Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i

fórmules de cortesia

  • Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, promovent un ambient harmònic i de pau

  • Joc per a Educació Infantil.

 

 

L'objectiu d'aquest joc, a més d'aprendre a identificar les emocions, és validar-les i entendre que hi ha moltes maneres diferents de manifestar-les; i també comprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, promovent un ambient harmònic i de pau.

 

Orientació sobre l'etapa educativa


Aquest joc està recomanat per alumnat d'Educació Infantil.

 

Drets de la infància relacionats:

 

  • Dret a la protecció davant la violència.
  • Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
 

Com s'hi juga?


El joc (de tipus Dobble) consisteix a identificar les dues imatges iguals als dos discos contraposats i fer-ho en el menor temps possible. Són imatges que mostren expressions humanes vinculades a determinades emocions i també a certes fórmules de cortesia. Les persones participants hauran de nomenar la imatge repetida amb una paraula que la identifiqui (poden ser paraules diferents, però sempre han de fer una referència explícita a la imatge en qüestió). Per exemple: alegria!, tristesa!, ira!, amor!, perdó!, adéu!, por!, hola!, gràcies!, etc...

Podem projectar les pantalles del joc a la pissarra digital de l'aula i jugar amb tot l'alumnat alhora

  • Podem proposar un joc cooperatiu: es tracta d'encertar les imatges repetides a les cinc pantalles del joc en el menor temps possible, cosa que es proposa fer entre tota la classe.
  • També es pot plantejar una competició individual o entre equips per veure qui aconsegueix identificar el nombre més gran possible d'elements iguals. En aquest cas, si volem comptabilitzar els encerts de les persones participants, els podem donar una fitxa o qualsevol altre element després de l'encert. Al final, comptarem quantes fitxes té cada alumne/alumna o grup i així sabrem qui ha guanyat cada partida.

Després de jugar

A banda d'un joc visual dinàmic, aquí es plantegen les bases per iniciar una xerrada amb el grup a partir de les figures aparegudes i de les paraules que han anat sorgint.

Haurem parat atenció a les paraules que utilitzen per definir cada imatge (tot i que en l'explicació del joc n'hem pogut donar algunes a tall d'exemple).

Projectant novament algunes pantalles del joc, farem algunes preguntes sobre les imatges que apareixen amb la intenció d'iniciar un petit debat o xerrada. Per fer-ho, podem tenir en compte algunes preguntes com les següents:

  • Sobre emociones, por ejemplo, señalando la imagen que remite a la tristeza (podemos adaptar las preguntas a las otras emociones):Sobre emocions, per exemple, assenyalant la imatge que remet a la tristesa (podem adaptar les preguntes a les altres emocions):
     
    • Com heu anomenat a aquesta imatge?
    • Per què l'heu anomenada així?
    • Com heu sabut que aquesta persona estava trista?
    • Si us miréssiu al mirall quan esteu tristos, com seria la vostra cara? S'assemblaria a aquesta?
    • Què li pot haver passat a la persona de la imatge?
    • En el vostre cas, què us posa tristos?
    • En el vostre cas, què us ajuda quan esteu tristos?
    • Què diríeu a la persona de la imatge?
    • És bo estar trist? Per què? 

 

  • Sobre fórmules de cortesia, per exemple, assenyalant la imatge que es vincula a demanar perdó (podem adaptar les preguntes a les altres fórmules de cortesia):
    • Com heu anomenat a aquesta imatge?
    • Per què l'heu anomenada així?
    • De quines altres maneres podem demanar disculpes?
    • Quan us sembla que hem de demanar perdó?
    • De què serveix dir "em sap greu"?
    • Com us sentiu quan us demanen perdó per alguna cosa?
    • Us costa perdonar?
    • Per què creieu que us passa això?

Conceptes clau:

Convivència, clima escolar, habilitats socials, emocions, empatia, pau, no-violència.

Adreçat a: Alumnat d'Educació Infantil.

Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible en:  CAS |

Disponible a Genially en:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

 

Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació