Enigma: troba el personatge
Enigma: troba el personatge
Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible.
Joc per a Educació Secundària.
En aquest joc, l'alumnat ha de descobrir personatges de ficció que viuen situacions de violència quotidianes a causa del seu perfil (procedència, aspecte físic, gènere, identitat sexual, idees, creences...) a les sèries o pel·lícules on apareixen.
La idea és centrar-se en el reconeixement i la validació de les emocions pròpies i característiques individuals (però també les dels altres), treballar els estereotips i els prejudicis, la inclusió i l'exclusió dels nostres iguals (discriminació), detecció de respostes violentes davant els conflictes, gestió de conflictes amb sortides pacífiques…
Orientació sobre l'etapa educativa
Proposem aquest joc per al primer cicle de l'ESO, tot i que es pot abordar des d'altres etapes educatives.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant de la violència
- Dret a la participació i llibertat d'expressió
- Dret a la família
- Dret a l'educació
- Dret a jugar
- Dret a una identitat
Com s'hi juga?
El joc inclou cinc pantalles que ofereixen pistes sobre un personatge misteriós de ficció que pertany a una sèrie o pel·lícula destinada al públic juvenil. Encara que aquests personatges tinguin un paper rellevant a la ficció on apareixen, han estat qüestionats, marginats o atacats per alguna raó (una qüestió de gènere, orientació sexual, procedència, classe social, aspecte físic, característiques personals, etc.).
Es formen equips de quatre o cinc persones per jugar i es fa un sorteig per veure quin comença. Els torns es completen en el mateix sentit que les agulles del rellotge.
Es tracta d'endevinar qui és el personatge misteriós fent servir les mínimes pistes possibles. Hi ha sis pistes: si s'endevina havent-ne fet servir només una, la puntuació és màxima: sis punts! Per cada pista utilitzada, es perd un punt. Haurem d'anar anotant els punts de cada grup, per exemple, a la pissarra analògica i sumar-los al final.
Quadre resum de punts:
Si s'endevina el personatge amb...
1 pista = 6 punts
2 pistes = 5 punts
3 pistes = 4 punts
4 pistes = 3 punts
5 pistes = 2 punts
6 pistes = 1 punt
I si no s'endevina el personatge després d'haver fet servir totes les pistes, el torn passa al següent equip que, en cas d'encertar-lo, se sumarà els punts corresponents i, a continuació, podrà passar a la següent pantalla.
L'equip deixa de jugar quan falla la resposta (diu un nom erroni), quan arriba al final de les pistes sense saber quin és el personatge o quan encerta el personatge d'una pantalla que ha iniciat el mateix equip.
Com que no es pot saber si s'encerta o no el personatge sense desvetllar-lo, qui dirigeix el joc haurà de saber de qui es tracta abans de començar el joc per dir als equips si s'han equivocat o no en la resposta.
Guanya l'equip que aconsegueixi més punts.
Depenent dels recursos de què disposeu a l'aula, també es pot plantejar l'activitat d'una altra manera. Es divideix el grup classe en diversos equips, que faran servir un dispositiu cadascun. En lloc de fer un joc de “competició”, es pot proposar a cada equip que simplement intenti endevinar qui és el personatge misteriós llegint primer totes les pistes. Al final, el text on es descobreix el personatge facilita un enllaç on es pot ampliar informació sobre aquest i sobre la ficció a la qual pertany, amb un tràiler de la sèrie o pel·lícula que, en cas de no haver-la vist, permeti fer-se una idea millor del seu argument.
Després del joc
L'objectiu final del joc és iniciar una xerrada o un debat sobre les situacions de violència (verbal, física, de tracte...) que viuen els personatges de ficció per la seva condició individual, sigui quina sigui.
Algunes preguntes per ajudar a animar el debat:
- Quins casos dels quals heu vist us semblen violència i quins no? Per què?
- Quina situació dels personatges que heu vist us ha cridat més l'atenció? Per què?
- Per què creieu que aquest personatge viu aquesta situació?
- Què li diríeu a aquest personatge si tinguéssiu l'oportunitat? I als altres personatges de la sèrie o pel·lícula?
- Us recorda algun d'aquests personatges ficticis o la seva història a algun cas que conegueu? En què s'assembla? Com heu actuat davant d'aquest cas real?
- Com ho fan els personatges de la sèrie/pel·lícula davant del seu cas? Us ha ensenyat alguna cosa aquesta ficció? En cas afirmatiu, què us ha ensenyat?
- Després d'haver vist o parlat d'aquesta ficció, ara actuaríeu de la mateixa manera?, si no, com actuaríeu?
Conceptes clau:
Discriminació, tolerància, inclusió, no-violència, pacifisme.
Adreçat a: Aula d'Educació Secundària
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible a: CAS |
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?