Sopa de lletres

  • Descobrix en esta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seua solució.

  • Joc per a l'aula d'Educació Primària.

 

 

Per a aprendre a detectar els conflictes, a acceptar-los i gestionar-los de forma no violenta, és molt important ser capaces d'identificar-los i descriure'ls. En això, les paraules juguen un paper fonamental. Adquirir el vocabulari necessari per a parlar dels conflictes i de la seua prevenció i resolució és clau per a generar un clima de pau al qual tots els xiquets i les xiquetes tenen dret. Basant-nos en esta premissa, abordem dues sopes de lletres:

  • En la primera, trobem paraules que fan referència a coses o situacions que poden trencar el clima de pau en una aula.
  • En la segona, en canvi, trobarem altres paraules que ens permetran "desactivar" les situacions anteriors.

Així, doncs, podrem formar parelles de paraules que serviran per a introduir un xicotet debat sobre la detecció, l'acceptació i la resolució de conflictes d'una manera no violenta com a treball constant per a aconseguir un ambient pacífic en el qual viure.

 

Orientació sobre l'etapa educativa

 

Este joc està recomanat per a alumnat del Cicle Inicial de Primària (CI). A més, pot ser útil com a activitat de reforç per a practicar la lectoescriptura.

 

Drets de la infància relacionats:

 

  • Dret a la protecció enfront de la violència.
    Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
 

Com es juga?

 

La dinàmica d'este joc està basada en el funcionament de les sopes de lletres tradicionals:

  • Hi ha dues sopes de lletres. En la primera, es busquen paraules que plantegen un conflicte: problema, violència, cridar, barallar, enfadar-se. En la segona, paraules que ajuden a resoldre eixe conflicte: solució, pau, escoltar, respectar, parlar.
  • Al costat de la sopa de lletres, s'oferixen les paraules que s'han de trobar.
  • Es recomana projectar en la pissarra digital el recurs i proposar al grup realitzar les dues sopes de lletres entre tots, sense competitivitat, plantejant-lo com un joc cooperatiu.

 

Després de jugar

 

Una vegada acabades les sopes de lletres, es preguntarà a l'alumnat quines parelles formarien, i per què. Les parelles inicials que es proposen són les següents, encara que, ben argumentades, poden aparéixer unes altres:

  • problema-solució,
  • violència-pau,
  • cridar-escoltar,
  • barallar-respectar,
  • discutir-parlar. 

Depenent de la implicació de l'alumnat, es pot preguntar si se'ls ocorren altres paraules per a la segona sopa de lletres i per a formar part de les parelles.

 


Conceptes clau:

Convivència, pau, no violència, resolució de conflictes, educació per a la pau.

Dirigit a: Educació Primaria

Edita: UNICEF España, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible a:  CAS |  CAT 

Disponible a Genially a:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i qui…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Jugue tipus breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària: Ajuda a Martin Smith a trobar el seu revelador info…

 

Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia