Joc: Com se sent?
Joc: Com se sent?
Relaciona la persona amb l'emoció indicada a cada pantalla!
Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil
En aquest joc podrem treballar amb imatges que permetin identificar emocions i parlar-ne per relacionar-les amb les nostres reaccions en situacions de conflicte personal o col·lectiu. Parlar d'allò que els passa als altres és un pas previ (o un mirall) per poder parlar del que ens passa a nosaltres mateixos. Es tracta de reconèixer les emocions, de validar-les i veure com les podem acompanyar de manera saludable, treballant per la pau individual i també grupal.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant la violència
- Dret a la participació i a la llibertat d'expressió
- Dret a la salut
Com s'hi juga?
El joc consisteix a trobar la imatge que correspon a l'emoció assenyalada en la pregunta que apareix a cada pantalla: enuig, tristesa, por, dolor, alegria i tranquil·litat. La imatge correcta està col·locada entre d'altres que representen altres emocions.
Les preguntes estan escrites en lletra majúscula per si es vol fer la lectura amb l'alumnat.
Depenent del grup i el moment, es poden veure totes les pantalles o només unes poques. El més important de l'activitat és que hi hagi temps per poder posar en comú les nostres reflexions després del joc, encara que només sigui sobre dues o tres emocions.
Després de jugar
Un cop acabat el joc, podem parlar de les emocions destacades de cada pantalla (les que han hagut de localitzar). Podem tornar a projectar la pantalla i preguntar a l'alumnat:
- Com heu sabut que la imatge representava aquesta emoció?
- Què creieu que li pot haver passat al personatge de la foto perquè se senti d'aquesta manera?
- Què li diríeu?
De mica en mica, el portem a un terreny més proper perquè els nens i nenes puguin parlar de les emocions al seu dia a dia i abordar aspectes pràctics, sempre evitant que els participants sobreexposin les seves emocions o les dels altres i parlin de temes que podrien ser íntims i seria millor tractar en privat.
- Totes les emocions ens agraden de la mateixa manera?
- Quina ens agrada més? Per què?
- Quina ens agrada menys? Què podem fer amb les emocions que no ens agraden?
En aquesta etapa del desenvolupament els nens i nenes encara no han tingut temps de desenvolupar una visió objectiva del bé i del mal i, sovint es deixen portar per la seva visió subjectiva: “és bo allò que em fa sentir bé”, “és dolent allò que em fa sentir malament”. Al llarg del seu desenvolupament a Educació Infantil, és important que puguin, a poc a poc, desenvolupar tant l'empatia com un enfocament una mica més objectiu:
- Les emocions que anomenem "negatives" (enuig, tristesa, por...) no són dolentes en si mateixes: són un avís que alguna cosa no ens agrada i hem d'escoltar-les, compartir-les amb algú de confiança i solucionar el problema que les causa.
- Les emocions que anomenem "positives" (alegria, tranquil·litat...) són agradables, però de vegades no són adequades, per exemple: si algú ens explica un problema i riem o si veiem algú molt preocupat i no ens afecta.
- La bona gent pot sentir emocions “negatives”: tots ens enfadem o estem tristos de vegades, això no ens fa males persones. L'important és que sapiguem comportar-nos sense fer mal als altres, encara que ens sentim malament.
- Entendre les nostres pròpies emocions i les d'altres persones ens ajuda a una millor convivència, a prevenir la violència i a viure en pau al nostre entorn.
Conceptes clau:
Convivència, cura, pau, respecte, amistat, confiança, empatia, emocions, autoconfiança, protecció, semblances i diferències, autocontrol, ajuda
Adreçat a: Educació Infantil
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible en: CAS |
Disponible a Genially en: CAT | CAS | ENG | VAL | EUS | GAL
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?