Joc de rol: pau i no-violència

  • En aquest joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en què cada personatge mostra una actitud i una opinió diferent debateu sobre quina és la reacció que us sembla més correcta. 

  • Joc per a Educació Primària.

 

 

Aquest joc planteja conflictes mitjançant una imatge amb diferents personatges i postures diferents davant d'un fet concret, buscant el foment de l'escolta activa i l'expressió del criteri propi, la tolerància, l'empatia, la cooperació, l'intercanvi de punts de vista, el consens ... Una opció de construcció, de pau per viure el dia a dia.

Orientació sobre l'etapa educativa 


Aquest joc està recomenat per alumnat del cicle superior de Primària (CS).      

 

Drets de la infància relacionats:

 

  • Dret a la protecció davant la violència.
  • Dret a la participació i a la llibertat d'expressió.
 

Com s'hi juga?

 

Aquest joc inclou dues pantalles diferents. A cadascuna es planteja una situació concreta fictícia, però que podria estar vinculada al dia a dia de l'alumnat, que mostri un possible conflicte. Cadascun dels personatges que apareix a la pantalla mostra una actitud o una opinió davant del conflicte plantejat.


Es tracta que, a cada pantalla, després d'haver llegit/escoltat el que diu cada personatge, l'alumnat comenti cada intervenció aportant els arguments a favor i en contra d'aquesta. Fins i tot es poden formar equips si hi ha prou alumnes que sustentin cada opció, muntant un debat en què cada grup intenti convèncer l'altre que la seva alternativa és la més adequada. Els participants podran canviar de bàndol si un altre el convenç més.

Al final, com a tancament de l'activitat, una persona representant de cada equip farà un resum de la situació, argumentant per què finalment li sembla millor una opció o una altra i si en el transcurs del debat els companys/es o ell/ella han canviat d'opinió, i per quina raó.

Mentre es juga


El debat de les diferents possibilitats i per què és millor una que una altra per garantir un clima de pau, inclusió, empatia, etc., però també de respecte a un mateix i als altres, es manté durant el joc, fet que converteix aquesta activitat en una proposta dinàmica.

 


Conceptes clau:

Convivència, tolerància, inclusió, respecte, pau, no-violència, llibertat d'expressió, negociació, argumentació.

Adreçat a: Aula d'Educació Primària.

Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible en:  CAS |

Disponible a Genially en:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

 

Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Som infància!

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació