Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia
Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, promovent un ambient harmònic i de pau.
Joc per a Educació Infantil.
L'objectiu d'este joc, a més d'aprendre a identificar les emocions, és validar-les i entendre que hi ha moltes maneres diferents de manifestar-les; i també comprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, promovent un ambient harmònic i de pau.
Orientació sobre l'etapa educativa
Este joc està recomanat per a alumnat d'Educació Infantil.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció enfront de la violència.
- Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
Com es juga?
El joc (de tipus Dobble) consistix a identificar les dues imatges iguals en els dos discos contraposats i fer-ho en el menor temps possible. Es tracta d'imatges que mostren expressions humanes vinculades a determinades emocions i també a unes certes fórmules de cortesia. Les persones participants hauran de nomenar la imatge repetida amb una paraula que la identifique (poden ser paraules diferents, però sempre han de fer una referència explícita a la imatge en qüestió). Per exemple: Alegria!, Tristesa!, Ira!, Amor!, Perdó!, Adeu!, Por!, Hola!, Gràcies!, etc.
Podem projectar les pantalles del joc en la pissarra digital de l'aula i jugar amb tots els alumnes / les alumnes alhora
- Podem proposar un joc cooperatiu: es tracta d'encertar les imatges repetides en les cinc pantalles del joc en el menor temps possible, la qual cosa es proposa fer entre tota la classe.
- També es pot plantejar una competició individual o entre equips per a veure qui aconseguix identificar el major nombre possible d'elements iguals. En este cas, si volem comptabilitzar els encerts de les persones participants, podem donar-los una fitxa o qualsevol altre element després de l'encert. Al final, comptarem quantes fitxes té cada alumne/alumna o grup i així sabrem qui ha guanyat cada partida.
Després de jugar
A més d'un joc visual dinàmic, ací es plantegen les bases per a iniciar una xarrada amb el grup a partir de les figures aparegudes i de les paraules que han anat sorgint.
Haurem parat atenció a les paraules que utilitzen per a definir cada imatge (encara que en l'explicació del joc els hàgem pogut donar algunes com a d'exemple).
Projectant de nou algunes pantalles del joc, farem algunes preguntes sobre les imatges que apareixen amb la intenció d'iniciar un xicotet debat o xarrada. Per a fer-ho, podem tindre en compte algunes preguntes com les següents:
- Sobre emocions, per exemple, assenyalant la imatge que remet a la tristesa (podem adaptar les preguntes a les altres emocions):
Com heu anomenat a esta imatge? Per què l'heu anomenat així?
Com heu sabut que esta persona estava trista?
Si us miràreu a l'espill quan esteu tristos, com seria la vostra cara? Se semblaria a esta?
Què li pot haver passat a la persona de la imatge?
En el vostre cas, què us posa tristos?
En el vostre cas, què us ajuda quan esteu tristos?
Què li diríeu a la persona de la imatge?
És bo estar trist? Per què?
- Sobre fórmules de cortesia, per exemple, assenyalant la imatge que es vincula a demanar perdó (podem adaptar les preguntes a les altres fórmules de cortesia):
Com heu anomenat a esta imatge? Per què l'heu anomenat així?
De quines altres formes podem demanar disculpes?
Quan us sembla que hem de demanar perdó?
De què servix dir "ho sent"?
Com us sentiu quan us demanen perdó per alguna cosa?
Us costa perdonar?
Per què creieu que us passa això?
Conceptes clau:
Convivència, clima escolar, habilitats socials, emocions, empatia, pau, no violència.
Dirigit a: Alumnat d'Educació Infantil.
Edita: UNICEF España, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?