La casa de la pau

  • Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians

  • Quins elements serveixen i quins no per construir un ambient de pau i tranquil·litat?

 

 

En aquest joc, veiem espais quotidians a una casa: la cuina, el dormitori, el bany i el saló. Aquests espais es relacionen amb hàbits que ens porten al benestar diari: l'alimentació, el somni, la higiene, la relaxació i el temps en família. Quan algunes de les necessitats i rutines de cura bàsiques que ha de cobrir una llar no es compleixen, augmenta el risc de tensions, frustració i malestar.

A més, perquè hi hagi benestar, cal crear un ambient de pau i no-violència que, en part, podem aconseguir amb la cura del nostre entorn.

Es tracta d'aprendre a identificar quins elements de l'entorn influeixen en les nostres emocions i la nostra sensació de seguretat, permetent-nos construir un ambient de pau i tranquil·litat.

 

 

Drets de la infància relacionats:

 

  • Dret al descans i al joc.
  • Dret a la família.
  • Dret a la nutrició.
  • Dret a l'aigua, el sanejament i la higiene.
 

Com s'hi juga?

 

El joc ens facilita imaginar una casa on regni la pau, vinculant cadascun dels espais a un dret concret que ajudi a construir-la. Per exemple, la cuina quedaria lligada al dret a la nutrició. El saló, al dret a la família i al joc. El dormitori, al dret al descans. I el bany, el dret a l'aigua, el sanejament i la higiene. Si aconseguim promoure tots aquests drets, aconseguirem també un ambient de pau i harmonia.

Per obtenir aquesta “casa de la pau”, cada estança s'ha de moblar amb objectes i elements que ajudin a aconseguir el dret vinculat a cada espai. Per exemple, un menjar nutritiu ens ajudarà a promoure el dret a la nutrició; però cal rebutjar els elements contraris a aquesta idea, que no ens permetin assolir el dret desitjat i construir un entorn de pau (per exemple, joguines bèl·liques o crits).

Es tracta d'un joc basat en l'arrossegament de figures, que s'han de portar a l'espai correcte. Per exemple: la fruita, a la cuina, sempre valorant si aquest element ens permet construir la pau o no. Podem fer-nos preguntes com: “Ens fa sentir bé la fruita?”, “Ens serveix per estar millor?”.

Depenent del grup classe i dels recursos de què es disposin, podem fer la tasca d'arrossegar els objectes o delegar-la en els participants per torns.

Mentre es juga


A més a més del joc d'arrossegament i la construcció d'un entorn ideal per fomentar la pau i la no-violència, es proposa obrir un petit debat amb l'alumnat per parlar de cadascun dels elements que apareixen al joc:

  • Per què alguns són adequats per construir un ambient pacífic i d'altres no?
  • Què pensa cada participant?

Per exemple, tenir una bona nutrició (dret a la nutrició) permet sentir-se millor, estar més saludables, més tranquils i feliços. Per tant, des d'aquest punt de vista, és més fàcil aconseguir un ambient de pau i no-violència.

Si aquest joc es desenvolupa juntament amb les famílies, és important reflexionar sobre la importància que té el compliment dels drets fonamentals de la infància en la generació d'un entorn de pau. L'incompliment dels drets de la infància és, per ell mateix, un acte de violència.

 


Conceptes clau:

Convivència, pau, no-violència, pacifisme, drets de la infància, necessitats bàsiques, hàbits i rutines, llar, família

Adreçat a: Alumnat d'Educació Infantil, famílies.

Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible en:  CAS |

Disponible a Genially en:  CAT |  CAS |   EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

 

Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia