Joc de l´'oca: pau i no violència
"De pont a pont... ¡unint el que és diferent!"
Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.
Este joc de l'oca inclou caselles especials per animar a desenvolupar la capacitat d'expressió i escolta vinculades a la pau i a la no-violència: validació de les emocions, diàleg per a la resolució de conflictes…
Drets de la infància relacionats:
- Dret a la protecció davant de la violència.
- Dret a la participació i llibertat d'expressió.
- Dret a leducació.
- Dret al joc
Com es juga?
El funcionament d'aquest joc es basa en el tradicional joc de l'oca, i té les mateixes normes:
- Cada jugador/jugadora disposa d'una fitxa, que fa avançar llançant un dau (inclòs al recurs digital). Guanya la persona o equip que arribe abans a la meta.
- Al circuit o tauler hi ha caselles especials; en caure, s'avança més ràpid, es retrocedixen algunes caselles, es perden torns de tirada o es torna a començar.
- En aquesta edició especial del joc de l'oca dedicada a la pau i la no-violència, les caselles especials es transformen en caselles que fan referència al tema.
- Una vegada acabada la partida, es pot obrir un debat per parlar del contingut de les caselles especials i de les reaccions i actituds que els jugadors/les jugadores han tingut davant d'aquestes.
Caselles especials
Les caselles especials us ajudaran a reflexionar sobre la pau i la solució de conflictes.
- Caselles verdes (3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39 i 43) - Casella tradicional: d'oca a oca i tire perquè em toca. Casella adaptada: De colom de la pau a colom de la pau i tir perquè sóc capaç.
- Casella 6 i casella 12 - Casella tradicional: de pont a pont i tire perquè em porta el corrent. Casella adaptada: De pont a pont, unint allò que és diferent.
- Caselles 26 i 34 - Casella tradicional: daus que permeten tornar a llençar. Casella adaptada: Daus que permeten tornar a llençar, però es comparteix el resultat amb el jugador/a que et precedix.
- Casella 32 - Casella tradicional: el pou, un torn sense llençar. Casella adaptada: El pou, un torn sense llençar: hui em sent trist, em quede a pensar.
- Casella 38 - Casella tradicional: el laberint, un torn sense comptar. Casella adaptada: El laberint: Tire els daus, però regale la meua puntuació a qui vaja perdent (jo no avance!).
- Casella 42 - Casella tradicional: la presó, tres torns sense llençar. Casella adaptada: Vas a una assemblea sobre la pau i, durant tres torns, hauràs de fer una aportació per treballar per la pau abans de llençar (per exemple: cal debatre els conflictes que es donen a la classe amb calma i tranquil·litat). Els teus companys i companyes de joc han de decidir si l'aportació és prou bona o no. Si ho és, pots llençar; si no, t'hauràs de saltar el torn.
- Casella 44 - Casella tradicional: la mort, tornes a començar. Casella adaptada: En xicoteta assemblea, la resta de jugadors i jugadores decidix què fer: li donem al jugador/a una nova oportunitat? (entre tots ho decidim i, en cas afirmatiu, de quina oportunitat es tracta: retrocedir només unes caselles, quedar-se on és, etc.).
Preguntes i idees per iniciar el debat posterior:
- Com interpretem el lema del joc? De colom de la pau a colom de la pau i tire perquè sóc capaç (idees: capaç de mantenir la pau, de treballar, etc.)
- De pont a pont, unint allò que és diferent (idees: establint ponts de diàleg, apostant per l'empatia, la inclusió, la no discriminació, la diversitat, etc.)
- Daus que permeten tornar a llençar, però es compartix el resultat amb el jugador / la jugadora anterior (idees: empatia, solidaritat, compartir el que es té...)
- El pou, un torn sense llençar: avui em sent trist, em quede a pensar (idees: acceptació i validació de les pròpies emocions i de les dels altres, prenent el temps necessari per entendre-les, processar-les...)
- Laberint: la meua amiga s'ha perdut, l'ajude a buscar la eixida. Torne a tirar els daus i regale la puntuació que surt a qui va perdent. (idees: cooperació, solidaritat... ajuda a qui més ho necessita).
- Casella de la mort: Què hem decidit, entre tots, que havia de fer el jugador/a que ha caigut? Què ens ha portat a aquesta decisió?
- Assemblea sobre la pau i la no-violència: Quines aportacions hem fet? Com eren? Quines altres se'ns acudeixen?
Abans de jugar
Es pot dividir la classe en diferents equips perquè participen en el joc, projectat a la pissarra digital. En aquest cas, el mestre/a s'encarregarà de moderar i de moure les fitxes. Si es disposa de diferents dispositius (ordinadors, tabletes, etc.), es pot dividir la classe en diversos grups perquè es desenvolupe el joc participant individualment.
S'explicaran les normes del joc a l'alumnat, posant èmfasi en les diferents característiques de les caselles especials.
Conceptes clau:
Convivència, cura, pau, respecte, amistat, confiança, empatia, emocions, autoconfiança, protecció
Dirigit a: Educació Primària
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
Disponible a Genially a: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobrix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Estos recursos educativos forman parte de un proyecto financiado por MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Orden DSA/1110/2022, de 17 de noviembre – Modernización Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?