Joc de l'oca: pau i no-violència
De pont a pont... unint allò que és diferent!
Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.
Aquest joc de l'oca inclou caselles especials per animar a desenvolupar la capacitat d'expressió i escolta vinculades a la pau i a la no-violència: validació de les emocions, diàleg per a la resolució de conflictes…
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant de la violència
- Dret a la participació i llibertat d'expressió
- Dret a l'educació
- Dret al joc
Com s'hi juga?
El funcionament d'aquest joc es basa en el tradicional Joc de l'oca, i té les mateixes normes:
- Cada jugador/jugadora disposa d'una fitxa, que fa avançar llançant un dau (inclòs en el recurs digital). Guanya la persona o equip que arribi abans a la meta.
- Al circuit o tauler hi ha caselles especials; en caure-hi, s'avança més ràpidament, es retrocedeixen algunes caselles, es perden torns de tirada o es torna a començar.
- En aquesta edició especial del joc de l'oca dedicat a la pau i la no-violència, les caselles especials es transformen en caselles que fan referència al tema.
- Un cop acabada la partida, es pot obrir un debat per parlar del contingut de les caselles especials i de les reaccions i actituds que els jugadors/res han tingut davant d'aquestes.
Caselles especials
Les caselles especials us ajudaran a reflexionar sobre la pau i la solució de conflictes.
- Caselles verdes (3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39 i 43) - Casella tradicional: "d'oca a oca i tiro perquè em toca". Casella adaptada: "de colom de la pau a colom de la pau i tiro perquè soc capaç".
- Casella 6 i casella 12 - Casella tradicional: "de pont a pont i tiro perquè em duu la corrent". Casella adaptada: "de pont a pont, unint allò que és diferent".
- Caselles 26 i 34 - Casella tradicional: daus que permeten tornar a llençar. Casella adaptada: daus que permeten tornar a llençar, però es comparteix el resultat amb el jugador/a que et precedeix.
- Casella 32 - Casella tradicional: el pou, un torn sense llençar. Casella adaptada: El pou, un torn sense llençar: avui em sento trist, em quedo a pensar.
- Casella 38 - Casella tradicional: el laberint, un torn sense comptar. Casella adaptada: el laberint: tiro els daus, però regalo la meva puntuació a qui vagi perdent (jo no avanço!).
- Casella 42 - Casella tradicional: la presó, tres torns sense llençar. Casella adaptada: vas a una assemblea sobre la pau i, durant tres torns, hauràs de fer una aportació per treballar per la pau abans de tornar a llençar (per exemple: cal debatre els conflictes que es donen a la classe amb calma i tranquil·litat). Els teus companys i companyes de joc han de decidir si l'aportació és prou bona o no. Si ho és, pots llençar; si no, t'hauràs de saltar el torn.
- Casella 44 - Casella tradicional: la mort, tornes a començar. Casella adaptada: en petita assemblea, la resta de jugadors i jugadores decideix què fer: li donem al jugador/a una nova oportunitat? (entre tots ho decidim i, en cas afirmatiu, de quina oportunitat es tracta: retrocedir només unes caselles, quedar-se on és, etc.).
Preguntes i idees per iniciar el debat posterior:
- Com interpretem el lema del joc? "De colom de la pau a colom de la pau i tiro perquè soc capaç" (idees: capaç de mantenir la pau, de treballar-hi, etc.)
- "De pont a pont, unint allò que és diferent" (idees: establint ponts de diàleg, apostant per l'empatia, la inclusió, la no discriminació, la diversitat, etc.).
- Daus que permeten tornar a tirar, però es comparteix el resultat amb el jugador/a anterior (idees: empatia, solidaritat, compartir el que es té...)
- El pou, un torn sense llençar: avui em sento trist, em quedo a pensar (idees: acceptació i validació de les emocions pròpies i de les dels altres, prenent el temps necessari per entendre-les, processar-les...)
- Laberint: la meva amiga s'ha perdut, l'ajudo a buscar la sortida. Torno a tirar els daus i regalo la puntuació que surt a qui va perdent. (idees: cooperació, solidaritat... ajuda a qui més ho necessita).
- Casella de la mort: Què hem decidit, entre tots i totes, que havia de fer el jugador/a que hi ha caigut? Què ens ha portat a aquesta decisió?
- Assemblea sobre la pau i la no-violència: Quines aportacions hem fet? Com eren? Quines altres se'ns acudeixen?
Abans de jugar
Es pot dividir la classe en diferents equips perquè participin en el joc, projectat a la pissarra digital. En aquest cas, el mestre/a s'encarregarà de moderar i de moure les fitxes. Si es disposa de diferents dispositius (ordinadors, tauletes, etc.) es pot dividir la classe en diversos grups perquè es desenvolupi el joc participant-hi individualment.
S'explicaran les normes del joc a l'alumnat, posant èmfasi en les diferents característiques de les caselles especials.
Conceptes clau:
Convivència, cura, pau, respecte, amistat, confiança, empatia, emocions, autoconfiança, protecció
Adreçat a: Educació Primària
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible en: CAS |
Disponible a Genially en: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?