Escape room: casa del terror

Durante o después del juego:

Escape room: casa del terror

Ajuda a María a eixir de la casa del terror

  • Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i quins drets té. L'ajudes?

  • Jugue tipus escape room per a formació d'educadors.

 

 

Este joc és un escape room en el qual l'objectiu és allunyar al seu protagonista, María, d'un espai o situació que es caracteritza per la foscor, fent-li recuperar l'atenció cap a la seua persona i els seus drets bàsics, simbolitzats mitjançant objectes que ens permeten connectar amb amplitud d'idees. 

El recorregut per l'escape room inclou la superació de diverses proves que permeten recuperar uns objectes que tenen una funció catàrtica. El joc és una manera d'iniciar un debat sobre la necessitat de reivindicar-nos i de defensar els nostres drets per a poder viure en pau i amb tranquil·litat. 

 

Orientació sobre etapa educativa

 

Proposem este joc per als diferents cursos dels graus formatius de servicis culturals i a la comunitat, encara que, si es desitja, es pot realitzar en altres etapes educatives.

 

Drets de la infància relacionats

 

  • Dret a la protecció enfront de la violència.
  • Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
  • Dret a la família.
  • Dret a l'educació.
  • Dret a una identitat.

 

Com es juga?

 

Durant o després del joc:

Es planteja iniciar un debat al voltant de les qüestions que apareixen en cada pantalla, que poden llegir-se com a metàfores de la vida real, donant lloc a moltes interpretacions. 
Este debat es pot realitzar en formular cada pregunta, valorant cadascuna de les solucions oferides i pensant què pot significar el que es planteja o quina connexió pot tindre amb els problemes quotidians de l'alumnat. El debat-xarrada també pot realitzar-se al final del joc, fent un repàs més general de les idees apuntades durant les preguntes aparegudes en les diferents pantalles. 

En qualsevol cas, estes preguntes poden ajudar a animar el debat: 

  • A partir dels objectes que cerca i la seua simbologia, imagineu la raó per la qual María està tancada en una casa del terror. Quin podria ser? (Per exemple: cerca d'identitat, d'objectius vitals, vida en pau i harmonia...).
  • Què podria ser per a vosaltres/vosaltres una casa del terror?
  • Què creieu que pot simbolitzar cadascun dels objectes que María busca i troba? Clau, quadern amb notes de música, lupa, maletí amb fotografies (Per exemple: clau = busca la clau per a resoldre algun conflicte; música i lupa = necessita parar atenció als detalls de la vida, crear la seua pròpia banda sonora...; maletí amb fotografies = intenta definir la seua pròpia imatge).

Podem basar-nos en les qüestions que es formulen en les diferents preguntes per a crear uns certs paral·lelismes amb la vida real i utilitzar-les com a metàfora per a parlar de temes més profunds. Per exemple:

  • Les claus, que tanquen i obrin portes: la cerca de la clau correcta, el pes d'un cadenat tancat per sempre; 
  • La banda sonora d'una vida (la música i sons que hi ha en cada escena, però també la que creguem expressament per a cada ocasió); 
  • El sentit de la cerca i de fixar-se en els detalls més xicotets com es fa en algunes professions mitjançant un objecte com la lupa, que permet parar atenció a les coses aparentment més insignificants però que, no obstant això, poden revolucionar la ciència; 
  • Els records, la connexió amb el nostre passat, els nostres ancestres, la nostra pròpia imatge (la que projectem i la que és), la dels altres... I els mitjans que usem per a fer-ho (abans i ara), com, per exemple, les fotografies.
  • Què podrien significar tots estos objectes i símbols en la nostra pròpia biografia? 
  • Com contribuïx tot el que hem vist a crear o trencar un clima de pau amb nosaltres mateixos i amb el que ens envolta?

 


Conceptes clau:

Educació socioafectiva, emocions a l'aula, pau mental, solució de conflictes, pau, no violència.

Dirigit a: estudiants de cicles formatius de servicis socioculturals i a la comunitat o d'educació.

Edita: UNICEF España, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible a:  CAS |  CAT

Disponible a Genially a:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Jugue tipus breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària: Ajuda a Martin Smith a trobar el seu revelador info…

 

Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia