Escape room: casa del terror
Durante o después del juego:
Ajuda la Maria a sortir de la casa del terror
Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i quins drets té. L'ajudes?
Joc tipus escape room per a formació d'educadors
Aquest joc és un escape room on l'objectiu és allunyar la seva protagonista, la Maria, d'un espai o situació que es caracteritza per la foscor, fent-li recuperar l'atenció cap a la seva pròpia persona i els seus drets bàsics, simbolitzats mitjançant objectes que ens permeten connectar amb amplitud d'idees.
El recorregut per l'escape room inclou la superació de diverses proves que permeten recuperar uns objectes que tenen una funció catàrtica. El joc és una manera d'iniciar un debat sobre la necessitat de reivindicar-nos i de defensar els nostres drets per poder viure en pau i amb tranquil·litat.
Orientació sobre l'etapa educativa
Proposem aquest joc per als diferents cursos dels graus formatius de serveis culturals i a la comunitat, encara que, si es vol, es pot fer servir en altres etapes educatives.
Drets de la infància relacionats
- Dret a la protecció davant de la violència.
- Dret a la participació i llibertat d'expressió.
- Dret a la família.
- Dret a l'educació.
- Dret a una identitat.
Com s'hi juga?
Durant o després del joc:
Es planteja iniciar un debat al voltant de les qüestions que apareixen a cada pantalla, que es poden llegir com a metàfores de la vida real, i que donen lloc a moltes interpretacions.
Aquest debat es pot fer en formular cada pregunta, valorant cadascuna de les solucions ofertes i pensant què pot significar allò que es planteja o quina connexió pot tenir amb els problemes quotidians de l'alumnat. El debat-xerrada també es pot fer al final del joc, en fer un repàs més general de les idees que han sorgit durant les preguntes aparegudes a les diferents pantalles.
En qualsevol cas, aquestes preguntes poden ajudar a animar el debat:
- A partir dels objectes que busca i la seva simbologia, imagineu la raó per la qual la Maria està tancada en una casa del terror. Quina podria ser? (per exemple: cerca d'identitat, objectius vitals, vida en pau i harmonia...).
- Què podria ser per a vosaltres una casa del terror?
- Què creieu que pot simbolitzar cadascun dels objectes que la Maria busca i troba? clau, quadern amb notes de música, lupa, maletí amb fotografies (per exemple: clau = cerca la clau per resoldre algun conflicte; música i lupa = necessita parar atenció als detalls de la vida, crear la seva pròpia banda sonora...; maletí amb fotografies = intenta definir la seva pròpia imatge).
Ens podem basar en les qüestions que es formulen en les diferents preguntes per crear certs paral·lelismes amb la vida real i utilitzar-les com a metàfora per parlar de temes més profunds. Per exemple:
- Les claus, que tanquen i obren portes: la recerca de la clau correcta, el pes d'un cadenat tancat per sempre;
- La banda sonora d'una vida (la música i els sons que hi ha a cada escena, però també la que creem expressament per a cada ocasió);
- El sentit de la recerca i de fixar-se en els detalls més petits com es fa en algunes professions mitjançant un objecte com la lupa, que permet prestar atenció a les coses aparentment més insignificants, però que, tanmateix, poden revolucionar la ciència;
- Els records, la connexió amb el nostre passat, els nostres ancestres, la nostra pròpia imatge (la que projectem i la que és), la dels altres... I els mitjans que fem servir per fer-ho (abans i ara), com, per exemple, les fotografies.
- Què podrien significar tots aquests objectes i símbols a la nostra pròpia biografia?
- Com contribueix tot això que hem vist a crear o trencar un clima de pau amb nosaltres mateixos i amb allò que ens envolta?
Conceptes clau:
Educació socioafectiva, emocions a l'aula, pau mental, solució de conflictes, pau, no-violència.
Adreçat a: estudiants de cicles formatius de serveis socioculturals i a la comunitat o d'educació.
Edita: UNICEF Espanya, desembre de 2023
Conceptualització i producció: Eduxarxa, SCCL
També disponible en: CAS |
Disponible a Genially en: CAS | CAT | EUS | GAL | VAL | ENG
Descobreix més recursos interactius sobre pau i no-violència
Aquests recursos educatius formen part d'un projecte finançat per MDSA2030/NextGenUE/PRTR - Ordre DSA/1110/2022, de 17 de novembre – Modernització Tercer Sector -Exp.77/22
Som infància!
Activitat per celebrar el Dia Mundial de la Infància
Aquest 20 de novembre, Dia Mundial de la Infància, volem proposar una reflexió sobre què significa la infància i l'adolescència, què ens preocupa, què valorem més, què volem reivindicar des de les aules... Et sumes?