Sopa de lletres
Descobrix en esta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seua solució.
Joc per a l'aula d'Educació Primària.
Per a aprendre a detectar els conflictes, a acceptar-los i gestionar-los de forma no violenta, és molt important ser capaces d'identificar-los i descriure'ls. En això, les paraules juguen un paper fonamental. Adquirir el vocabulari necessari per a parlar dels conflictes i de la seua prevenció i resolució és clau per a generar un clima de pau al qual tots els xiquets i les xiquetes tenen dret. Basant-nos en esta premissa, abordem dues sopes de lletres:
- En la primera, trobem paraules que fan referència a coses o situacions que poden trencar el clima de pau en una aula.
- En la segona, en canvi, trobarem altres paraules que ens permetran "desactivar" les situacions anteriors.
Així, doncs, podrem formar parelles de paraules que serviran per a introduir un xicotet debat sobre la detecció, l'acceptació i la resolució de conflictes d'una manera no violenta com a treball constant per a aconseguir un ambient pacífic en el qual viure.
Orientació sobre l'etapa educativa
Este joc està recomanat per a alumnat del Cicle Inicial de Primària (CI). A més, pot ser útil com a activitat de reforç per a practicar la lectoescriptura.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció enfront de la violència.
Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
Com es juga?
La dinàmica d'este joc està basada en el funcionament de les sopes de lletres tradicionals:
- Hi ha dues sopes de lletres. En la primera, es busquen paraules que plantegen un conflicte: problema, violència, cridar, barallar, enfadar-se. En la segona, paraules que ajuden a resoldre eixe conflicte: solució, pau, escoltar, respectar, parlar.
- Al costat de la sopa de lletres, s'oferixen les paraules que s'han de trobar.
- Es recomana projectar en la pissarra digital el recurs i proposar al grup realitzar les dues sopes de lletres entre tots, sense competitivitat, plantejant-lo com un joc cooperatiu.
Després de jugar
Una vegada acabades les sopes de lletres, es preguntarà a l'alumnat quines parelles formarien, i per què. Les parelles inicials que es proposen són les següents, encara que, ben argumentades, poden aparéixer unes altres:
- problema-solució,
- violència-pau,
- cridar-escoltar,
- barallar-respectar,
- discutir-parlar.
Depenent de la implicació de l'alumnat, es pot preguntar si se'ls ocorren altres paraules per a la segona sopa de lletres i per a formar part de les parelles.
Conceptes clau:
Convivència, pau, no violència, resolució de conflictes, educació per a la pau.
Dirigit a: Educació Primaria
Edita: UNICEF España, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?