violència.
- Dret a la participació i llibertat d'expressió.
- Dret a la salut, aigua, alimentació i medi ambient.
- Dret a l'accés a la informació.
- Dret a la llibertat d'associació i reunió.
Com s'hi juga?
Es proposa un breakout, un joc que consisteix a resoldre una sèrie d'enigmes per poder arribar al final.
En aquest cas, ens posem a la pell d'uns detectius per intentar recuperar l'informe d'un activista mediambiental anomenat Martin Smith. L'informe mostra com algunes accions amb impacte sobre el medi ambient generen situacions de conflicte i injustícia social. Una organització secreta que no vol que aquestes dades surtin a la llum ha robat i amagat aquest informe.
Per poder-lo recuperar, l'alumnat haurà de respondre correctament a les preguntes que es fan relacionades amb el tema de la pau i la no-violència, en aquest cas vinculades amb el medi ambient.
En funció del nombre d'alumnes de la classe, es pot intentar jugar tots alhora en forma de joc cooperatiu, tot resolent conjuntament els enigmes de cada missió que conté el joc. També es pot dividir la classe en diferents equips, que han de resoldre el misteri plantejat abans que els seus contrincants. En aquest cas, guanya l'equip que resolgui més misteris; en cas que més d'un grup hagi resolt bé tots els misteris, guanyarà el que hagi acabat primer.
Després del joc, es pot obrir un debat al voltant de les preguntes i respostes aparegudes durant el mateix.
Algunes idees i conceptes que es poden destacar durant el debat
- Podem parlar de pau i violència/no-violència relacionat amb el medi ambient? Per què?
- Per què les agressions contra el medi ambient també poden ser agressions contra la població? Parlem aquí de justícia socioambiental?
- Quines persones es veuen més afectades per la violència mediambiental? Per què?
- Quines accions globals o actituds individuals poden ajudar a construir la pau mediambiental? De quina manera?
- Quins projectes liderats per joves que pretenguin mantenir la pau mediambiental o amb un altre enfocament coneixeu?Investigueu alguns:
- Yero Sarr, activista senegalès en contra del canvi climàtic;
- Autumn Peltier, activista de la primera nació Wiikwemkoong (Canadà) a favor del dret a l'aigua dels pobles nadius;
- Malala Yousafzai, activista pakistanesa a favor de l'educació de les nenes;
- Vibha Venkatesha, activista americana pels drets dels migrants i refugiats als Estats Units
- Sonita Alizadeh, activista afganesa contra els matrimonis forçats, etc.
Conceptes clau: Convivència, cura, pau medi ambient, indigenisme, tolerància, diversitat cultural
Adreçat a: Educació Secundària
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible en: CAS |
Disponible a Genially en: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?