Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no-violència

  • De pont a pont... unint allò que és diferent!

  • Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

 

 

Aquest joc de l'oca inclou caselles especials per animar a desenvolupar la capacitat d'expressió i escolta vinculades a la pau i a la no-violència: validació de les emocions, diàleg per a la resolució de conflictes…

 

Drets de la infància relacionats:

 

  • Dret a la protecció davant de la violència
  • Dret a la participació i llibertat d'expressió
  • Dret a l'educació
  • Dret al joc
 

Com s'hi juga?

 

El funcionament d'aquest joc es basa en el tradicional Joc de l'oca, i té les mateixes normes:

  • Cada jugador/jugadora disposa d'una fitxa, que fa avançar llançant un dau (inclòs en el recurs digital). Guanya la persona o equip que arribi abans a la meta.
  • Al circuit o tauler hi ha caselles especials; en caure-hi, s'avança més ràpidament, es retrocedeixen algunes caselles, es perden torns de tirada o es torna a començar.
  • En aquesta edició especial del joc de l'oca dedicat a la pau i la no-violència, les caselles especials es transformen en caselles que fan referència al tema.
  • Un cop acabada la partida, es pot obrir un debat per parlar del contingut de les caselles especials i de les reaccions i actituds que els jugadors/res han tingut davant d'aquestes.

 

Caselles especials

 

Les caselles especials us ajudaran a reflexionar sobre la pau i la solució de conflictes. 

  • Caselles verdes (3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39 i 43) - Casella tradicional: "d'oca a oca i tiro perquè em toca". Casella adaptada: "de colom de la pau a colom de la pau i tiro perquè soc capaç".
  • Casella 6 i casella 12 - Casella tradicional: "de pont a pont i tiro perquè em duu la corrent". Casella adaptada: "de pont a pont, unint allò que és diferent".
  • Caselles 26 i 34 - Casella tradicional: daus que permeten tornar a llençar. Casella adaptada: daus que permeten tornar a llençar, però es comparteix el resultat amb el jugador/a que et precedeix.
  • Casella 32 - Casella tradicional: el pou, un torn sense llençar. Casella adaptada: El pou, un torn sense llençar: avui em sento trist, em quedo a pensar.
  • Casella 38 - Casella tradicional: el laberint, un torn sense comptar. Casella adaptada: el laberint: tiro els daus, però regalo la meva puntuació a qui vagi perdent (jo no avanço!).
  • Casella 42 - Casella tradicional: la presó, tres torns sense llençar. Casella adaptada: vas a una assemblea sobre la pau i, durant tres torns, hauràs de fer una aportació per treballar per la pau abans de tornar a llençar (per exemple: cal debatre els conflictes que es donen a la classe amb calma i tranquil·litat). Els teus companys i companyes de joc han de decidir si l'aportació és prou bona o no. Si ho és, pots llençar; si no, t'hauràs de saltar el torn.
  • Casella 44 - Casella tradicional: la mort, tornes a començar. Casella adaptada: en petita assemblea, la resta de jugadors i jugadores decideix què fer: li donem al jugador/a una nova oportunitat? (entre tots ho decidim i, en cas afirmatiu, de quina oportunitat es tracta: retrocedir només unes caselles, quedar-se on és, etc.).

Preguntes i idees per iniciar el debat posterior:

 

  • Com interpretem el lema del joc? "De colom de la pau a colom de la pau i tiro perquè soc capaç" (idees: capaç de mantenir la pau, de treballar-hi, etc.)
  • "De pont a pont, unint allò que és diferent" (idees: establint ponts de diàleg, apostant per l'empatia, la inclusió, la no discriminació, la diversitat, etc.).
  • Daus que permeten tornar a tirar, però es comparteix el resultat amb el jugador/a anterior (idees: empatia, solidaritat, compartir el que es té...)
  • El pou, un torn sense llençar: avui em sento trist, em quedo a pensar (idees: acceptació i validació de les emocions pròpies i de les dels altres, prenent el temps necessari per entendre-les, processar-les...)
  • Laberint: la meva amiga s'ha perdut, l'ajudo a buscar la sortida. Torno a tirar els daus i regalo la puntuació que surt a qui va perdent. (idees: cooperació, solidaritat... ajuda a qui més ho necessita).
  • Casella de la mort: Què hem decidit, entre tots i totes, que havia de fer el jugador/a que hi ha caigut? Què ens ha portat a aquesta decisió?
  • Assemblea sobre la pau i la no-violència: Quines aportacions hem fet? Com eren? Quines altres se'ns acudeixen?

 

Abans de jugar

Es pot dividir la classe en diferents equips perquè participin en el joc, projectat a la pissarra digital. En aquest cas, el mestre/a s'encarregarà de moderar i de moure les fitxes. Si es disposa de diferents dispositius (ordinadors, tauletes, etc.) es pot dividir la classe en diversos grups perquè es desenvolupi el joc participant-hi individualment.

S'explicaran les normes del joc a l'alumnat, posant èmfasi en les diferents característiques de les caselles especials.


Conceptes clau:

Convivència, cura, pau, respecte, amistat, confiança, empatia, emocions, autoconfiança, protecció

Adreçat a: Educació Primària

Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible en:  CAS |

Disponible a Genially en:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

 

Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

 

Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia