Xogo da oca: paz e non violencia
"De ponte en ponte... unindo o que é diferente!"
Xogo da oca para Educación Primaria que nos permite reflexionar sobre a paz e a non violencia.
Este xogo da oca inclúe cadrados especiais para favorecer o desenvolvemento da capacidade de expresión e escoita vinculada á paz e á non violencia: validación de emocións, diálogo para a resolución de conflitos...
Dereitos da infancia relacionados:
- Dereito á protección contra a violencia.
- Dereito á participación e liberdade de expresión.
- Dereitos educativos.
- Dereito a xogar.
Como xogar?
O funcionamento deste xogo baséase no tradicional xogo da oca e ten as mesmas regras:
- Cada xogador ten unha ficha, que avanza lanzando un dado (incluído nos recursos dixitais). Gaña a persoa ou equipo que chega primeiro á meta.
- No circuíto ou taboleiro hai casas especiais; Cando caes nelas, avanzas máis rápido, retrocedes algunhas casillas, perdes quendas de tirada ou comezas de novo.
- Nesta edición especial do xogo da oca adicado á paz e á non violencia, as casas especiais transfórmanse en casillas que fan referencia á temática.
- Unha vez rematado o xogo pódese abrir un debate para falar do contido das casas especiais e das reaccións e actitudes que tiveron os xogadores cara a elas.
Casas especiais
As casas especiais axudaranche a reflexionar sobre a paz e a resolución de conflitos.
- Casas verdes (3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39 e 43) - Casa tradicional: de oca a oca e tiro porque me toca. Casa adaptada: De pomba da paz a pomba da paz e tiro porque son capaz.
- Casa 6 e casa 12 - Casa tradicional: De ponte a ponte e tiro porque me leva a corrente. Casa adaptada: De ponte a ponte, unindo o que é diferente.
- Casas 26 e 34 - Casa tradicional: Dados que permiten volver tirar. Casa adaptada: Dados que che permiten tirar de novo, pero o resultado compártese co xogador que te precede.
- Casa 32 - Casa tradicional: o pozo, unha volta sen xogar. Casa adaptada: O pozo, unha volta sen botar: hoxe síntome triste, quédome a pensar.
- Casa 38 - Casa tradicional: o labirinto, unha quenda sen contar. Casa adaptada: O labirinto: tiro os dados, pero dou a miña puntuación a quen vaia perdendo (non adianto!).
- Casa 42 - Casa tradicional: cárcere, tres voltas sen xogar. Casa adaptada: vas a unha asemblea sobre a paz e, por tres quendas, debes facer unha aportación para traballar pola paz antes de tirar (por exemplo: é necesario debater con calma e tranquilidade os conflitos que se producen na clase). Os teus compañeiros e compañeiras terán que decidir se a achega é suficientemente boa ou non. Se o é, podes tirar; Se non, debes saltar a túa quenda.
- Casa 44 - Casa tradicional: A morte, comezas de novo. Casa adaptada: Nunha pequena asemblea, o resto dos xogadores e xogadoras deciden que facer: dámoslle unha nova oportunidade ao xogador/a? (entre todos decidímolo e, de ser así, fixamos que oportunidade é: retrocede só unhas casas, quedarse onde se atopa, etc.).
Preguntas e ideas para comezar a discusión posterior:
- Como interpretamos o lema do xogo? De pomba da paz a pomba da paz e tiro porque son capaz (ideas: capaz de manter a paz, de traballar por ela, etc.).
- De ponte a ponte, unindo o que é diferente (ideas: establecer pontes de diálogo, apostar pola empatía, a inclusión, a non discriminación, a diversidade, etc.).
- Dados que che permiten tirar de novo, pero o resultado é compartido co xogador anterior (ideas: empatía, solidariedade, compartir o que tes...).
- O pozo, unha quenda sen tirar: Hoxe síntome triste, quédome a pensar (ideas: aceptación e validación das propias emocións e das dos demais, tomando o tempo necesario para comprendelas, procesalas...).
- Labirinto: A miña amiga está perdida, axúdoa a buscar a saída. Lanzo o dado de novo e dou a puntuación resultante a quen está perdendo. (ideas: cooperación, solidariedade, axuda a quen máis o necesita).
- Casa da morte: Que decidimos entre todos que tiña que facer o xogador/ a xogadora que caeu alí? Que nos levou a esa decisión?
- Asemblea sobre a paz e a non violencia: Que achegas fixemos? Como eran? Que outros podemos pensar?
Antes de xogar
A clase pódese dividir en diferentes equipos para participar no xogo, proxectados no taboleiro dixital. Neste caso, o profesor será o encargado de moderar e mover as fichas. Se tes diferentes dispositivos (ordenadores, tabletas, etc.), podes dividir a clase en varios grupos para desenvolver o xogo participando individualmente nel.
Explicaranse ao alumnado as regras do xogo, facendo fincapé nas diferentes características das caixas especiais.
Conceptos clave:
Convivencia, coidado, paz, respecto, amizade, confianza, empatía, emocións, auto confianza, protección.
Dirixido a: Educación Primaria
Editado: UNICEF España, decembro de 2023
Conceptualización e produción: Eduxarxa, SCCL
Tamén dispoñible en: CAS
Dispoñible en Genially en: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobre máis recursos interactivos sobre paz e non violencia
Estes recursos educativos forman parte dun proxecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de novembro – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Somos infancia!
Actividade para celebrar o Día Mundial da Infancia
ste 20 de novembro, Día Mundial da Infancia, queremos propoñer unha reflexión sobre o que significa a infancia e a adolescencia, que nos preocupa, que valoramos máis, que queremos reivindicar desde as aulas... Súmaste?