Escape room: casa del terror

Durante o después del juego:

Escape room: casa del terror

Ajuda la Maria a sortir de la casa del terror

  • Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i quins drets té. L'ajudes?

  • Joc tipus escape room per a formació d'educadors

 

 

Aquest joc és un escape room on l'objectiu és allunyar la seva protagonista, la Maria, d'un espai o situació que es caracteritza per la foscor, fent-li recuperar l'atenció cap a la seva pròpia persona i els seus drets bàsics, simbolitzats mitjançant objectes que ens permeten connectar amb amplitud d'idees.

El recorregut per l'escape room inclou la superació de diverses proves que permeten recuperar uns objectes que tenen una funció catàrtica. El joc és una manera d'iniciar un debat sobre la necessitat de reivindicar-nos i de defensar els nostres drets per poder viure en pau i amb tranquil·litat.


Orientació sobre l'etapa educativa 

Proposem aquest joc per als diferents cursos dels graus formatius de serveis culturals i a la comunitat, encara que, si es vol, es pot fer servir en altres etapes educatives.


Drets de la infància relacionats

  • Dret a la protecció davant de la violència.
  • Dret a la participació i llibertat d'expressió.
  • Dret a la família.
  • Dret a l'educació.
  • Dret a una identitat.


Com s'hi juga? 


Durant o després del joc:


Es planteja iniciar un debat al voltant de les qüestions que apareixen a cada pantalla, que es poden llegir com a metàfores de la vida real, i que donen lloc a moltes interpretacions.
Aquest debat es pot fer en formular cada pregunta, valorant cadascuna de les solucions ofertes i pensant què pot significar allò que es planteja o quina connexió pot tenir amb els problemes quotidians de l'alumnat. El debat-xerrada també es pot fer al final del joc, en fer un repàs més general de les idees que han sorgit durant les preguntes aparegudes a les diferents pantalles.


En qualsevol cas, aquestes preguntes poden ajudar a animar el debat:

  • A partir dels objectes que busca i la seva simbologia, imagineu la raó per la qual la Maria està tancada en una casa del terror. Quina podria ser? (per exemple: cerca d'identitat, objectius vitals, vida en pau i harmonia...).
  • Què podria ser per a vosaltres una casa del terror?
  • Què creieu que pot simbolitzar cadascun dels objectes que la Maria busca i troba? clau, quadern amb notes de música, lupa, maletí amb fotografies (per exemple: clau = cerca la clau per resoldre algun conflicte; música i lupa = necessita parar atenció als detalls de la vida, crear la seva pròpia banda sonora...; maletí amb fotografies = intenta definir la seva pròpia imatge).

Ens podem basar en les qüestions que es formulen en les diferents preguntes per crear certs paral·lelismes amb la vida real i utilitzar-les com a metàfora per parlar de temes més profunds. Per exemple:

  • Les claus, que tanquen i obren portes: la recerca de la clau correcta, el pes d'un cadenat tancat per sempre;
  • La banda sonora d'una vida (la música i els sons que hi ha a cada escena, però també la que creem expressament per a cada ocasió);
  • El sentit de la recerca i de fixar-se en els detalls més petits com es fa en algunes professions mitjançant un objecte com la lupa, que permet prestar atenció a les coses aparentment més insignificants, però que, tanmateix, poden revolucionar la ciència;
  • Els records, la connexió amb el nostre passat, els nostres ancestres, la nostra pròpia imatge (la que projectem i la que és), la dels altres... I els mitjans que fem servir per fer-ho (abans i ara), com, per exemple, les fotografies.
  • Què podrien significar tots aquests objectes i símbols a la nostra pròpia biografia?
  • Com contribueix tot això que hem vist a crear o trencar un clima de pau amb nosaltres mateixos i amb allò que ens envolta?

 


Conceptes clau:

Educació socioafectiva, emocions a l'aula, pau mental, solució de conflictes, pau, no-violència.

Adreçat a: estudiants de cicles formatius de serveis socioculturals i a la comunitat o d'educació.

Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023

Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL

També disponible en:  CAS |

Disponible a Genially en:  CAS |   CAT |  EUS |  GAL |  VAL |  ENG

 

Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables a Educació Infantil

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca: pau i no violència

Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

 

Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22

U50 logo MDSA2030 NGEU 0
 

Som infància!

Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància

Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?

Més informació

Somos infancia
Somos infancia
Somos infancia