Bideoa: Oleksandraren egunerokoa 

Portada del video

Bideoa: Oleksandraren egunerokoa 

Bideo hau Bigarren Hezkuntzako ikasgeletan erabil daiteke gerrei eta mundu osoko milioika pertsona errugaberen bizitzei eragiten dieten moduari buruzko hausnarketa zabaltzeko. 

 

 

Gatazka hasi baino lehen, Oleksandrak (16 urte ditu eta Ukrainako Zaporiyia hirian bizi da) UNICEFen ekimen batean parte hartu zuen, blogari gazteen programa baten bidez haurren eta gazteen parte-hartzea sustatzeko. Bere hiriko liskarren lehen astetik bideo bat bidali du egunero UNICEFera, bere esperientziaren berri emateko. Bideo hau nerabe baten ikuspegi pertsonalaren laburpena da, indarkeriaren eta ziurgabetasunaren lehen egun horietan. Testigantza guztia benetakoa da, soinu naturalarekin eta gidoirik gabe.
 

Zein hezkuntza-mailatarako gomendatzen da bideo hau?

Oleksandraren testigantza oso baliotsua izan daiteke gelan gerren ondorioei buruz hitz egiteko eta osasun mentalarekin, enpatiarekin eta elkartasunarekin lotutako gaiak lantzeko. Hala ere, bideo honek intentsitate emozional handia du eta protagonistak enpatia eta identifikazio handia piztu dezake beste haur batzuengan. Horregatik, Bigarren Hezkuntzatik aurrerako ikasgeletarako bakarrik da gomendagarria, baldin eta ikusteko beste baldintza batzuk betetzen badira:

  •  Gelan edo familian espazio eta denbora bat izatea, bideoa lasaitasunez ikusteko eta eztabaida- eta hausnarketa-txanda bat ahalbidetzeko. Ez da eduki gomendagarria ikasleei banaka ikusteko edo sare sozialen bidez banatzeko. 
  • Aldez aurretik taldearen egoera emozionala baloratu: adibidez, gairen batengatik bereziki estresatuta dauden edo Ukrainako gatazkak modu berezian eragin dien jakin. Bideoarekiko erreakzioa oso bizia izan daitekeela aurreikusten badugu, hobe da hori saihestea.
  •  Mobilizazioari eta elkartasunari tarte bat gordetzea: amaierarik ez duten istorioen lekuko garenean, etsipenak har gaitzake eta frustrazioa eragin. Liskarrek kaltetutako haurrei laguntzeko gure hezkuntza-komunitateari aukerak emateak eragin positiboa izan dezake.

 

Bideoa proiektatu aurretik, komeni da taldeari azaltzea zer ikusiko duten: kameraz egindako testigantza bat, lehen pertsonan, protagonista bakarrarekin eta eszena txundigarririk gabe. Oleksandraren adierazpenak idatziz partekatzea ere posible da. Azpimarratu behar da ez dela bideo ikusgarria eta ez duela gidoirik, irudiari azpitituluak eta gaininprimaketak baino ez zaizkio gehitu. 

Ikasgelarako galdera batzuk

  • Zer dakigu Oleksandrari buruz? Zer esaten digu hitz egiteko erak, keinuek, inguruneak eta itxurak?

  • Zer dakigu bere hiriaz, Zaporiyiaz? Zer berri iritsi zaigu handik?

  • Nola irudikatzen dugu bere bizitza egun batzuk lehenago? Eta urtebete lehenago?

  • Zer desberdintasun ikusten ditugu eszena desberdinen artean? Nabaritzen al dugu aldaketarik ahotsaren tonuan, hitzik gabeko hizkuntzan edo begiradan? Nola aldatzen da bere gogoa eszena desberdinetan?

  • Eszena batek kontraste handia du besteekin (pista: arrosaz jantzita). Ulertzen al dugu bere baikortasuna une horretan? Zerk ematen digu atentzioa? Zer pentsatuko genuke bere istorioaz bideoa hor amaituko balitz?

  • Beste eszena batean, Oleksandrak aitortu du egoera psikologikoki oso zaila dela. Zure ustez, horrelako egoera batek nola eragin diezaioke gure osasun mentalari? Zer sentitzen duzu zailagoa dela? Nola uste duzu izan daitezkeela Oleksandra baino egoera okerragoak dituzten gazteen bizitzak (etxerik gabe, familietatik urrun, desgaitasunen bat duten gazteak, diskriminazioaren biktima diren gazteak...)?

  • Beste eszena batean, Oleksandrak aitonarenganako kezka adierazten du. Nola ikusten duzu horrelako egoera bat adineko pertsonentzat? Uste duzu gazteek dituzten aukera berberak dituztela babesteko eta ihes egiteko?

  • Gainera, une batean, bere aitak lurralde-defentsaren batasunarekin bat egin duela iragarri du. Zer esan nahi du horrek?

  • Nola ikusten dugu Oleksandraren etorkizun hurbila? Eta epe luzerako etorkizuna? Zer esango genioke berarekin komunikatu ahal izango bagenu? Zer nahi genuke gertatzea?

  • Oleksandrak dio "inork ez du hau merezi". Zergatik uste duzu esaten duela? Uste duzu badela bera ez bezala pentsatzen duen inor?

 


Funtsezko kontzeptuak: haurren eskubideak, bakea eta indarkeriarik eza, gatazkak, haurren babesa, osasun mentala, elkartasuna.

Norentzat: Bigarren Hezkuntzako irakasleentzat eta nerabe eta gazteekin lan egiten duten hezitzaileentzat.

Argitalpen data: 2022ko martxoa

Argitaratzailea: UNICEF

© UNICEF/UN0597373/Filippov
© UNICEF/UN0597373/Filippov
© UNICEF/UN0597373/Filippov

Emergencia Ucrania

Millones de niños necesitan ayuda urgente

Dona Ahora

Bakearen Eguna jarduerak eta baliabideak

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Adivina quién es el personaje misterioso usando el menor número de pistas posible. Juego para Ed. Secundaria

Rol jokoa

Rol jokoa

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Juego para aprender que las fórmulas de cortesía son una forma respetuosa de relacionarse con quienes nos rodean, promo…

Ireki ezazu ate zuzena!

Ireki ezazu ate zuzena!

¿Cómo educar en actitudes que fomenten el respeto y la no violencia?

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Resolved este quiz en el que se plantean seis preguntas ligadas a algunos hechos violentos de la actualidad y con las q…

Letra zopa

Gatazken prebentzioari buruzko letra-zopa

Resolved las preguntas relacionadas con la resolución de conflictos y la cultura de la no violencia de este juego.

Bakearen etxea

Bakearen etxea

Juego para Educación Infantil que nos ayuda a identificar entornos de paz cotidianos

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzara-jokoa Lehen Hezkuntzarako, bakeari eta indarkeriarik ezari buruz hausnartzeko aukera ematen duena.

Azken berriak blogean

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Cartel: Versión resumida de la Convención sobre los Derechos del Niño

Kartela: Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioaren bertsio laburtua

Kartel bikoitza ikasgelarako, Haurren Eskubideei buruzko Nazio Batuen Konbentzioaren laburpen batekin

Cartel para el aula: Nuestros derechos

Gure eskubideak: Ikasgelarako kartela

Ikasgelarako kartel ilustratua, haurren eskubideen ingurukoa

Pocoyó: fichas para colorear sobre los derechos de la infancia

Pocoyó: Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa

Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa!

Haurren Munduko Eguna: Ikastetxeentzako jarduera

Haurrak gara! - Haurren Munduko Eguna ospatzeko jarduera

Ikastetxeentzako jarduera - Azaroaren 20an,  haurtzaroaz eta nerabezaroaz gehien baloratzen dugunari buruz hausnar…

Bakearen Eguna

Bi neskek ingurumenaren babesari buruz egindako kartel bati eusten diote

Ingurumenaren Munduko Eguna

Ekainaren 5ean Ingurumenaren Munduko Eguna ospatzea aukera paregabea da ikasturteari amaiera emateko bizi nahi dugun mu…

Jardueraren hezitzaileentzako gida

Lurraren Oporrak: Irgurumenaren Munduko Egunerako proposamen didaktikoa

Ikasturte amaiera honetan Lurrak oporraldi on bat behar du. Bururatzen zaizu laguntzeko irtenbideren bat?  &nbs…

Actividad para celebrar el Día Mundial de la Infancia

Bandera Zuriak

Actividad para centros educativos - ¿Si dedicaras un mural en tu colegio a los derechos, cuáles destacarías?

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Adivina quién es el personaje misterioso usando el menor número de pistas posible. Juego para Ed. Secundaria

Rol jokoa

Rol jokoa

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

 
iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 

Kontzientzia hezten

Ikastaro hau une egokia izan daiteke gure ikastetxean ongizate psikosozialari eta bizi-ohitura osasungarriei buruz hausnartzeko eta zenbait gauza hobetzeko.

EZAGUTU GEHIAGO

 
Ilustración de un grupo de estudiantes completando un puzle
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea