Joc: Com se sent?
Troba a la persona amb l'emoció indicada en cada pantalla!
Joc per a aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables en Educació Infantil
En este joc podrem treballar amb imatges que permeten identificar emocions i parlar d'elles per a relacionar-les amb les nostres reaccions en situacions de conflicte personal o col·lectiu. Parlar del que els ocorre als altres és un pas previ (o un espill) per a poder parlar del que ens ocorre a nosaltres mateixos. Es tracta de reconéixer les emocions, de validar-les i veure com les podem acompanyar d'una forma saludable, treballant per la pau individual i també grupal.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant la violència.
- Dret a la participació i a la llbertat d'expressió.
- Dret a la salut.
Com es juga?
El joc consistix a trobar la imatge que correspon a l'emoció assenyalada en la pregunta que apareix en cada pantalla: enuig, tristesa, por, dolor, alegria i tranquil·litat. La imatge correcta està col·locada entre altres que representen altres emocions.
Les preguntes estan escrites en lletra majúscula per si es desitja practicar la lectura amb l'alumnat.
Depenent del grup i el moment, es poden veure totes les pantalles o solament unes poques. El més important de l'activitat és que hi haja temps per a poder posar en comú les nostres reflexions després del joc, encara que només siga sobre dues o tres emocions.
Després de jugar
Una vegada acabat el joc, podem parlar de les emocions destacades de cada pantalla (les que han hagut de localitzar). Podem tornar a projectar la pantalla i preguntar a l'alumnat:
- Com heu sabut que la imatge representava eixa emoció?
- Què creieu que li pot haver passat al personatge de la foto perquè se senta d'eixa manera?
- Què li diríeu?
A poc a poc, ho portem a un terreny més pròxim perquè els xiquets i xiquetes puguen parlar de les emocions en el seu dia a dia i abordar aspectes pràctics, sempre evitant que els participants sobreexposar les seues emocions o les d'uns altres i parlen de temes que podrien ser íntims i seria millor tractar en privat.
- Totes les emocions ens agraden per igual?
- Quin ens agrada més? Per què?
- Quin ens agrada menys? Què podem fer amb les emocions que no ens agraden?
En esta etapa del desenvolupament els xiquets i xiquetes encara no han tingut temps de desenvolupar una visió objectiva del bé i del mal i, sovint es deixen portar per la seua visió subjectiva: "és bo el que em fa sentir bé", "és dolent el que em fa sentir malament". Al llarg del seu desenvolupament en Educació Infantil, és important que puguen, a poc a poc, desenvolupar tant l'empatia com un enfocament un poc més objectiu:
- Les emocions que anomenem "negatives" (enuig, tristesa, por...) no són dolentes en si mateixes: són un avís que alguna cosa no ens agrada i hem d'escoltar-les, compartir-les amb algú de confiança i solucionar el problema que les causa.
- Les emocions que anomenem "positives" (alegria, tranquil·litat...) són agradables, però a vegades no són adequades, per exemple: si algú ens compta un problema i riem o si veiem a algú molt preocupat i no ens afecta.
- La gent bona pot sentir emocions "negatives": tots ens enfadem o estem tristos a vegades, això no ens fa males persones. L'important és que sapiem comportar-nos sense fer mal als altres, encara que ens sentim malament.
- Entendre les nostres pròpies emocions i les d'altres persones ens ajuda una millor convivència, a previndre la violència i a viure en pau en el nostre entorn.
Conceptes clau:
Convivència, cura, pau, respecte, amistat, confiança, empatia, emocions, autoconfiança, protecció, semblances i diferències, autocontrol, ajuda.
Dirigit a: Educació Infantil
Edita: UNICEF España, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAT | CAS | ENG | VAL | EUS | GAL
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?