La casa de la pau

  • Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians 

  • Quins elements servixen i quins no per a construir un ambient de pau i tranquil·litat?

 

 

En este joc, veiem espais quotidians en una casa: la cuina, el dormitori, el bany i el saló. Estos espais es relacionen amb hàbits que ens porten al nostre benestar diari: l'alimentació, el somni, la higiene, la relaxació i el temps en família. Quan algunes de les necessitats i rutines de cura bàsiques que ha de cobrir una llar no es complixen, augmenta el risc de tensions, frustració i malestar.

A més, perquè hi haja benestar, és necessari crear un ambient de pau i no violència que, en part, podem aconseguir amb la cura del nostre entorn.

Es tracta d'aprendre a identificar quins elements de l'entorn influïxen en les nostres emocions i sensació de seguretat, permetent-nos construir un ambient de pau i tranquil·litat.

 

Drest de la infància relacionats: 

 

  • Dret al descans i al joc.
  • Dret a la família.
  • Dret a la nutrició.
  • Dret a l'aigua, el sanejament i la higiene.
 

Com es juga?

 

El joc ens facilita imaginar una casa on regne la pau, vinculant cadascun dels espais a un dret concret que ajude a construir-la. Per exemple, la cuina quedaria lligada al dret a la nutrició. El saló, al dret a la família i al joc. El dormitori, al dret al descans. I el bany, al dret a l'aigua, al sanejament i la higiene. Si aconseguim promoure tots estos drets, aconseguirem també un ambient de pau i harmonia.

Per a aconseguir esta "casa de la pau", cada estada s'ha de moblar amb objectes i elements que ajuden a aconseguir el dret vinculat a cada espai. Per exemple, un menjar nutritiu ens ajudarà a promoure el dret a la nutrició; però s'han de rebutjar els elements contraris a esta idea, que no ens permeten aconseguir el dret desitjat i construir un entorn de pau (per exemple, joguets bèl·lics o crits).

Es tracta d'un joc basat en l'arrossegament de figures, que han d'emportar-se a l'espai correcte. Per exemple: la fruita, a la cuina, valorant sempre si eixe element ens permet construir la pau o no. Podemos fer-nos preguntes com: "Ens fa sentir bé la fruita?", "Ens servix per a estar millor?".

Depenent del grup-classe i dels recursos de què es disposen, podem fer la tasca d'arrossegar els objectes o delegar-la en els participants per torns.

 

Mentre es juga

 

A més del joc d'arrossegament i la construcció d'un entorn ideal per a fomentar la pau i la no violència, es proposa obrir un xicotet debat amb l'alumnat per a parlar de cadascun dels elements que apareixen en el joc:

  • Per què alguns són adequats per a construir un ambient pacífic i altres no?
  • Què pensa cada participant?

Per exemple, aconseguir una bona nutrició (dret a la nutrició) permet sentir-se millor, estar més saludables, més tranquils i feliços. Per tant, des d'este punt de vista, és més fàcil aconseguir un ambient de pau i no violència.

Si este joc es desenvolupa juntament amb les famílies és important reflexionar sobre la importància que té el compliment dels drets fonamentals de la infància en la generació d'un entorn de pau. L'incompliment dels drets de la infància és, en si mateix, un acte de violència.

 

 


Conceptes clau:

Convivència, pau, no violència, pacifisme, drets de la infància, necessitats bàsiques, hàbits i rutines, llar, família.

Dirigit a: Alumnat d'Educació Infantil, famílies.

Edita: UNICEF España, desembrede 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible a:  CAS |  CAT 

Disponible a Genially a:  CAT |  CAS |   EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i qui…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Jugue tipus breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària: Ajuda a Martin Smith a trobar el seu revelador info…

 

Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia