Sopa de lletres
Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva solució.
Joc per a l'aula d'Educació Primària.
Per aprendre a detectar els conflictes, a acceptar-los i gestionar-los de manera no violenta, és molt important ser capaços d'identificar-los i descriure'ls; en això, les paraules tenen un paper fonamental. Adquirir el vocabulari necessari per parlar dels conflictes i de la seva prevenció i resolució és clau per generar un clima de pau a què tots els nens i les nenes tenen dret. Basant-nos en aquesta premissa, abordem dues sopes de lletres:
- A la primera, trobem paraules que fan referència a coses o situacions que poden trencar el clima de pau en una aula.
- A la segona, en canvi, trobarem altres paraules que ens permetran "desactivar" les situacions anteriors.
Així doncs, podrem formar parelles de paraules que serviran per introduir un petit debat sobre la detecció, l'acceptació i la resolució de conflictes d'una manera no violenta com a treball constant per aconseguir un ambient pacífic on viure.
Orientació sobre l'etapa educativa
Aquest joc està recomanat per a alumnat del cicle inicial de Primària (CI). A més, pot ser útil com a activitat de reforç per practicar la lectoescriptura.
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant la violència.
- Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
Com s'hi juga?
La dinàmica d'aquest joc es basa en el funcionament de les sopes de lletres tradicionals:
- Hi ha dues sopes de lletres. A la primera, es busquen paraules que plantegen un conflicte: problema, violència, cridar, lluitar, enfadar-se. A la segona, paraules que ajuden a resoldre aquest conflicte: solució, pau, escoltar, respectar, parlar.
- Al costat de la sopa de lletres, s'ofereixen les paraules que cal trobar.
- Es recomana projectar a la pissarra digital el recurs i proposar al grup fer les dues sopes de lletres entre tots, sense competitivitat, plantejant-ho com un joc cooperatiu.
Després de jugar
Les parelles inicials que es proposen són les següents, encara que, ben argumentades, en poden aparèixer d'altres:
- problema - solució,
- violència - pau,
- cridar - escoltar,
- barallar-se - respectar-se,
- discutir - parlar.
Depenent de la implicació de l'alumnat, es pot preguntar si se'ls acudeixen altres paraules per a la segona sopa de lletres i per formar part de les parelles.
Conceptes clau:
Convivència, pau, no-violència, resolució de conflictes, educació per a la pau.
Adreçat a: Educació Primària
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible en: CAS |
Disponible a Genially en: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?