La casa de la pau
Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians
Quins elements servixen i quins no per a construir un ambient de pau i tranquil·litat?
En este joc, veiem espais quotidians en una casa: la cuina, el dormitori, el bany i el saló. Estos espais es relacionen amb hàbits que ens porten al nostre benestar diari: l'alimentació, el somni, la higiene, la relaxació i el temps en família. Quan algunes de les necessitats i rutines de cura bàsiques que ha de cobrir una llar no es complixen, augmenta el risc de tensions, frustració i malestar.
A més, perquè hi haja benestar, és necessari crear un ambient de pau i no violència que, en part, podem aconseguir amb la cura del nostre entorn.
Es tracta d'aprendre a identificar quins elements de l'entorn influïxen en les nostres emocions i sensació de seguretat, permetent-nos construir un ambient de pau i tranquil·litat.
Drest de la infància relacionats:
- Dret al descans i al joc.
- Dret a la família.
- Dret a la nutrició.
- Dret a l'aigua, el sanejament i la higiene.
Com es juga?
El joc ens facilita imaginar una casa on regne la pau, vinculant cadascun dels espais a un dret concret que ajude a construir-la. Per exemple, la cuina quedaria lligada al dret a la nutrició. El saló, al dret a la família i al joc. El dormitori, al dret al descans. I el bany, al dret a l'aigua, al sanejament i la higiene. Si aconseguim promoure tots estos drets, aconseguirem també un ambient de pau i harmonia.
Per a aconseguir esta "casa de la pau", cada estada s'ha de moblar amb objectes i elements que ajuden a aconseguir el dret vinculat a cada espai. Per exemple, un menjar nutritiu ens ajudarà a promoure el dret a la nutrició; però s'han de rebutjar els elements contraris a esta idea, que no ens permeten aconseguir el dret desitjat i construir un entorn de pau (per exemple, joguets bèl·lics o crits).
Es tracta d'un joc basat en l'arrossegament de figures, que han d'emportar-se a l'espai correcte. Per exemple: la fruita, a la cuina, valorant sempre si eixe element ens permet construir la pau o no. Podemos fer-nos preguntes com: "Ens fa sentir bé la fruita?", "Ens servix per a estar millor?".
Depenent del grup-classe i dels recursos de què es disposen, podem fer la tasca d'arrossegar els objectes o delegar-la en els participants per torns.
Mentre es juga
A més del joc d'arrossegament i la construcció d'un entorn ideal per a fomentar la pau i la no violència, es proposa obrir un xicotet debat amb l'alumnat per a parlar de cadascun dels elements que apareixen en el joc:
- Per què alguns són adequats per a construir un ambient pacífic i altres no?
- Què pensa cada participant?
Per exemple, aconseguir una bona nutrició (dret a la nutrició) permet sentir-se millor, estar més saludables, més tranquils i feliços. Per tant, des d'este punt de vista, és més fàcil aconseguir un ambient de pau i no violència.
Si este joc es desenvolupa juntament amb les famílies és important reflexionar sobre la importància que té el compliment dels drets fonamentals de la infància en la generació d'un entorn de pau. L'incompliment dels drets de la infància és, en si mateix, un acte de violència.
Conceptes clau:
Convivència, pau, no violència, pacifisme, drets de la infància, necessitats bàsiques, hàbits i rutines, llar, família.
Dirigit a: Alumnat d'Educació Infantil, famílies.
Edita: UNICEF España, desembrede 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAT | CAS | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?