Enigma: troba el personatge
Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible.
Joc per a Educació Secundària.
En este joc, l'alumnat ha de descobrir personatges de ficció que viuen situacions de violència quotidianes a causa del seu perfil (procedència, aspecte físic, gènere, identitat sexual, idees, creences...) en les sèries o pel·lícules on apareixen.
La idea és centrar-se en el reconeixement i la validació de les pròpies emocions i característiques individuals (però també les dels altres), treballar els estereotips i els prejudicis, la inclusió i l'exclusió dels nostres iguals (discriminació), detecció de respostes violentes davant els conflictes, gestió de conflictes amb eixides pacífiques…
Orientació sobre etapa educativa
Proposem este joc per al primer cicle de l'ESO, encara que es pot abordar des d'altres etapes educatives.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció enfront de la violència
- Dret a la participació i a la llibertat d'expressió
- Dret a la família
- Dret a l'educació
- Dret a jugar
- Dret a una identitat
Com es juga?
El joc inclou cinc pantalles que oferixen pistes sobre un personatge misteriós de ficció que pertany a una sèrie o pel·lícula destinada a un públic juvenil. Encara que estos personatges tinguen un paper rellevant en la ficció on apareixen, han sigut qüestionats, marginats o atacats per alguna raó (una qüestió de gènere, orientació sexual, procedència, classe social, aspecte físic, característiques personals, etc.).
Es formen equips de quatre o cinc persones per a jugar i, per sorteig, s'establix qui comença, completant els torns en el mateix sentit que les agulles del rellotge.
Es tracta d'endevinar qui és el personatge misteriós usant les mínimes pistes possibles. Hi ha sis pistes: si s'endevina havent usat només una, la puntuació és màxima: sis punts! Per cada pista usada, es perd un punt. Haurem d'anar anotant els punts de cada grup, per exemple, en la pissarra analògica i sumar-los al final.
Quadre resum de punts:
Si endevines el personatge amb...
1 pista = 6 punts
2 pistes = 5 punts
3 pistes = 4 punts
4 pistes = 3 punts
5 pistes = 2 punts
6 pistes = 1 punt
I si no s'endevina el personatge havent usat totes les pistes, el torn passa al següent equip, que, en cas d'encertar-ho, se sumarà els punts corresponents i, a continuació, podrà passar a la següent pantalla.
L'equip deixa de jugar quan falla la resposta (diu un nom erroni), quan arriba al final de les pistes sense saber quin és el personatge o quan encerta el personatge d'una pantalla que ha iniciat el propi equip.
Com no es pot saber si s'encerta o no el personatge sense revelar-lo, qui dirigix el joc haurà de saber de qui es tracta abans de començar el joc per a dir als equips si s'han equivocat o no en la resposta.
Guanya l'equip que més punts aconseguisca.
Depenent dels recursos de què es dispose a l'aula, també es pot plantejar l'activitat d'una altra manera. Es dividix el grup-classe en diversos equips, que usaran un dispositiu cadascun. En lloc de realitzar un joc de “competició”, es pot proposar a cada equip que simplement intente endevinar qui és el personatge misteriós llegint primer totes les pistes. Al final, en el text que descobrix el personatge, s'oferix un enllaç en el qual es pot ampliar informació sobre este i sobre la ficció a la qual pertany, amb un tràiler de la sèrie o pel·lícula que, en cas de no haver-la vist, permeta fer-se una millor idea del seu argument.
Després del joc
L'objectiu final del joc és iniciar una xicoteta xarrada o un debat sobre les situacions de violència (verbal, física, de tracte...) que viuen els personatges de ficció per la seua condició individual, siga com siga.
Algunes preguntes per a ajudar a animar el debat:
- Quins casos dels quals heu vist us semblen violència i quins no? Per què?
- Quina situació dels personatges que heu vist us ha cridat més l'atenció? Per què?
- Per què creieu que eixe personatge viu eixa situació?
- Què li diríeu a eixe personatge si tinguéreu l'oportunitat? I als altres personatges de la sèrie o pel·lícula?
- Us recorda algun d'estos personatges ficticis o la seua història a algun cas que conegueu? En què s'assembla? Com heu actuat davant eixe cas real?
- Com ho fan els personatges de la sèrie/pel·lícula davant el seu cas? Us ha ensenyat alguna cosa eixa ficció? En cas afirmatiu, què us ha ensenyat?
- Després d'haver vist o parlat d'eixa ficció, ara actuaríeu de la mateixa forma? Com actuaríeu?
Conceptes clau:
Discriminació, tolerància, inclusió, no violència, pacifisme.
Dirigit a: Aula d'Educació Secundària
Edita: UNICEF España, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?