Mascaretes per anar a classe

L'Associació Espanyola de Normalització (UNE) ha publicat les especificacions per a la fabricació de mascaretes higièniques. Conèixer aquestes normes serà útil per als centres educatius en el cas que siguin necessàries en la seva reobertura.
Mascarillas para ir al clase

Les dades sobre l'evolució de la pandèmia de la COVID-19 fan preveure un retorn a les aules quan el virus encara no hagi estat completament eradicat i abans que hi hagi una vacuna que permeti controlar-lo amb més seguretat. Alguns dels països que ja han iniciat el retorn a les aules han implementat, com una de les mesures per garantir el funcionament segur dels centres educatius, l'obligatorietat de portar mascaretes.

Encara no sabem si aquest serà el cas en els nostres centres educatius però, com a preparació d'un possible escenari on això passi, pot ser molt útil conèixer què fa que una mascareta sigui apta perquè els nens, nenes i adolescents les facin servir en centres educatius.

Totes les mascaretes són recomanables per al seu ús a les aules?

Actualment, hi ha tres tipus de mascaretes per al seu ús en la prevenció del contagi per SARS-Cov-2 (coronavirus):

  • Mascaretes higièniques: no es consideren producte sanitari i són d'us preferent per a persones sanes..
  • Mascaretes quirúrgiques: per al seu ús per part de persones malaltes per COVID-19, tinguin o no símpotmes.
  • Mascaretes FFP: són equips de protecció individual (EPI) i estan recomanats per a professionals de la sanitat, persones a la cura de malalts i grups especialment vulnerables a la malaltia.


Si tenim en compte que, per mantenir el seu funcionament en condicions segures mentre duri la pandèmia, els centres educatius només haurien de permetre l'accés a persones sanes, les màscares higièniques podrien ser aptes per a l'ús habitual dins el centre. No obstant això, pot ser convenient que els centres disposin a més de màscares d'ús sanitari (així com guants i altres elements de protecció) per al cas probable que algú manifesti símptomes compatibles amb la COVID-19 al llarg de la jornada escolar i calgui prestar atenció específica.


Com són les mascaretes higièniques?

A l'igual que les mascaretes d'ús sanitari, les mascaretes higièniques cobreixen la boca, el nas i la barbeta i es subjecten amb gomes o cintes en les orelles o envoltant el cap. Són de material tèxtil i poden ser reutilitzables o d'un sol ús:

  • Es recomana no fer-les servir durant més de 4 hores seguides i substituir-les per altres si es fan malbé, si s'embruten o s'humitegen
  • Si són reutilitzables, admeten un nombre màxim de rentats (indicat pel fabricant) que cal respectar perquè no perdin eficàcia de filtració.
  • Si no són reutilitzables, s'han d'eliminar després del seu ús, posant especial precaució en evitar el seu abandonament al carrer o el medi ambient, a través de contenidors específics per dipositar-les.
  • Les mascaretes higièniques es poden comercialitzar encara que no compleixin amb les especificacions UNE: l'etiquetatge ha d'indicar si compleixen les especificacions (UNE 0064 i UNE 0065) o si en compleixen altres.
Mascarillas higiénicas para el coronavirus: Especificaciones UNE


Més informació

Per a informació més detallada, amb dades sobre materials, mides i altres característiques, et recomanem que consultis els següents documents publicats per UNE:

Conèixer aquestes especificacions pot ser d'utilitat al teu centre educatiu per planificar el retorn a les aules quan aquest sigui possible.

Todo va a salir bien

#educaCOVID19

La COVID-19 està tenint un impacte molt important en el dret a l'educació de milions d'estudiants, en els docents i centres educatius i les famílies. Calen solucions innovadores, recursos i temps, però també paciència i bona voluntat. Junts podem superar aquest sotrac educatiu i convertir-lo en una oportunitat d'aprenentatge. Fem que tot vagi bé!

Descobreix més

Novedades sobre educación y coronavirus

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

Diàlegs per Reimaginar l'educació: Catalunya

El Conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló Valls, ha conversat amb UNICEF en el marc de la …

La importància de la identificació primerenca

La importància de la identificació primerenca

La emergencia mundial provocada per la COVID-19 ha evidenciado la interconnexió que hi ha entre els drets de la infànci…

Salutacions sense contacte

Salutacions sense contacte

El coronavirus està canviant moltes rutines del nostre dia a dia, però que mantinguem la distància física no vol dir qu…

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Educació en salut: quadern d'activitats i recursos

Propostes per promoure hàbits saludables des de l’escola i garantir el dret a la salut de tota la comunitat educativa

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

Els docents atorguen un aprovat general al curs 2019-2020, tot i que "el nou curs escolar es presenta incert"

UNICEF Espanya va llançar una enquesta amb el propòsit de conèixer la nota que els docents li atorgaven al curs escola…

Els docents reimaginen el proper curs escolar

Els docents reimaginen el proper curs escolar: “L'escola ha de saltar els murs i arribar a tothom en les mateixes condicions"

Docents de diferents punts del país reflexionen sobre les lliçons apreses del curs escolar 2019-2020 per reimaginar el …

COVID-19: Reimaginar l'educació

COVID-19: Reimaginar l'educació

Aquest document fa un repàs de 10 claus que fins ara no eren habituals en un debat educatiu, amb l'objectiu de fomentar…

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Aprendre de la pandèmia per reimaginar l'educació

Si volem abordar el nou curs amb les màximes garanties és fonamental que extraguem una sèrie d'aprenentatges del que ha…

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Uneix-te a la lliçó més gran de món en directe: 16 de juny

Dimarts vinent, a les 17h. se celebrarà la primera classe en línia de la "Lliçó més gran del món". La cita serà a YouTu…

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

7 claus per avaluar l'emprenta digital de l'educació durant el confinament

El període de confinament ens deixa diverses lliçons, unes apreses i altres per consolidar. També ens deixa moltes preg…

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

Canvis en la convocatòria de la 4a edició de reconeixment de centres referents

La convocatòria de reconeixements corresponent al curs 2019-2020 s'ha vist també afectada per la pandèmia de la COVID-1…

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

Coronavirus: Cap al despatx de direcció!

De la capacitat dels equips directius dels centres educatius per interpretar aquests moments incerts dependrà, en gran …